Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 430-mast eller 400-mast med förlängare?

• 430-mast eller 400-mast med förlängare?

Publicerad av kjhghj på 2 oktober, 2006 vid 20:34

Har skaffat nytt segel och behöver nu ny mast. Rekomenderad mastlängd är 430. Funderar nu på hur jag skall göra:
    Antingen köper jag en ny fin RDM-mast på 430 och får en kanonrigg…
    Eller så köper jag en ny fin mast RDM-mast på 400 som jag förlänger. På så sätt kan jag använda masten till både mitt nya segel och mitt lilla 4.2. Då kan jag hiva min gamla 4-meters mast (somm i och för sig funkar helt OK)

Hur funkar det att förlänga masten 35 cm? Någon som har något tips?

/Petter

basse svarade 19 år, 4 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • ola-h

Medlem
    2 oktober, 2006 vid 20:39

Vilka segel har du. Det kan spela viss roll.

Det är dock väääldigt sällan några problem att förlänga en mast 35cm. Jag skulle säga att de flesta segel med rek luff 435 till och med har rek mast 400.

Så, i mitt tycke verkar det smartast att välja en 400 rdm. Se till att ta en bra bara, och undvik en allt för mjuk. ”Standard-rdm” Powerex eller något som är aningens styvare är bra om du har segel som är sytta till PX eller motsvarande.

• kjhghj

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 05:36

Tackar för infon! Seglet är ett Challenger Bash 5,9 från 06. Lilla seglet är ett 4,2 Ezzy wave.

/Petter

• basse

Medlem
    3 oktober, 2006 vid 05:42

Tror Endy körde det seglet på 400 och han är rätt bitig. Hör med honom så får du nog reda på hur det seglet fungerar med 400.

Logga in för att svara.

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Installera Surfzone som app?

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA