Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › 460 mast på 450-segel?
-
460 mast på 450-segel?
Publicerad av Oregistrerad på 10 april, 2006 vid 17:55Hur kommer det funka om jag kör 460 mast på ett segel avsedd 450 ?
Jag = 60 kg
segel = simmer CO 6.2
mast = NP X5 460tibjurn svarade 19 år, 1 månad sedan 3 Medlemmar · 4 Svar -
4 Svar
-
Med den vikten på gubben så kommer det nog inte funka särskilt bra, blir nog väldigt livlöst…
Tror i så fall mer på en för kort mast med mycket förlängning till lättviktare (jag väger själv 68kg), om man nu inte har rätt mast alltså. Särskilt i lätta vindar så kan det faktiskt funka mycket bättre med en mjukare mast än vad som rekommenderas för seglet eftersom det är baserat på tyngre seglare och mera vind. -
Oregistrerad
Gäst11 april, 2006 vid 19:26jag har en kortare mast 400 och en 48 förlängare också.
i det här fallet klarar jag mig väl inte eftersom seglet är 450?varför är det så förba#%% svårt att dra nedhal med X5 på seglet?
ja jag är klen men på mina övriga segel tex 7.7 har jag inga problem?
Är det för att simmer inte har rullblock som NP? -
Ett enkelt verktyg om du inte har provat eller fått syn på det, är en träpinne.
Kapa en rak träpinne (kvastskaft eller liknande gärna tjockare) ca 30cm lång borra ett hål igenom pinnen som nedhalslinan passar i ( borra inte på längden 🙂 . )
Då kan man trä linan genom hålet och linda upp den några varv och dra tills seglet brister när du riggar.
Logga in för att svara.