• joeithafish

Medlem
    13 juli, 2002 vid 17:46

beror på vad det är för typ av segel, om båda seglena är av samma modell eller inte. har inte testat skillnaden på 0,6 men på 0,9 är den stor.

• tomtenissen

Medlem
    14 juli, 2002 vid 08:59

Ja, du kommer att märka skillnad. Beroende på hur mycket du väger planar du i 7-8 m/s med 6.0, jämfört ned 9-10 med 5.4.

• hakanp

Medlem
    14 juli, 2002 vid 11:59

Om man minskar segelstorleken med 10%, får man kompensera det med ökad vindstyrka. Eftersom dragkraften är proportionell mot segelstorleken och proportionell mot kvadraten på vindhastigheten, så behövs endast 5% högre vindhastighet.

Om vi tar ditt exempel att man planar vid 7-8 m/s med 6.0, så planar man i 7,35-8.4 m/s med 5.4m2. Detta är inte speciellt stor vinst. Satsa hellre dina pengar på 6.5-7.0 m2 segel!

• tomtenissen

Medlem
    14 juli, 2002 vid 15:01

Låter finfint med alla matematiska termer, men det stämmer inte. Man planar INTE med ett 5.4 från 7.4 m/s.

• calle_b

Medlem
    14 juli, 2002 vid 15:07

Alltså: Köp en 5.8 smile.gif

Det har jag o funkar alldeles utmärkt wink.gif

Ha d gott

• tomtenissen

Medlem
    14 juli, 2002 vid 15:12

5.8… Hmmm 😛 Vad behövs det för vind för att plana med en sån då??

Ha d!

• calle_b

Medlem
    14 juli, 2002 vid 15:29

Hehe. Gissar på en 8 m/s…. Nåt sån´t. Men då e det vågisen oxå wink.gif

PS: Har du hittat nån bra planka än? Veloce´n är fortfarande till salu för 3000 spänn…. DS

Tjoo

• joeithafish

Medlem
    14 juli, 2002 vid 16:42

finns det några beggade våggrejor på beli?

• oscar

Medlem
    14 juli, 2002 vid 17:00

Det beror väl på vad man väger eller?

• tomtenissen

Medlem
    14 juli, 2002 vid 17:08

8 m/s, soft! Ungefär vad jag behöver med mitt 6.0, och du väger nog rätt mycket mer än mig dessutom! Men sen har jag nog usel teknik, så det jämnar väl ut sig 😛

Planka, jorå, köpte en ”äjäjde” Freeride som jag tampas med. Eg. är den nog mer åt slalomhållet än freeride, vilket gör den en aning svårseglad. Mitt största problem just nu är att veta vilken ”stil” jag ska satsa på, vet bara att formula känns FEL. Helst vill jag ju lära mig våg, men lär väl bli rätt svårt här nere i söder 😛 Freestyle verkar för långsamt, och slalom vete f*n…

Hur äre med dig då? Har ni haft nån vind på sistone? Här har det varit dött senaste 2 veckorna, men veckan innan dess gick det faktiskt att plana med typ 6.0 varje dag =)

ha de gött!

• calle_b

Medlem
    14 juli, 2002 vid 21:10

Nädå, jag väger inte mycket mer än dej faktiskt…. Men det har juh lite grann med tekniken o göra oxå, precis som du säger….

Nä, annars har jag fått smaka på två bra dar här med våg-prylarna. Resten har varit ren söndags-segling med 7.5 och halvplaning, men de har vart skoj efter som man har fått världens nytändning. Har satsat lite mer i år helt enkelt smile.gif

Stil förresten? Gör som jag: Kör vad som e kul….

____Inga beggade våggrejer på beli förresten…

Ha d gott

• anonym-anvandare

Medlem
    15 juli, 2002 vid 05:50

jag kör 5,3 vs 5,9 dvs lika mycket skillnad som du ska ha (5,4 vs 6,0). Det funkar alldeles utmärkt! Jag tycker du ska satsa på det!!

Peace // ?

• ola-h

Medlem
    15 juli, 2002 vid 11:42

Den där teorin är högst tveksam. Jag kanske planar med en 6 kvadratare i 8 m/s. Med din formel skulle jag då plana med min 3.7:a i 10.2 m/s vilket känns rätt svårt.

• ola-h

Medlem
    15 juli, 2002 vid 11:49

Hur mycket tidigare ett 6.0 kommer dra igång dig jämfört med ett 5.4 beror väldigt mycket på brädan. Lite förenklat kan mas säga att ju större brädan är, desto mer tjänar du på ett större segel. Ett större segel är tyngre och klumpigare, har längre bom och mast och på en liten vågis t.ex. kan en 6.0 vara lite över vad som funkar. Min stora bräda är t.ex. på 80 liter och jag väger ca 67. Jag har en 5.3 och en 6.3 av från samma linje. Jag planara visserligen lite tidigare med min 6.3:a, men skillnaden är inte så stor som den borde vara, dvs så stor som den skulla vara på en större bräda.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.