• biorno

Medlem
    11 mars, 2005 vid 13:03

Det man kan ha som borde underlätt är ett ”o-shit handle” kopplat till ena baklinan, då kan du ju koppla loss dig från all skit som finns och köra det gamla hederliga tricket om du märker att kiten börjar rolla.. eller?? Nu har jag inte 5’e lina och känner inget behov av det heller men det borde väl funka??

• eddie

Medlem
    11 mars, 2005 vid 13:22

Bara jag som inte fattar?

• brickan

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:00

Svar till:

recon i +10m/s e väl lagom kul. jag har sagt det förrut och säger det igen; en vanlig hederlig jävla 4-linorskite utan meck!

[/ QUOTE ]

Det var det jag ville säga men ska man ha ”starthjälp” så är recon att föredra fortfarande bara fyra linor.
    Jag håller med om att recon inte är bra när det pungar på med vind men då kan man ju ha en vanlig leach eller koppla om by-pass leachen så att den funkar som en vanlig leach. altså drar bara i en lina.

• patrikol

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:07

Jo det borde väl funka jag har ju 5 e lina men inte använt det så mycket så därför så sågar jag det inte redan som vissa andra men förmodligen så har dom ju kört väldigt mycket med en 5e lina eftersom dom vet allt om den redan.

• walle

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:08

Svar till:

Nej det har aldrig varit det hetaste men är fortfarande mycket bra för nybörjare.

5e linan funkar utmärkt om man gör rätt gör man fel så kan den sno sig runt kiten.

Frågan är varför man inte kollar instruktionen innan man kör men det är ju väldigt vanligt gör man rätt är det inte något problem.

[/ QUOTE ]

Att den snor sig runt kiten beror inte på att nån stolle inte läst instruktionerna!

Gör du ett hopp-crashar-får slack på linorna så kan det vara kört, det var just så det hände med Flexifoil snubben på Fuerte…
    och det var absolut inget blåbär som körde!

• stebe

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:16

Jag tycker som de flesta andra har, att femte linan bara ar ett javla meck. Men den har en stor fordel som inte gar att komma ifran och det ar att faste suizideleachen i den sa att jag vagar kora med det aven nar jag ar tokriggad.

• eddie

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:18

Svar till:

Jo det borde väl funka jag har ju 5 e lina men inte använt det så mycket så därför så sågar jag det inte redan som vissa andra men förmodligen så har dom ju kört väldigt mycket med en 5e lina eftersom dom vet allt om den redan.

[/ QUOTE ]

Jag tycker att det är sunt att man försöker att hitta fel på nya grejor. Det blir ju annars lätt en osund hype. Man kan ju fråga sig varför flera stora tillverkare helt plötsligt har tagit upp den gamla idén med en 5e lina? Antagligen så är det väl att man vill ”hänga med”. Men det är ju så det skall vara när något utvecklas… Tillverkarna presenterar och användarna kritiserar. Det vore ju ganska trist om Steffoanierna bara satt och tog emot tillverkarnas nya ideér helt okritiskt. Att sedan Naish har en 5e lina betyder inte Patrik att du måste stå till svars för det wink.gif. Det har ju också North och Wipika, kanske Slingshot?
    smirk.gif smile.gif cool.gif

• stebe

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:19

Svar till:

Det man kan ha som borde underlätt är ett ”o-shit handle” kopplat till ena baklinan, då kan du ju koppla loss dig från all skit som finns och köra det gamla hederliga tricket om du märker att kiten börjar rolla.. eller?? Nu har jag inte 5’e lina och känner inget behov av det heller men det borde väl funka??

[/ QUOTE ]

Haller med det borde funka bra… tycker alla borde ta efter ss o satta oshit handle pa sina bommar man har mycket nytta av det och det ar inte ivagen.

• eddie

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:23

Det ä en grab leach ni menar?
    *fattar*

wink.gif

• biorno

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:31

Finemang, ja det borde sitta på alla då det är ju alltid en extra safety och den är ju inte i vägen, räcker ju med att sätta en liten ring som man får in fingret i… skulle nåt gå fel så är det ju bara ett litet finger som ryker.

• walle

Medlem
    11 mars, 2005 vid 14:51

Svar till:

Svar till:

[/ QUOTE ]

Haller med det borde funka bra… tycker alla borde ta efter ss o satta oshit handle pa sina bommar man har mycket nytta av det och det ar inte ivagen.

[/ QUOTE ]
    OceanRodeo har o-shit handle på nya bommen smile.gif

• skanepaul

Medlem
    11 mars, 2005 vid 16:11

Finns en tråd på kiteforum som handlar just om North 5 lina med o’shit handle. Deras moderator Toby, tror jag det är, som har byggt en egen.

• mangew

Medlem
    12 mars, 2005 vid 11:54

Vem har sagt att det är en riskfri sport? Smaken är ju som baken, jag kommer då inte byta tillbaka till normal 4-linors! Det är klart att det finns nackdelar men en sak är säker och det är att alltid köra säkert annars kommer vår sport vara bannlyst innan vi hinner blinka. Med sunt förnuft och hänsyn spelar det ingen roll om man kör det ena säkerhetssystemet eller det andra, det går säkert lika bra.

Jag säger det igen, RRD kommer med ett anti rull system som i alla fall jag tänker testa.

/Magnus

• eddie

Medlem
    12 mars, 2005 vid 13:22

Kul, speciellt med tanke på att Melker berättade för mig att Liftass kommer att komma med ett pro-rullsystem som gör att kiten själv kopplar loss sig från bommen och sedan rullar ihop sig när du kiteat färdigt för dagen. Stoppa ner den i bagen får du dock göra själv.
    Snacka om att tekniken går framåt.

• patrikol

Medlem
    12 mars, 2005 vid 18:42

Liftass jobbar på en utan linor alls nu snackas det bluetooth vet du! wink.gif

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA