Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › 5:e-linlängd på diverse kitesorter
-
5:e-linlängd på diverse kitesorter
Publicerad av jbi på 2 mars, 2005 vid 18:10Såg en väldigt bra bild och beskrivning på hur 5:e-linans ”övre fasta” del skulle anpassas till olika typer av kites, på konfen eller om det var på nån annan hemsida. Problemet är att jag glömt bort var det var.Innehöll foton på kites med inritade ”måttlinjer” som visade en ungefärlig linlängd att utgå ifrån. Nån mer som läst samma sida o har ett bättre minne än mig…??
anonym-anvandare svarade 20 år, 2 månader sedan 14 Medlemmar · 30 Svar -
30 Svar
-
Om du ska sätta 5:e linan i bakkant, så sk miten på ”V”:et
hamna på samma avstånd som infäsningspunkten för övriga linor. Kanske inte så solklart men ”V”-linan ska fästas i kiten och mitten på ”V”:et fästes i den långa linan.
Hör av dig om det strular: info@kitesweden.se -
Har inte sett just den men har en halvdan schematisk ritning av hur 5:e linan fästs i framkant. Kanske kan va’ till nån hjälp? Dock gäller måtten bara SKORPIO kiten…
(OBS! 5e lina i LE är inte lämpligt på fast underlag utan då är det bakkanten som gäller)
MVH, Jonas
-
Går även bra att fästa 5:e linan i mitten tuben enbart
Peter
-
Menar mitten i bakkant.Funkar bra på snö.Har du en bra kite och teknik behöver du ingen på vatten.
Peter -
He He ibland ser man inte skogen för alla träden!
Titta lite till höger. Klicka på kitesurfinEurope nummer fyra. pdf Där har du reportaget! Jag har en del info med om du vill så kan jag maila det till dig.
Mvh Patrik -
släng skiten o kör med grejerna du har koll på. hittade sprillans ny fone bom här nere i big bayför några veckor sen…o jävlar va det va många tampar o prylar på den. tog bort hälften av grejerna. bomen e rätt skön o 22 m linor som följde med e riktigt go längd
-
Om du skall köra på snö så fäst 5:e linan i BAKKANTEN på kiten och backa upp den.Om du sedan gör ett v eller bara fäster den i mitten spelar mindre roll,bara det funkar. Skull själv alldrig dröm om att fästa 5:e i Le då snön på stora öppna fält oftast blir jäligt skarp elak för kiten.Med det klimat som vi har i Sverige är det nästan alldrig ”puder” utan en snöyta som mer påminner om en blandning av asfalt, betong med lite vassa skärvor här och där.
Testade i helgen SS auto pilot system och det funkar mycket bra men kräver betydligt mer vind för att starta.Den stora fördelen är att man inte har någon 5:e lina som kan trasla sig runt kitten om man tappar draget och den faller ner.
Tycker sedan inte att man skall greja med linerna som man styr och hänger i då ett linbrott vid hopp på land i bästa fall bara gör jäligt ont.
Mitt tips är att du köpet en liten rulle med 2mm polyrope på någon båtbutik fäst den sedan i mitten eller med v i bakkanten, funkar kanon.
Peter
Långens kite & badtunnor -
Svar till:
Går även bra att fästa 5:e linan i mitten tuben enbart
Peter
[/ QUOTE ]
Rekomenderar inte detta, blir för hög belastning på en punkt (i hårt väder). -
Ingen som har en film på hur det funkar rent praktiskt när man ska ha upp den och har fäst linan i bakkant?
Verkar juh betydligt enklare i framkant eller?
Om man bara tar en lina från mitten på LE ner t en svirvel (typ SS) och fäster den där, funkar inte d bra eller måste man mecka med Y korsningen o sånt? -
Det jag var ute efter var infästning i LE för vattenbruk.Sidan jag söker visade avståndet mellan ”vingtipparna” samt avståndet mellan en ”tänkt” rak linje vingtipp till vingtipp och mot mitten av LE. Med hjälp av dessa mått skulle man kunna anpassa en ungefärlig längd på linan. Men… men, annars får man väl prova sig fram.
-
men när man fäster 5:e linan i bakkanten går det väl inte gå att använda den till leeshen, eller?? borde ju bli max power om man släpper bommen och draken endast hänger i 5:e linan?
-
Alltså 5:e lina .. för dem som inte provat ..
man blir nästan lite förvånad första gången man provar, kiten backar bara rakt upp när man drar i linan som är fäst i bakkant. Det som är lite meckigt är att den oftast hamnar mitt i powerzone … men på snö är det ju guld ..
Logga in för att svara.