Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 5:e-linlängd på diverse kitesorter

• nic

Medlem
    3 mars, 2005 vid 11:50

Svar till:

Det jag var ute efter var infästning i LE för vattenbruk.Sidan jag söker visade avståndet mellan ”vingtipparna” samt avståndet mellan en ”tänkt” rak linje vingtipp till vingtipp och mot mitten av LE. Med hjälp av dessa mått skulle man kunna anpassa en ungefärlig längd på linan. Men… men, annars får man väl prova sig fram.

[/ QUOTE ]

Om du har Y-frontlinor så är det viktigt med längden på 5e linan eftersom den kompenserar för att Y:et drar ihop tipparna. Har du samma längd på övre delen av Y:et som Naish (dvs ca 8m) så behöver du inte tänka på att det ska vara exakt på storlekar typ mindre än 13kvm. Men det exakta avståndet är det bäst att känna sig fram till.

Har du inte Y-front så behöver du inte tänka på det det exakta avståndet.

Jag har en 5e-lina längst upp som jag har gjort öglor på för mina olika storlekar. I öglan sätter jag en liten karabin som jag hookar i pumpöglan på kiten. Lätt att justera.

Fast nu när det är snö är det openfoil och Ozones bom som löser alla problem smile.gif

nic

• anonym-anvandare

Medlem
    3 mars, 2005 vid 16:57

Funkar utmärkt och håller på Slingshot, beror nog på den höga kvaliten? smirk.gif

Peter

• kitesweden

Medlem
    3 mars, 2005 vid 16:58

Svar till:

men när man fäster 5:e linan i bakkanten går det väl inte gå att använda den till leeshen, eller?? borde ju bli max power om man släpper bommen och draken endast hänger i 5:e linan?

[/ QUOTE ]
    Inte speciellt lämpligt att koppla 5:e linan till leachen (om du har 5:e linan kopplad till bakkanten). Blir rätt mycket drag i 5:e linan om man släpper bommen, infästningarna i bakkanten är inte riktigt konstruerade för detta.

• bronco_rider

Medlem
    3 mars, 2005 vid 18:38

Om man gör infästningen på likvärdigt sätt som visas på
    följande länk: http://www.wetstuff.com/Lines/5th_one.htm
    så tror jag det håller riktigt bra, har själv gjort infästningen enligt samma princip på min bronco12a fast längst fram på tuben, jag tror dessutom att infästningens placering har betydelse när man ex startar kiten i djup snö vilket jag hört kan vara problem,
    men om man tänker sig att infästningen sitter längst fram eller kanske till & med lite på baksidan så borde ju detta motverka att kiten i ryggläge gräver ner sig i snön till skillnad från hur det blir när man få draget i pumpöglan. Nu har jag själv inte testat i djup snö själv men på is & vanlig snö har det funkat kanon för mig,
    & det känns inte som det överhuvudtaget finns några sådana tendenser men däremot så får man passa sig speciellt när det blåser lite så att inte framkanten lättar & kiten rullar bakåt med lintrassel till följd, men detta lär man sig snart att undvika.

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

• kitesweden

Medlem
    3 mars, 2005 vid 18:44

Svar till:

Om man gör infästningen på likvärdigt sätt som visas på
    följande länk: http://www.wetstuff.com/Lines/5th_one.htm
    så tror jag det håller riktigt bra, har själv gjort infästningen enligt samma princip på min bronco12a fast längst fram på tuben, jag tror dessutom att infästningens placering har betydelse när man ex startar kiten i djup snö vilket jag hört kan vara problem,
    men om man tänker sig att infästningen sitter längst fram eller kanske till & med lite på baksidan så borde ju detta motverka att kiten i ryggläge gräver ner sig i snön till skillnad från hur det blir när man få draget i pumpöglan. Nu har jag själv inte testat i djup snö själv men på is & vanlig snö har det funkat kanon för mig,
    & det känns inte som det överhuvudtaget finns några sådana tendenser men däremot så får man passa sig speciellt när det blåser lite så att inte framkanten lättar & kiten rullar bakåt med lintrassel till följd, men detta lär man sig snart att undvika.

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

[/ QUOTE ]
    Jepp, det är nog riktigt, om man kan fästa 5:e linan i ”övre” delen av LE så funkar det nog bättre vintertid. Problemet med att ha den i framkant på vintern är just att den gräver ner sig i snön.

• bronco_rider

Medlem
    3 mars, 2005 vid 18:54

Jag hoppas få prova i mycket snö nån gång men det blir nog inte mycket mer snö här hemma i Mariestad den här vintern frown.gif

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

• anonym-anvandare

Medlem
    3 mars, 2005 vid 18:58

Svar till:

Jag hoppas få prova i mycket snö nån gång men det blir nog inte mycket mer snö här hemma i Mariestad den här vintern frown.gif

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

[/ QUOTE ]

Knyt den bak mindre bök och funkar bra
    Peter

• bronco_rider

Medlem
    3 mars, 2005 vid 19:27

Svar till:

Svar till:

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

[/ QUOTE ]

Knyt den bak mindre bök och funkar bra
    Peter

[/ QUOTE ]
    Jag har testat båda varianterna & kan konstatera att det går att hantera betydligt mer vind nu & grym höjdtagning då man lätt undviker ofrivilliga downvindrepor vilket passar mig bra som inte har nån mindre kite att komplettera med, dessutom så är det ju rena drömmen att ha leachen kopplad till 5:e linan. grin.gif

**** Bronco rider ****
    – The Vänern keatöörs –

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2005 vid 12:36

Om man sätter den på baksidan hur ska den sitta nere vid bommen?, några tips, vill ju inte bygga om så att den blir livsfarlig

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2005 vid 13:46

jag tycker inte alls om 5te lina… crazy.gif crazy.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    9 mars, 2005 vid 14:03

Har du något annat bra sätt att starta en tubekite på snö?

• samhansson

Medlem
    9 mars, 2005 vid 14:25

ring en vän

• brickan

Medlem
    9 mars, 2005 vid 14:48

Svar till:

Har du något annat bra sätt att starta en tubekite på snö?

[/ QUOTE ]

RECON fan det bästa systemet som finns funkar klockrent på snö.
    Man har ju alla möjligheter och inga fler linor.

• kitesweden

Medlem
    9 mars, 2005 vid 19:57

Svar till:

Om man sätter den på baksidan hur ska den sitta nere vid bommen?, några tips, vill ju inte bygga om så att den blir livsfarlig

[/ QUOTE ]
    Vi sätter fast en tjockare lina (ca 5 mm) mellan båda mittenlinorna, denna lina bör vara 2-3 m. Längst ut på den tjockare linan gör du en knut och fäster den ”långa” 5:e linan. Anledningen till att man vill ha en tjockare lina är den att man vill inte dra i den tunna linan (kan göra väldigt ont). Man kan, istället för att fästa den tjocka linan mellan mittenlinorna, dra den igenom stål ringen där mitten linorna är fästa, sätta en plastkula som stopp och göra en ögla som man kan dra i (lite svårt att förklara, men hoppas du hajjar…)

• anonym-anvandare

Medlem
    10 mars, 2005 vid 09:18

Tack för det svaret. Jag tror att jag har löst det nu.

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing 5:e-linlängd på diverse kitesorter

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.