Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport 5v Karibien nästa?! Hjälp och info sökes !

  • 5v Karibien nästa?! Hjälp och info sökes !

    Publicerad av alesand på 12 augusti, 2008 vid 18:32

    Heppåre!

    Efter en vinter på västkusten orkar jag nu int längre 😉

    Skämt och sido, men det är en del i att jag sparat 3v av semestern till vintern. Dessa 3v tillsammans med att jul+nyår ligger så gött i år också, gör att jag har 5v som njutas utanför gråa Svedala.

    Tankar om resmål flyger runt i huvudet, men nu verkar jag börjat fokusera på Karibien. Nu söker jag “bara” bra information om öarna…
    – Hur ta sig dit
    – Boende
    – Ekonomi, finns det überdyra öar, och de mindre dyra?
    … Billigare är ändå bättre än dyrt, gäller alla dessa 3 frågor …

    Men framförallt:
    – Vart ska man kitesurfa? Blir mest kite, kanske litt vågsurf å…

    Vore helt underbart tacksam om det fanns någon vänlig själ därute som vill hjälpa mig med bra och nyttig information..!

    Tack på förhand!
    /Per

    hektor svarade 15 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 58 Svar
  • 58 Svar
  • hellgren

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 12:57

    tja! Jag har inte så mycket info att dela med mig.. Men vi va på guadaloupe I våras, najs, lite dåligt med vind då men det ska tydligen ha varit sämsta vind veckorna på länge.

    Kolla om du inte får tag i Jonte här på konfen.. Vi snacka en massa i en Guadaloupe tråd som du kan hitta här under resor.. Han vet säkert mer, han va där i 6 månader eller nått sånt.

    För övrig är karibien NAJS! Lite dyrt dock.. Langley kör ju resor ner om du är intresserad av nått sånt. Kolla lite med dom också..

    Peace!

  • alesand

    Medlem
    13 augusti, 2008 vid 15:00
    hellgren;489908 wrote:
    tja! Jag har inte så mycket info att dela med mig.. Men vi va på guadaloupe I våras, najs, lite dåligt med vind då men det ska tydligen ha varit sämsta vind veckorna på länge.

    Kolla om du inte får tag i Jonte här på konfen.. Vi snacka en massa i en Guadaloupe tråd som du kan hitta här under resor.. Han vet säkert mer, han va där i 6 månader eller nått sånt.

    För övrig är karibien NAJS! Lite dyrt dock.. Langley kör ju resor ner om du är intresserad av nått sånt. Kolla lite med dom också..

    Peace!

    Tackar för ditt svar,

    var också inne och läste din tråd där angående Guadelope.
    Är det dyrt menar du? Trots att dollarn var låg när ni var där också..?
    Har du någon budget du kan dela med dig av?

    Hur blev det… Hyrde ni grejor där, eller fick ni med på planet? Har iofs erfarenhet av att frakta med mig en hel del mer än de kg man får iom biljetten, bla 2 cyklar + flyttlass till Schweiz… Som man tillslut pratar ner till 10-15 kg övervikt, helt ok istf dryga 50… Allt går om man träffar på rätt person (läs medelålderskvinna, med moderskänslor, eller söt flicka i samma ålder…)

  • hellgren

    Medlem
    14 augusti, 2008 vid 07:49

    Asså det kostar som hemma i Sverige det mesta. Iaf på Gwada, det e ju franskt så jag vet inte om priserna pressas lite extra där eller om det är lika dant på alla öar.

    Jag hade med mig en vågsurf bräda och lånade vindsurf på hotellet. Men åker du med langley som vi gjorde så kostar det f-n nada att plocka med prylarna. Nu minns jag inte exakt men vi snackar typ 300-500 spänn t.o.r. Och det gälde vindsurf prylar med, Tompa som var där samtidigt hade en bag som måste vägt över 50kg asså.. Och han betalade lika mycket som jag.

    Jag kommer inte ihåg exakt vad allt gick på. Men vi bodde ju med halvpension på Fort royal, så det blev väl kanske bara 5-6000 i fickpengar. Men då va vi mycket på området.. Inte så mycket utflykter, dock funkar ju vindsurfet där bra också, blev dessutom en hel del vågor på andra sidan hotellet om allt låg rätt.

  • jonte_r

    Medlem
    10 september, 2008 vid 23:50

    Tjo alesand!!!

    Var där och jobbade i 6 månader på ön Gauadeloupe.
    Fin Ö med chartrat plan direkt från arlanda eller Kastrup. Med detta gör att prylarna oftast håller bättre och Langley som jag arbetade för inte tar en alls hög fraktkostnad. Vind finns det gott om under dec. till mars.
    Och det erbjuds plattvatten till vågridning till vågsurfing och goda drinkar:)

    Finns mycket bra spots son jag har sammanstält i den bifogade doc.
    http://www.langley.eu/sv/Guadeloupe/ hittar du resorna och annan bra info.

    / Jonas

  • jonte_r

    Medlem
    10 september, 2008 vid 23:53

    här kommer en karta över Guadeloupe också.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/46/Map-guadeloupe.jpg

  • hektor

    Medlem
    3 oktober, 2008 vid 11:49

    nån som vet om man kan bo på hostel eller liknande där? roligare att lägga cash på resa till rätt ställe än boendet!

  • p-eriksson

    Medlem
    4 oktober, 2008 vid 15:05

    Tänkte samma sak… Lägger hellre cash på aktiviteter typ surfing, canyoning och dykning etc. i stället för boendet… får övertala pappa att han behöver en solbränna 😉 haha

  • hektor

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 09:04

    Har nu preliminärbokat rum i detta surfcenter mellan 13/12 -> 3/1

    http://www.sunsetsurfcamp.com/Pages/Gite-eng.htm

    Tänkte boka flyg nu i dagarna… Jonte, är det shorts och rashguard som gäller där under den perioden? Och har du koll på om man kan man köpa en långärmad rashie på plats (med hyfsad kvalitet, och inte massa dyrare än i svea)?

  • hellgren

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 09:14

    Jag kan nog hjälpa till här..

    Short och rashguard: jajjemän! Vi var visserligen där lite senare på året, men om inte jag minns fel så har dom typ samma klimat åretrunt, 30 grader i skuggan 27 i vattnet.

    Finns på plats: Finns gör det, men det kan va en bit till närmaste surfshop. Så jag hade nog tagit med mig nått om jag var du.. Det är väl dumt att chansa när det handlar om så lite plats i väskan?

  • hektor

    Medlem
    13 oktober, 2008 vid 10:42

    Tack för det snabba svaret! Enligt langley är det där nånstans temperaturen ligger ja. Kan kanske vara smart att ha införskaffat det i förväg, får svänga förbi falle i helgen och köpa en som matchar shortsen (som kommer tycka det är ovant utan våtdräkt under sig 😉 )

  • jonte_r

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 11:09

    Nice Ha det så trevligt där borta och hälsa Fort Royal från mig.

    Kim, snart kommer mina grejer:)!!!!!!

  • hektor

    Medlem
    14 oktober, 2008 vid 18:31

    En kul detalj är att Air France serverar maten på bräda

    Meal(s) served on board :
    Breakfast

    –dryg

  • alesand

    Medlem
    17 november, 2008 vid 17:04

    Yea man!

    Guadeloupe it is! Dock blev de 5v nerdragna till 2v, 16-30 december … Dock är jag MER än taggad!

    Ska bli så sjukt gött att komma iväg i det mörkaste av december, få sol och surf, komma hem med en sjukt skön känsla och … fortsätta hösten i Halland … Men, sen blir det snwb i slutet av januari i Schweiz.

    Men, som sagt. Sunset Surfcamp på Guadeloupe i 2v känns helt rätt!

    Hektor, vi må som sagt hooka upp, ni är visserligen vindsurfare, jag påbörjad kitesurfare. Men, det ska nog gå finfint ändå… 😉
    Konstigt nog börjar det dyka upp en hel massa recensioner om Guadeloupe som beskriver en dröm-ö … Jag vågar tro på detta …

    The countdown has begun!

  • hektor

    Medlem
    17 november, 2008 vid 17:30

    bah, jag kitesurfar! åtminstone försöker jag få det att se ut så… kanske ska testa på lite vågsurf och ta dykcert oxå, om jag skulle tröttna på kite under 3v.

    inte alls sugen på västindien nu, tyckte det var skönt att ha mörkblå tår efter gårdagens session. slapp ha känsel i dem!

  • alesand

    Medlem
    17 november, 2008 vid 20:59

    Haha, oops! Måste dagit fel på tråd … Hade bestämt för mig att det pratades en massa liter hit och dit. Men, gött då!

    Nej, västindien känns lite off … Lika “off” som att Zlatan tog hem Guldbollen helt “orättvist” för tredje gången ikväll..!

    Själv blev det inte ngn surf denna helg, heller..! Att höstvindarna skulle vara så starka hade jag aldrig kunna tro..! En 12:a är alldeles för uselt för västkusten, så nya saker ska inhandlas.
    … Visserligen ska det blåsa perfa för den i paradiset, men ska ändå skaffa nya leksaker, så lika bra att köpa inför resan ..!

    Väldigt mkt lek blir det iaf på ön! Finns ju en vulkan och en hel massa regnskog att utforska också, när man tröttnat på kallsupar och saltavlagringar.
    Dykcert vore ju int dumt … Men, kanske håller mig till snålvarianten och drar med mig cyklop och snorkel.

    Har knappt kunna somna under 2 nätter pga den underbara resan som om 1 månad ska påbörjas. Planera mera får det bli innan, så man vet var man ska hän..!

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Resor & Transport 5v Karibien nästa?! Hjälp och info sökes !

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.