Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 6,0 är faktiskt dubbelt så stort som 4,0.

• 6,0 är faktiskt dubbelt så stort som 4,0.

Publicerad av copello01 på 30 oktober, 2002 vid 08:25

Enligt kölbåtssegling gäller att 60m2 kränger båten dubbelt så mycket som 40m2.
    Energin i en massa ökar kvadratiskt med hastigheten.Detta betyder t ex att det krävs fyrdubbelt så mycket energi att bromsa en bil i 100 km/h än en bil i 50 km/h. Bromssträckan blir således fyra gånger längre och inte bara dubbelt så lång som många kan tro. e=mc2 E är energi (vindtryck), m är massa (luft), c är hastigheten(m/s). Det krävs fyrdubbelt med energi att bromsa en vindhastighet som ökar med det dubbla. En byggnadsingenjör tvingas ta hänsyn till e=mc2, att 600m2 är dubbelt så stort som 400m2. En fasad på 600m2 påtrycks med dubbelt så mycket energi som en fasad på 400m2 av vinden. Således kan man faktiskt även säga att ett segel på 6m2 är dubbelt så stort som 4m2 när man skall stå emot en rörelsekraft som vind.
    Hälsnignar
    Sebastian

markram svarade 22 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 7 Svar
  • 7 Svar
  • ove226

Medlem
    30 oktober, 2002 vid 11:53

mycket intressant!!!
    stämmer nog…..jag vet inte men du lät på läst så jag tror på dej!!

• tubert

Medlem
    1 november, 2002 vid 11:58

Skulle inte tro att det är så! Om vi gör ett skalenligt test med Post-It lappar (en lapp = 1 kvm):
    Lägg ut sex lappar på rad på skrivbordet typ såhär: ######
    Lägg sedan ut fyra stycken alldeles bredvid såhär : ####
    Ser det då ut som att sex lappar tar upp dubbelt så stor plats som fyra? Nixpix!

Däremot tar 6 kvm-seglet upp dubbelt så mycket energi, som tidigare sagts är den upptagna energin kvadratiskt beroende av segelytan: 6^2 = 36 medan 4^2 = 16

Faktum kvarstår dock att 6 kvm INTE är dubbelt så stort som 4 kvm.

• anonym-anvandare

Medlem
    1 november, 2002 vid 12:15

Jag ger mig! Dock tycker jag fortfarande intressant som brädseglare att veta att energin ökar kvadratiskt när vindhastigheten ökar. Det är dubbelt så mycket energi i 6 m/s än 4 m/s och jag tillåter mig även i fortsättningen att säga att det då blåser dubbelt så mycket.
    Mitt nästa inlägg skall nog handla om mitt hus på 120 m2 som i själva verket är fyra gånger större än min förra lägenhet på 60m2.
    Eller som min kompis brukar säga;
    ”Den är inte lång, men smal”

• copello01

Medlem
    1 november, 2002 vid 12:36

Jag vill tacka bl a Adde som hjälpt mig att förstå vid en konstant vindhastighet är inte 6,0 dubbelt så stort som 4,0 och även Sebastian som bidrog med följande: ”Om vinden ökar från 5 till 6 m/s ökar trycket mot riggen med 40% när vindhastigheten bara ökat med 20 %”

Nu vet vi alla vad som gäller.’
    6m2 är inte dubbelt så stort som 4m2
    6m/s är dubbelt så mycket som 4m/s om man vill.
    Tack för alla engagerade svar i trådarna om detta ämne.

Trevlig helg
    -Ursprungsförfattaren till denna vilseledande ämnesöverskrift-

• anonym-anvandare

Medlem
    1 november, 2002 vid 12:43

Blanda inte ihop E=mc2 där c=ljushastigheten med E=mv2 där v=föremålets hastighet

• anonym-anvandare

Medlem
    1 november, 2002 vid 12:43

Blanda inte ihop E=mc2 där c=ljushastigheten med E=mv2 där v=föremålets hastighet

• markram

Medlem
    1 november, 2002 vid 12:52

Ett tag trodde jag att hoppet för mänsklighetens utveckling var ute,(när folk påstod att 6m2 är dubbelt så mycket som 4m2).
    Men som sagt -förnuftet brukar segra!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 6,0 är faktiskt dubbelt så stort som 4,0.

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.