Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 85 kg tung och Superfreak?

  • 85 kg tung och Superfreak?

    Publicerad av stoorfaen på 23 februari, 2013 vid 09:29

    Hur funkar ett superfreak om man är tungviktare, orkar det leverera eller är det för vekt? Hur känns det jämfört med ett mer traditionellt vågsegel a.la icon t.ex.?

    stoorfaen svarade 11 år, 2 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • svenne

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 10:52

    @stoorfaen 707251 wrote:

    Hur funkar ett superfreak om man är tungviktare, orkar det leverera eller är det för vekt? Hur känns det jämfört med ett mer traditionellt vågsegel a.la icon t.ex.?

    Oj oj oj, nu har du satt skägget i fel brevlåda. Vänta bara… 😀

  • oaxen

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 12:22

    : )
    Många kommer ett säga emot.
    Jag har varit uppe på 86 kg och vänt. Jag är av åsikten att så länge man har en hel linje så spelar det mindre roll om det är powerwave eller motsatsen. Det handlar mer om vilken känsla man vill ha.
    Jag har seglat SuperFreak sedan 2008 och tycker att den största skillnaden är visuell.
    What?
    Jo, profilen har en liten knyck istället för en jämn fin vingprofil som ett traditionellt segel. Det störde mig en del i början.
    Seglingsegenskaper
    Det jag gillar mest med mina segel är följande:
    Oöverträffad komfort – absorberar vindbyar mjukt och skönt
    Oöverträffat vindregister – klarar ett bredare register än något annat segel jag testat
    Hållbara – mina 09:or bara tuggar på, det finns dågra små små hål som lagats enkelt med märkduk
    Funkar i allt från Roxen, Break Bravo till cross off på Oahu.
    Mindre bra
    I sötvatten kan man drabbas av mögel om man inte torkar seglen ordentligt (gäller inte saltvatten).

    Ett SuperFreak har en gnutta sämre bottendrag men mycket bättre övre vindregister än ett “vanligt” vågsegel. Dock är det möjligt att trimma seglet med bra bottendrag.
    Eller så gör man som jag och använder justerbart uthal och får det bästa av allt.

  • the_novice

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 13:33

    Jag har ett 5.8 segel som mest känns väldigt tungt, det drar mycket i armarna men det drar inte framåt. Hur riggar ni för bättre bottendrag och lättare känsla?

  • ola-h

    Medlem
    23 februari, 2013 vid 21:57

    Det tycker jag egentligen inte går. Grenen kraftfullt effektivt bottendrag är Superfreaks svagaste gren. Däremot kan man rigga det åt det plana hållet och ha en sjukt bra pumpsegel som ger bra “glid”. Passar bra att riggas aningens större och gärna på lättdrivna brädor – snärt, snärt och så upp i planing.

    Men det är också bra för mer guppaorienterad segling då man med fördel kan buka ut det lite. Visserligen blir det inte världens bästa framåtdrivningskraft, men i guppasegling är det nästan viktigare att just får att bra drag i armarna och känns att seglet fylls ut, liksom.

    Så som Roxen säger så offrar man lite drag i seglen och plockar istället i ca 0.3 kvadrat större i linjen än vad man annars skulle gjort.

    Men oavsett så tycker jag att modellen om man är intresserad av superfreak är att först köpa ett segel och köra ett slags långtidstest och se om man gillar det eller ej. Eftersom seglet inte är årsmodellskänsligt mm så är det sedan enkelt att komplettera med större eller mindre storlekar efter tycke och smak.

  • jesper-b

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 07:53

    Superfreak och bottendrag har diskuterats mycket genom åren. Det finns hard core SF-fans som menar att det har minst lika mycket bottendrag som vilket traditionellt vågsegel som helst, eller mer, medan andra inte får något tryck alls i seglet och bara upplever det tungt. Jag tillhör väl ingen av dessa grupper, men tycker mig förstå varför det finns så olika uppfattningar.

    Till att börja med så kanske man ska nyansera vad man menar “mer bottendrag”. Dels finns det segel med mycket “motor”, dvs segel med rejäl hård buk i bottendelen av seglet som ger seglet lite mer “automatiskt” drag. Dvs man behöver inte pumpa och flexa seglet med teknik, utan det drar igång seglaren mer av sig självt. Nackdelen med denna typ av drag är att man sällan kan rippa. Seglet har kontroll över seglaren istället för tvärt om. Riggar man SF för denna typ av bottendrag (relativt säckigt) så blir det tungt. Funkar någorlunda för icke-planande förhållanden.

    Men SF är pumpvänligt, i synnerhet om man riggar det med MYCKET nedhal och om man är relativt TUNG kan man med bra pumpteckning få ett grymt tryck i SF. Jag seglade omkring med Glenn (grafisk designer på HSM) för några år sedan och blev helt paff av hur bra tryck han hade i sina SF. Då riggade han dem plant och med supermycket nedhal. Han pumpade igång sin 5.3 SF när jag stod och gurglade med mitt Smack 5.3 på Kanaha. Han singlade iväg bakåtar och rippade när jag knappt kunde ta mig i position för att få en våg. Vi snackade SF och analyserade rätt djupt efter den session. ÄR man relativt duktig seglare (dvs har en dynamisk effektiv pumpteknik), och framför allt lär känna sina SF, då kan man få mer pumptryck i SF än de flesta andra segel.

    MEN även om man kan få grymt bottendrag i SF, finns EN nackdel kvar (fördelarna ä många och självklara, se ovan i denna tråd). När man väl pumpat upp planing i marginalförhållanden och kanske vill pressa höjd, då kan man känna att det flexiga materialet inte riktigt ger seglet samma respons och prestanda som ett riktigt hårt segel (monofilm är extremen åt andra hållet, det är t ex därför Firelight har en monofilmruta och flertalet racesegel är i monofilm). Det är således INTE svårt att komma igång med SF, givet bra tecknik, men svårt att sedan så att säga “race-segla” effektivt med det.

    Vill även slå ett slag för SF ME (Maui Edition). Det har en gnutta mindre “tungt” drag. Dvs man behöver inte dra nedhalet lika mycket för att få den där lättare snabba känslan i seglet. Fetknoppar utan teknik kan uppleva att SF ME har ännu mindre drag än vanliga SF, personligen tycker jag det snarast är en uppdaterad bättre version. Men som sagt smaken är som baken.

    SUMMA KARDEMUMMA: 85 kg är inget problem för SF. Det handlar mer om vad du vill ha ut av seglet, om vilken teknik du har och hur du väger ett antal fördelar mot några nackdelar.

    Glömde: Sen finns ju SF UL (Ultra light), men det orkar jag inte skriva om här… och så SpeedFreak, det senaste tillskottet i SF-serien. Första ex av det kommer till Sverige om dryg månad. Ska bli sjukt intressant att klämma på!

    /JB

    Som ju är superpartisk för nasare av HSM, men ändå anser sig vara hyfsat nyanserad vad gäller SF

  • oaxen

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 11:07

    Olas tips är bra. Jag köpte ett begagnat billigt SF-segel och testade först.

  • the_novice

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 19:40

    Samma här, det är därför jag bara har ett SF segel. :smirk:

    Inser att jag borde har gjort lite mera research först, jag kör nog hellre ett mindre segel med mera drag i än tvärtom.

  • robin

    Medlem
    24 februari, 2013 vid 19:44

    hur ser man att ett sf är bra riggat? har en rätt gammal 4,7 som jag inte blir kompis med. masten använder jag till ett smack 5,3 med bra resultat så det är nog inte felet.

  • doc

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 00:12

    Försök inte rigga det så det ser snyggt ut. Rigga det EXAKT som riggningsguiden på HSM:s hemsida till en början. Då funkar det, så kan du justera lite åt olika håll när du lärt känna seglet.
    SF har en fantastisk egenskap att kännas lätt, trots att det är ganska tungt. Men vill man ha ett distinkt dragläge och är van vid en fast profil med ett distinkt av/på kan jag tänka mig att det tar ett antal sessions och många svordomar innan man fattar var dragläget är och hur man får upp seglet i planing.
    Jag tror inte det kan finnas ett bättre segel för hårda och byiga vindar. Jag säger bara 3.7 med 340-mast. Ojojoj! Men det verkar känsligt för att riggas på exakt rätt mast tycker jag. På papperet har Goya och HSM samma böjkurva men de gav helt olika känsla i seglet.

    Jag är inte lika såld på SF i större storlekar (ännu) men vi får väl se… måste nog prova ett UL i 5 kvadrat…
    Alla missbrukare börjar ju någonstans 😉

  • oaxen

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 08:17

    Vad är det för årsmodell på seglet och vad är det för mast? Spec?

  • robin

    Medlem
    25 februari, 2013 vid 20:43

    @Oåxen 707337 wrote:

    Vad är det för årsmodell på seglet och vad är det för mast? Spec?

    seglet är en 07 och masten en tecnolimits 400/19 rdm, 100%

    masten funkar som sagt bra till mitt smack, så kurvan borde vara ok tycker jag.

  • jesper-b

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 08:28

    Robin,
    Kom förbi mitt skjul, så kör vi en segelriggsession, eller på Torö nästa blåsiga dag (det senare kan ju dröja rätt många år dock). Vi kan jämföra med en hotrod, jämföra med nyare SF-designer, och trimma lite tillsammans!

    07 är 6 år gammal design, mycket har hänt sedan dess. Men jag är rätt övertygad om att det finns mycket liv kvar i det och att vi ska kunna hitta ett “sweet spot”!

    /JB

  • oaxen

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 08:42

    Efter en snabbsökning i HSM:s forum får jag fram att HSM ger Technolimits mast betyget 6/10. Deras egen mast Hot Rod är så klart 10/10.
    Frågan är om du seglat Smacket med rätt mast och känt hur det SKA kännas.
    Båda seglen bör ju kännas ännu bättre med en hundraprocentig mast.

    Det kan ju mycket väl bero på masten m a o.

  • robin

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 09:34

    @Jesper B 707370 wrote:

    Robin,
    Kom förbi mitt skjul, så kör vi en segelriggsession, eller på Torö nästa blåsiga dag (det senare kan ju dröja rätt många år dock). Vi kan jämföra med en hotrod, jämföra med nyare SF-designer, och trimma lite tillsammans!

    07 är 6 år gammal design, mycket har hänt sedan dess. Men jag är rätt övertygad om att det finns mycket liv kvar i det och att vi ska kunna hitta ett “sweet spot”!

    /JB

    Tack Jesper! Jag har gått och bytt kust så det är lite långt till Torö. Saknar det ibland, till och med när man ser Niclas vädjanden om sällskap till vintersurf. För övrigt hans gamla segel, så jag har sett att det går att komma överens med:-)

  • robin

    Medlem
    26 februari, 2013 vid 09:44

    @Oåxen 707371 wrote:

    Efter en snabbsökning i HSM:s forum får jag fram att HSM ger Technolimits mast betyget 6/10. Deras egen mast Hot Rod är så klart 10/10.
    Frågan är om du seglat Smacket med rätt mast och känt hur det SKA kännas.
    Båda seglen bör ju kännas ännu bättre med en hundraprocentig mast.

    Det kan ju mycket väl bero på masten m a o.

    Jag har en Hotrod till 5.8:an och jag tycker att 5.3:an känns minst lika bra. Oavsett om masten skulle kunna vara en bättre match (den kan vara lite styv om inte annat) så behöver jag definitivt hjälp med riggningen. Får hugga någon SF-seglare på stranden tänker jag.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing 85 kg tung och Superfreak?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.