hej,
Jag förstår delvis din iritation men delvis inte heller.
Jag håller med att det skulle finnas fler ”folkrace/super8” tävlingar. Med min holländska bakgrund vet jag att det finns i Nederländerna massor med sånna tävlingar med mycket folk, rolig stämnig osv. Kanon kul med andra ord, och det kostar bara 50-100 sek att deltar, och då får man t-shirt, grill etc etc på köpet!
MEN!!!! Vindsurfing är såååååå mycket större i Holland än i Sverige. Bara faktumet att det finns en självständig windsurfingtidning (upplage av 30.000, 6x om året) och en 50 tal butiker säger tillräckligt. I sverige finns det INGEN tidning, vilket är tråkig, synd och nästan lite löjligt och bara en handful butiker.
Men åter till ämnet. Sponsringen i t.ex. Holland är oxå helt annorlunda. I Sverige är det i praktik mycket svårt att få financiela medel som sponsring medan det är hur vanlig som helst i Holland och resten av Europa… Det gör att man helt enkelt inte har råd med att arrangera flera olika tävlingar. Förstår mig rätt, Holland är INTE bättre MEN bara annorlunda!
Sammanfattat tror jag därför att det finns för lite financiela medel, mankraft och därmed möjligheter att genomföra flera såna ”svenson vänliga” tävlingar i Sverige.
Ger folk pengar så fixa dem vad du vill!
Sedan förstår jag inte varför du ser ner på dem 5% som tävlar. Är det inte överalt så att bara några är duktiga och kan/vill tävla? Sedan kan du ju alltid prova på amatörklassen. Jag började i 2001 i amatörklassen och kom direkt 3a i abbekås. Utan att vara sponsrad, utan att har varit utomlands etc etc. Med vanliga ”svenson” prylar. Sedan fortsätta jag och i slutänden fick jag sponsring. Prova på själv med andra ord. Går det bra, fortsätt, träna och kanske du oxå kan bli sponsrad.
Vill du har nån annan typ av tävling får du kanske börja med arrangera det själv, i sammarbete med t.ex. din lokala vindsurfklubb. Förskök ragga sponsorer, priser, utrustning, människor etc etc. Varför inte? Man kan ju inte förvänta sig att andra hela tiden arrangerar dem tävlingar du tycker om. Är du inte nöjd, ska du göra nåt åt det själv! Det behövs inte alltid utgår ifrån SBF eller hur?
SBF har ju kanske oxå andra målsätningar än att arrangera ”nöjes” tävlingar. Samtidig att de antagligen inte har resurserna. Skulle alla vindsurfare betala SBF medlemsavgiften då har SBF mycket mer financiela medel och kan då kanske ställa upp med några ”folkrace”. Så jag upmanar alla svenska vindsurfare att betala till SBF omgående!!!! innan man börja gnälla!!!!
aloha
arnout, s-106