Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing A question about linlängd och urkrokat fast var för sig…

• A question about linlängd och urkrokat fast var för sig…

Publicerad av frippe-s på 4 juli, 2010 vid 22:10

Hej,

Jag kör med en Naish Helix från 2009 (12:a) och har noterat att det ingick linförlängningar när jag köpte den. Förlängningarna är väl på några meter och jag har hittills inte provat att köra kajten utan dem, dock har jag börjat fundera på att prova detta. Fråga numero uno blir på vilket sätt känslan i kajten kommer skilja sig om jag plockar bort förlängningarna? Jag antar att styrningen blir snabbare, men vad händer mer? Hur är det med depower tex? När jag jämförde med de flesta andra som var ute härom dagen verkade det som om alla hade kortare linor än jag…?

Fråga två handlar om urkrokad körning, jag har nämligen börjat fundera på att prova lite urkrokade trix snart, vad behöver jag känna till för att kunna börja köra urkrokat? Spontant känns det oklart vad som händer med reglering av power i kajten om jag kopplar ur hängselen, då kan jag väl inte använda bommen till att reglera detta utan bara till att styra, eller?! Är det bara att sticka ut i lagom vind å kroka ur och sedan justera tills det känns kontrollerbart?

Thanks!

/Fredrik

jagkallaspiotrellerpete svarade 14 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 10 Svar
  • 10 Svar
  • lima-ko

Medlem
    4 juli, 2010 vid 22:50

Fråga 1: Som du själv säger blir styrningen av kajten snabbare, därför förekommer det bland dedikerade vågkajtare ännu kortare linor än 20 m, med till exempel Wainman får man 17+7 m linor. Just depower i bemärkelsen att föra bommen fram och tillbaka kommer inte ändras, däremot kommer ditt vindfönster bli mindre, och därför blir det också något mindre kraft i draken. Jämför 50 m linor med 5.

Fråga 2: Du är helt rätt ute, när du krokar ur blir det full power i kiten, eftersom baklinorna blir spända till max, på exakt samma sätt som när du kör med bommen hela vägen in. Enda skillnaden är att du inte har möjlighet att skjuta fram bommen, och därigenom minska kraften i draken. Däremot kan du ta tag i chickenloopen och släppa bommen, då depowrar kiten, eller ännu enklare bara kroka i igen, eller en kombination av båda. Går det riktigt fel kan du släppa bommen helt (självklart har du din leash fäst i ditt säkerhetssystem och ingen/inget befinner sig downwind om dig.

Tricket till att kunna köra urkrokat bekvämt har du redan nämnt, sticka ut i lagom vind och trimma din kite väl. För det första du ska träna på är att köra med bommen hela vägen in, mest hela tiden, på så sätt blir du van vid kraften.
    Sen ska du pröva att kroka ur och bara åka urkrokat en bit, kör du en bow/hybrid/delta kommer den dra väldigt när du krokar ur, kompensera genom att åka med draken, downwind. Har du en C-kite kommer det inte hända speciellt mycket alls eftersom ”shapen” mot vinden inte ändras så markant som med en bow/hybrid/delta.
    En delmetod kan vara att stå i lårdjupt vatten med kajten klockan 10 eller 2 och öva på att kroka ur innan du prövar det när du är uppe och åker.

För att göra dina första urkrokade hopp bör du träna kantning, pop samt tajmingen dessa två färdigheter emellan. Detta kan med fördel tränas ikrokat innan du prövar det urkrokat. Åk åt ditt favorithål med behaglig fart, kajten rätt lågt och still (båda händerna väldigt tätt ihop gör det lättare), plana brädan, åk lite downwind om du vill få ännu mer fart, skär hårt upwind och poppa.
    När du känner dig säker med detta är det dags för nästa steg, efter att du planat brädan/”slackat linorna” krokar du nu istället ur, åker lite downwind, skär hårt upwind och poppar. Det enklaste första tricket är en railey, alltså sträck ut armarna framför dig och böj dig som en banan med brädan ”upp på ryggen”. Dra ihop dig, landa med sträckta men mjuka bena redo att dämpa landningen, lite mer vikt på den bakre foten, le och vinka åt snyggaste tjejen på stranden…
    Fega inte med varken fart eller pop, då kommer du landa på, ja, du vet, den som är så känslig på oss killar, inte det minsta skönt, överhuvudtaget.

Om du kikar på någon film på tuben eller liknande refereras det ofta till load and pop, och det är exakt vad skära upwind är, du laddar upp kajten med kraft, som du sen släpper lös när du poppar.

Oj vad långt det blev =), hoppas det är till hjälp, hör av dig med rapport när du prövat.

• pjoter

Medlem
    5 juli, 2010 vid 06:51

Aloha på den beskrivningen.

• lima-ko

Medlem
    5 juli, 2010 vid 07:44

Tack pjoter =)!

• frippe-s

Medlem
    5 juli, 2010 vid 08:57

Tack för snabbt och utförligt svar!! Ska till Rhodos om några dagar, så det lär finnas möjlighet att prova snart (om jag vågar) 😀

Ha en bra dag!

• jakobb

Medlem
    5 juli, 2010 vid 09:59

om jag får tillägga nånting så är det betydligt lättare att köra med leashen på suicide, eftersom det blir 10 gånger mindre omständigt att relauncha kiten när du tappat bommen. peace

• erikponti

Medlem
    5 juli, 2010 vid 12:58
    jakobb;619743 wrote:
    om jag får tillägga nånting så är det betydligt lättare att köra med leashen på suicide, eftersom det blir 10 gånger mindre omständigt att relauncha kiten när du tappat bommen. peace

Vad innebär det att köra med leashen på suicide?

• wakenils

Medlem
    5 juli, 2010 vid 13:05
    ErikPonti;619770 wrote:
    Vad innebär det att köra med leashen på suicide?

man har den runt halsen

• pjoter

Medlem
    5 juli, 2010 vid 13:12

Att leashen inte är kopplad till någon safety utan rätt till chickenloopen eller liknande. Syftet är att kiten ska fortsätta flyga lika fint som vanligt även om man tappar bommen. Fördelen är att det bara att håva in kiten igen, ofta hinner den inte ens krascha innan man fått tag i bommen. Nackdelen är att det är mindre säkert då kraften inte dumpas ur kiten på samma sätt om något skulle hända.

Vissa märken (iaf Flysurfer och Spleene) har smarta lösningar där det blir suicide när man krokar ur. Om man däremot är ikrokad och drar safetyn så går kiten över till vanliga säkerhetssystemet.

• sourra

Medlem
    5 juli, 2010 vid 13:13

Och om jag får lägga till något – sätt baklinorna i den infästning som är längst från bakkanten. Kiten blir på så vis mindre ”nervös” och skönare att köra urkrokat mer med ett mer c-aktigt drag. Sätt gärna bommen på smalaste settingen också (standard är väl 21″ men om du vrider linfästena undertill får du 19″).

Kör även med de längre linorna eftersom du då får mer tid på dig innan kiten når vattenytan då du dabbar dig. Kiten i suicide funkar men det heter inte suicide utan anledning. Kiten funkar bra att köra med leashen i trimlinan nere vid chickenloopen också. Kraschar du och tappar bommen så hänger sig kiten på framlinorna och avvaktar relaunch.

• jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    5 juli, 2010 vid 16:08
    wakenils;619771 wrote:
    man har den runt halsen

alå ha!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing A question about linlängd och urkrokat fast var för sig…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.