Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Aaaaa….Någon som har några påsar gott o blandat?

  • monkey

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 10:15
    mrmille wrote:
    typ alla fenor är standardiserade tre hål som ockuperas med antingen en eller två styrpinnar.NOT TRUE!
    Kolla noga. De flesta USA-fenor (LF är ju amerikansk) har UNC-mått och passar alltså inte med våra M-mått.

    Bara som en passus vill jag påpeka att stora fenor på en PF inte gör någon större nytta. Jag upplevde snarare att brädan blev långsammare när jag provade(för många år sedan). Mitt tips är att skita i att byta ut standard fenorna och istället våga kanta mer. PF:en har hyggligt kantgrepp bara man fläskar ner den i vattnet.

  • pjoter

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 10:21

    dom 4-5 paren olika fenor jag har haft av helt olika typ har då samma hålavstånd iaf. alla passade på min picklefork åsså. de enda var att på min picklefork så fanns det bara två hål, till vissa så va det en skruv i mitten och styrpinnar vid dom andra. vet man hur en borrmaskin funkar så tar det säkert 1 min att fixa. drar du bara åt skruven kommer det inte in vatten.
    men avstånden och skruvdiametern va ju samma så då spelar det ingen roll. på bilderna ser man ju att du redan har 3 hål så då funkar de säkert.
    sen däremot så kan man behöva slipa på fenan så den följer brädans rocker vilket inte alla gör (eftersom brädor har olika rocker).

  • pjoter

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 10:26
    Monkey wrote:
    NOT TRUE!
    Kolla noga. De flesta USA-fenor (LF är ju amerikansk) har UNC-mått och passar alltså inte med våra M-mått.

    Bara som en passus vill jag påpeka att stora fenor på en PF inte gör någon större nytta. Jag upplevde snarare att brädan blev långsammare när jag provade(för många år sedan). Mitt tips är att skita i att byta ut standard fenorna och istället våga kanta mer. PF:en har hyggligt kantgrepp bara man fläskar ner den i vattnet.

    håller inte med. min PF blev mkt bättre av störe fenor, lite långsammare men det var vad som behövdes på den, kasade bara upp på vattnet då man fick bra tryck å det blev bättre med större fenor. hade iofs pissiga bindningar vilket gjorde sitt för hur mkt man kunde kanta.

    sen har UNC måtten inget med hålavståndet att göra, det är ju bara en gängtyp. hålen är ungefär lika stora, tillräckligt lika för att man slipper borra eller får glapp. Däremot kommer dina bultar som sitter på PF kanske inte att passa i dom nya fenorna, men hur ofta säljs fenor utan skruvar?

  • mrmille

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 11:39

    ok, inlägg ändrat 😉

  • monkey

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 12:37

    Pjotor har rätt i mycket av sina inlägg. Men för att slippa borra i brädan med de komplikationer som det kan innebära så kan det vara värt att köpa rätt från början. UNC är inte bara gängtyp, det gäller även storlek. Jag kanske är löjligt petig men jag gjuter mina egna fenboxar efter exakt mått för att få ner vikten och få vill jag inte borra om för ny storlek eller styrpiggar i mitten eller på sidorna…

  • pjoter

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 13:01

    Jo så noga kan man vara (eller bör man), men om man har en picklefork så vettifasen om det hjälper så mkt med att få det exakt. bättre att köpa så billigt som möjligt å modda om brädan om det mot förmodan skulle vara nödvändigt. pengarna han sparar kan han lägga undan till en bättre bräda sen när han märker pickleforkens begränsningar.

    Sen så till UNC. 🙂
    UNC är alltså en gängtyp som utgår från det amerikanska tumsystemet. Den har därför rätt självklart en lite annan diameter och även en annan stigning än M systemet vi har här som baserar på mm. Om jag inte minns helt fel så är gängerna även lite djupare. Därför blir det knas om man försöker sätta i en M skruv i en fena gängad för UNC. däremot så är diametern på de skruvar vi har till fenorna så lika att det inte spelar nån större roll vilken skruv vi drar genom brädan, bara den passar till fenan. så exakt är inte brädornas hål.

  • monkey

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 14:57

    Ok, jag ger mig sä jävla noga är det inte. 😀 Men försök inte gänga UNC med M eller tvärtom -> det blir problem. Så mycket vet jag. Gäng-porr

  • joniash

    Gäst
    6 februari, 2006 vid 15:26
    Monkey wrote:
    Pjotor har rätt i mycket av sina inlägg. Men för att slippa borra i brädan med de komplikationer som det kan innebära så kan det vara värt att köpa rätt från början. UNC är inte bara gängtyp, det gäller även storlek. Jag kanske är löjligt petig men jag gjuter mina egna fenboxar efter exakt mått för att få ner vikten och få vill jag inte borra om för ny storlek eller styrpiggar i mitten eller på sidorna…
    Okej. Tack ska försöka få tag i fenor som passar direkt. 😀
  • niklas82

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 16:35

    @mrmille]ok, inlägg ändrat )[/QUOTE wrote:

    gött kan du inte ta resten på forumet oxå 🙂

  • mrmille

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 16:41
    Niklas82 wrote:

    gött kan du inte ta resten på forumet oxå 🙂

    Visst
    börjar med jonaish’s inlägg, gissa vem som står på tur sen 😉

  • jonaish

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 16:44
    mrmille wrote:
    Visst
    börjar med jonaish’s inlägg, gissa vem som står på tur sen 😉

    Dinna egen lr ??

  • svinet

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 19:49
    Monkey wrote:
    Pjotor har rätt i mycket av sina inlägg. Men för att slippa borra i brädan med de komplikationer som det kan innebära så kan det vara värt att köpa rätt från början. UNC är inte bara gängtyp, det gäller även storlek. Jag kanske är löjligt petig men jag gjuter mina egna fenboxar efter exakt mått för att få ner vikten och få vill jag inte borra om för ny storlek eller styrpiggar i mitten eller på sidorna…
    Kan lägga upp bilder på mina står en 6a på dem så jag antar dem är 6cm höga!?
  • svinet

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 20:25

    Här kommer bilderna!

  • jonaish

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 20:45
    Svinet wrote:
    Här kommer bilderna!

    De e nice och de e det som ger power 😀

  • svinet

    Medlem
    6 februari, 2006 vid 20:51
    jonaish wrote:
    De e nice och de e det som ger power 😀
    intresserad? Dem är helt oanvända. Sålde brädan jag skulle satt dem på..
Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Aaaaa….Någon som har några påsar gott o blandat?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.