Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aeron 28 eller 26

  • Aeron 28 eller 26

    Publicerad av mes på 6 april, 2009 vid 11:25

    Hej,
    Jag undrar om ni som har Aeron 26 mm bommen har synpunkter på den i vågor? Upplevs den som klenare än 28mm? Jag ska köpa en alubom (pga €€€€) och funderar på Aerons två modeller.
    /Mes

    snaffe svarade 15 år, 1 månad sedan 13 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • usel

    Medlem
    6 april, 2009 vid 20:04

    26 alla veckans dagar året om! Du kommer inte bli besviken!

  • ola-h

    Medlem
    8 april, 2009 vid 06:57

    Jag gillar faktiskt 28:an bättre. 28:an känns lite stabilare än 26:an också, tycker jag.

  • dude

    Medlem
    8 april, 2009 vid 06:58

    Vilken storlek på händer har du? Large – 28 mm eller medium – 26 mm. Seglar du med dakinevantar kan de vara najs med 26mm-bommen. Men har du för stora händer är det inte så skönt med 26 mm för händerna.

  • surfmeister

    Medlem
    8 april, 2009 vid 07:49

    Har själv 26mm kolbommen och det är otroligt trevligt om man har små händer (typ jag). Framförallt för vintersegling är 26mm ett måste för mig. Jag har använt 28mm bommen en hel del också och ska du segla utan handskar är den helt klart ett mkt bra alternativ, lika styv som kolbommen och med en rejäl förlängning. En bra bom helt enkelt.

  • jesper_b

    Medlem
    8 april, 2009 vid 09:23

    Om jag ser till mina kunder så är de nöjda med båda. Dock är nog 90% av de som byter ner till 26mm mer än nöjda med det valet. Detta oavsett om de har små eller stora händer. Det kan kännas ovant första gångerna men sedan älskar den stora majoriteten 26mm. Ett litet litet fåtal gillar dock 29mm bättre.

    Om du har normalstora händer och tillhör majoriteten så kommer du gilla 26an bättre. Jag brukar dock rekommendera 29an till alla som väger 100 pannor eller har ett jobbigt facit vad gäller sabba grejor. Dvs har du nyligen haft av ett gäng kvalitetsalubommar (skitbommarna har alla av) så bör du välja 29an då den är ännu lite lite hållbarare.

    Personligen har jag en 26mm alu och en 26mm kol. Jag tar den som ligger överst i packningen eller är inställd på rätt längd. Skillnaden i styvhet och känsla är minimal, försumbar om du frågar mig.

    Ett problem just nu är att de inte finns i Sverige. Jag har blivit lovad att de ska landa i Sverige om dryg vecka. Håll koll med O’hana eller hotsailsmaui Swe för vidare info om det.

    /JB

  • donpedro

    Medlem
    8 april, 2009 vid 11:50

    Jar kört 26 an alu och de e nog den mjukaste bom jag någonsin hållt i känns ju som om den ska gå av vilken sekund som helst, jag bytte snabbt till en ny bom av annat fabrikat.

  • jocke-g

    Medlem
    8 april, 2009 vid 11:59

    Jag har nu seglat med Aero bommen i snart två sæsonger och det ær det bæsta bytet jag gjort. Børjade med en alu før jag var inte sæker på om jag skulle tycka om den nya bom kurvan, men den passar mig grymt bra. Och vad det gæller styvhet så ær alu 29 kanon bra och jag har nu æven køpt en 26mm fast i kol då jag tror att det behøvs nær vi kommer ner i den diametern. Och det har varit kanon nu i vinter med handskar blir inte alls trøtt på samma vis som men 29 så jag kommer byta alu 29 mot en kol inom kort. Sen har jag gjort inkøpet æven med tanke på min flickvæn som æven hon surfar och kommer anvænda den bommen mesta eftersom det ær den korta som vi bytte senast.

    Så jag kan bara sæga køp Aero bommen, nu har inte kænnt skillnaden mellan alu 26 och alu29 utan bara hur skønt det ær med 26mm. Men 29mm alu ær en kanon styv bom som jag æven den trivs med vældigt bra.

  • jesper_b

    Medlem
    8 april, 2009 vid 12:40
    donpedro;539434 wrote:
    Jar kört 26 an alu och de e nog den mjukaste bom jag någonsin hållt i känns ju som om den ska gå av vilken sekund som helst, jag bytte snabbt till en ny bom av annat fabrikat.

    Men, vad är det för fel på dig donpedro? Sprid inte en massa osanningar så där – pinsamt!

    Alla är välkomna till mig i Nacka för att komma och klämma och själva kolla in styvheten, ta med valfri mätutrustning.

    /JB

  • robin

    Medlem
    8 april, 2009 vid 13:45
    donpedro;539434 wrote:
    Jar kört 26 an alu och de e nog den mjukaste bom jag någonsin hållt i känns ju som om den ska gå av vilken sekund som helst, jag bytte snabbt till en ny bom av annat fabrikat.

    Jag kan förstå om man inte gillar formen, men att påstå att den är mjuk är väl lite annorlunda:-) Du kanske hade ett måndagsex?

  • donpedro

    Medlem
    8 april, 2009 vid 15:00
    Jesper_B;539451 wrote:
    Men, vad är det för fel på dig donpedro? Sprid inte en massa osanningar så där – pinsamt!

    Alla är välkomna till mig i Nacka för att komma och klämma och själva kolla in styvheten, ta med valfri mätutrustning.

    /JB

    JAg vill inte vara pinsam eller sprida osanningar som vissa andra, säger bara vad jag upplevde när jag seglade med bommen. Mycket möjligt att det var ett måndagsex eftersom även greppet lossnade efter 2-3 ggr, men den var defenitivt mjuk. Jag vinner väl inget på att sprida osannaningar om såna saker, jag säljer inga grejjer själv. Jag vill bara ge min objektiva uppfattning vilket du ofta brukar vara väldigt bra på. Således anser jag jag en styvare bom i vågor som frågan handlar om. För den delen är det vl mer pinsamt att gå till person angrepp på folk som inte råkar älska dina produkter!?

  • jesper_b

    Medlem
    8 april, 2009 vid 18:52
    donpedro;539478 wrote:
    JAg vill inte vara pinsam eller sprida osanningar som vissa andra, säger bara vad jag upplevde när jag seglade med bommen. Mycket möjligt att det var ett måndagsex eftersom även greppet lossnade efter 2-3 ggr, men den var defenitivt mjuk. Jag vinner väl inget på att sprida osannaningar om såna saker, jag säljer inga grejjer själv. Jag vill bara ge min objektiva uppfattning vilket du ofta brukar vara väldigt bra på. Således anser jag jag en styvare bom i vågor som frågan handlar om. För den delen är det vl mer pinsamt att gå till person angrepp på folk som inte råkar älska dina produkter!?

    Jag högg lite extra på dig för att du var på på ett liknande sätt på Aeronbommen tidigare, då var du missnöjd för att gummit hade lossat fram (erkänt fel på en del Aeron 2007or, helt borta på 2008 och 2009). Jag kommer inte ihåg detaljerna men jag har för mig att jag rekommenderade dig att limma med lite kontaktlim och att om det inte hjälpte att vi självklart kunde byta bommen. Trots att du inte utryckte något missnöje med den lösningen till mig skrev du något rejält kritiskt efteråt på konfen. JAG fick då ta kontakt med dig för att se till att du var nöjd. Återigen var du nöjd, inget mssnöje till mig. Kan väl tillägga att jag har bytt bommar som gummit lossnat på.

    Varför sa du ingenting om att bommen kändes mjuk då? Vi hade hur enkelt som helst kunnat kolla om det var ett måndagsex. Om så var fallet hade du självklart fått byta bom, till ett annat ex eller till en 29mm. Men du sa inte ett jota! Nu skriver du att den “kändes som att den skulle ha gått av när som helst…”

    Jag tycker det är urdåligt av dig, ja pinsamt. Är du missnöjd med en produkt så se för f-n till att ta upp det med den du köpt den av så denne får chansen att göra dig nöjd. Det spelar ingen roll om det är något du köpt av mig eller av nån annan, om det är en vindsurfingpryl eller något annat. Är man missnöjd ska man ge säljaren chansen att kolla vad det är för fel och rätta till det.

    Blir man sedan dåligt behandlad av säljaren är det en annan sak, då har man all rätt i världen att varna både för produkten och försäljaren.

    Att du upplevde din Aeronbom som löjligt mjuk är en gåta eftersom alla andra jag sålt den till upplever den precis tvärt om. Otroligt synd att du inte sagt något till mig eftersom jag genuint oerhört gärna skulle vilja klämma på just din bom. Har du kvar den? Om inte, vad har du gjort av den? Jag är grymt intresserad av att klämma på den oavsett så att denna gåta får en lösning. Så var finns den nu?

    Pinsamt står jag fast vid 100%.

    /JB

  • jonasp

    Medlem
    8 april, 2009 vid 19:14

    grymt nöjd med min 29:a (eller är det en 28??) trots att gummit lossnade. liquisole funkar bättre än kontaktlim för mig i alla fall, numera sitter gummit stenhårt. Funderar på att skaffa en kortare 26 eller 29. Jag tror du blir nöjd vilken du än väljer. För det priset finns det nog ingen bättre bom att köpa i sverige.

  • rrd

    Medlem
    8 april, 2009 vid 19:35
    Jesper_B;539552 wrote:
    Är du missnöjd med en produkt så se för f-n till att ta upp det med den du köpt den av så denne får chansen att göra dig nöjd. Det spelar ingen roll om det är något du köpt av mig eller av nån annan, om det är en vindsurfingpryl eller något annat. Är man missnöjd ska man ge säljaren chansen att kolla vad det är för fel och rätta till det.

    /JB

    Ja självklart är det detta som gäller både för att kunden ska känna sig nöjd och för att säljaren/tillverkaren ska få feedback på sin produkt. Oerhört viktigt för ett företag som vill ha en framtid i en bransch och är seriöst. Problemet är ofta att mellanhanden, säljaren mot slutkunden inte har detta synsätt i vissa branscher men om man bara får kontakt med rätt person, försäljnansvarig på HK eller likn med lite fokus på var företagets framtid ligger så brukar det lösa sig. Om man som kund känner sig missnöjd och inte reklamerar har båda parter gjort en stor förlust.

    Jag har ganska stor erfarenhet att framföra klagomål på produkter i olika branscher rent privat, diskussioner kompletterat med skriftliga handlingar kan vara att föredra i många fall. En skriftlig handling kan inte bara bortses från, bättre rent juridiskt och läsaren kan fundera i lugn och ro. Om jag inte lyckats där så har jag drivit/hotat att driva rättslig process som jag sen vunnit.

    Den bästa goodwill ett varumärke kan få är en riktigt nöjd kund som som på nåt sätt visar det. Och visst är det skönt att vara nöjd med det man köpt…

    PS

    Att säljaren söker kontakt med kunden och vill få svar på var felet ligger för att åtgärda det måste väl ligga väldigt högt! Sen är såklart kunden fri att tycka vad han vill om sin produkt.

  • mes

    Medlem
    8 april, 2009 vid 21:05

    Trots ni bråkstakar så är jag sugen på tjugosexmillimetaren…verkar vara bra. Jag har långa fingrar (alltså inte på det sättet) men tycker nog att det skulle vara skönt med lite smalare grepp. Tur att det inte ska blåsa till helgen så kan sova på saken.
    🙂

  • charlieb

    Medlem
    9 april, 2009 vid 08:53
    Jesper_B;539552 wrote:
    Jag högg lite extra på dig för att du var på på ett liknande sätt på Aeronbommen tidigare, då var du missnöjd för att gummit hade lossat fram (erkänt fel på en del Aeron 2007or, helt borta på 2008 och 2009). Jag kommer inte ihåg detaljerna men jag har för mig att jag rekommenderade dig att limma med lite kontaktlim och att om det inte hjälpte att vi självklart kunde byta bommen. Trots att du inte utryckte något missnöje med den lösningen till mig skrev du något rejält kritiskt efteråt på konfen. JAG fick då ta kontakt med dig för att se till att du var nöjd. Återigen var du nöjd, inget mssnöje till mig. Kan väl tillägga att jag har bytt bommar som gummit lossnat på.

    Varför sa du ingenting om att bommen kändes mjuk då? Vi hade hur enkelt som helst kunnat kolla om det var ett måndagsex. Om så var fallet hade du självklart fått byta bom, till ett annat ex eller till en 29mm. Men du sa inte ett jota! Nu skriver du att den “kändes som att den skulle ha gått av när som helst…”

    Jag tycker det är urdåligt av dig, ja pinsamt. Är du missnöjd med en produkt så se för f-n till att ta upp det med den du köpt den av så denne får chansen att göra dig nöjd. Det spelar ingen roll om det är något du köpt av mig eller av nån annan, om det är en vindsurfingpryl eller något annat. Är man missnöjd ska man ge säljaren chansen att kolla vad det är för fel och rätta till det.

    Blir man sedan dåligt behandlad av säljaren är det en annan sak, då har man all rätt i världen att varna både för produkten och försäljaren.

    Att du upplevde din Aeronbom som löjligt mjuk är en gåta eftersom alla andra jag sålt den till upplever den precis tvärt om. Otroligt synd att du inte sagt något till mig eftersom jag genuint oerhört gärna skulle vilja klämma på just din bom. Har du kvar den? Om inte, vad har du gjort av den? Jag är grymt intresserad av att klämma på den oavsett så att denna gåta får en lösning. Så var finns den nu?

    Pinsamt står jag fast vid 100%.

    /JB

    Min 2007 släppte i gummit och JB tipsade om att ta kontaktlim vilket funkade fin fint!
    Bästa bom jag haft.

    Charlie

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Aeron 28 eller 26

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.