Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

  • Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

    Publicerad av robin på 24 januari, 2017 vid 11:48

    Jag kör på en goya one 95 från 2008 som stor vågbräda. Den planar upp tidigt, är löjligt lättseglad, kontrollerbar med 4.2-4.7 och hoppar fint, men jag saknar de tajta svängarna jag får med min twin 86:a. Så klart att en stor bräda aldrig kommer att bli lika manövrerbar som den, men bättre än goyan kan det bli. Hur mycket skulle jag vinna på att köpa en 100 liters renodlad vågis? Hur bra svänger de? Och vad skulle jag förlora i lättvind? Hur högt kan man gå i volym innan det börjar kännas stort?

    Anledningen till att jag vill gå upp på runt 100 liter (eller kanske större) är att jag vill ha så mycket marginal som möjligt när jag klantar mig. Uppskattar verkligen den biten hos min stora bräda framför den lilla vågisen som inte alls är lika förlåtande till klumpig teknik.

    Jag väger 87-88 kg.

    gustav1980 svarade 5 år, 11 månader sedan 14 Medlemmar · 48 Svar
  • 48 Svar
  • canoya

    Medlem
    24 januari, 2017 vid 14:33

    Jag bytte min JP FSW 93 från 2007 mot en Simmer Quantum 95 (Vägde då ungefär som du) och tyckte att jag vann mycket i “vågbrädekänsla” men på bekostnad av planing i marginalvind och fun factor på plattvatten. Har sedan dess gått ner till ca 75 kg och skaffat en RRD WaveCult Quad 83, men behållt Simmer-brädan för jag tycker att den ger just den där marginalen du pratar om i lättare vind. Jag har nu skaffat en annan FSW på 100 liter som jag opererat in thrusterboxar i för att se om den kan ge både vad jag saknar från min JP och det som Simmerbrädan ger, men inte testat ännu. Förhoppningen är ju att kunna minska arsenalen med en bräda.

  • robin

    Medlem
    24 januari, 2017 vid 20:01

    Intressant! Hur står sig 95:an mot 83:an i svängar på vågen?

  • dr-masse

    Medlem
    25 januari, 2017 vid 09:03

    De däringa Goya One brädorna verkar ju vara rätt bra på det mesta, har dessvärre aldrig testat en själv.

    Jag har hållit på i rätt många år med brädor i just den där storleken för mina 78 kilo – allt från freestyle till ren våg. Här är mina lärdomar (som givetvis inte är fakta…)

    – Även om FSW brädor kan vara riktigt kul i vågor, framförallt för hopp, så har en del av de en tendens till att “skena” på vågen och helt enkelt vara för snabba (för vågridning, alltså). Dock tycker jag att det kommit brädor med “fsw” etikett på senare år som även är bra i vågor och lite lugnare.
    – En stor, renodlad, vågbräda ger förvånansvärt lite i tidigare planing jämfört med en liknande bräda i mindre storlek. Det blir mest att man plöjer undan mer vatten. Viss fördel vid guppasegling, men där tycker jag att en mer än sisådär 10-12 liter över kroppsvikt inte ger särskilt mycket alls och mest är i vägen.
    – Renodlade vågbrädor över 90-95 liter svänger dock riktigt bra

    Min lösning på detta, efter en hel del trixande genom åren, är just nu en tre-fenad 95-liters bräda som inte är alltför bred med skapligt snabb rocker. Skulle väl säga att det är en snabb vågis som har en del FSW DNA i sig (dubbla akronymer!). Jag kan ärligt talat säga att jag aldrig varit så nöjd med min “storvågis” och ser fram emot att få segla den igen. Det är den första bräda jag haft med tre fenor som jag fått att fungera för mig och jag gillar det väldigt mycket.

    Det var lite kul när en surfkompis hoppade från sin Fanatic FW 95 till att testa tre-fenade sak. Hans kommentar var “din bräda VILL ju verkligen svänga” och det var helt klart rätt stor skillnad i vågridningsförmåga. Så, även om man har en fsw som KAN svänga är det rätt najs att ha en vågbräda som VILL svänga. Skillnaden i design mellan dessa kan vara rätt liten, men skillnaden i hur de upplevs desto större.

    Så – mitt förslag är att spana in någon 95-liters vågbräda som är lite snabbare/allround och funkar som tri-fin. Typ Fanatic Tri/Stubby, JP ThrusterQuad, Simmer Quantum och liknande plankor som det faktiskt finns en del av numera. Eller den som jag har, en Flikka proto med rocker #3/2

  • robin

    Medlem
    26 januari, 2017 vid 11:01

    Goya One är helt klart bra, men åtminstone 95:an upplevs som lite väl stor när man ska svänga.

    Precis som du föreslår skulle jag vilja ha lite extravolym i min vågbräda, och då hamnar jag runt 100 liter. Att vågbrädor runt 90 liter funkar klockrent är uppenbart, och det låter ju på dig som att det håller i sig även runt 95. Någon som har testat brädorna som ligger ännu lite högre i volym, över 100? Tappar man mycket skojighet i brädan?

  • canoya

    Medlem
    27 januari, 2017 vid 08:29

    @Robin 742816 wrote:

    Intressant! Hur står sig 95:an mot 83:an i svängar på vågen?

    Rätt lika, det handlar mer om att man vill ha lite mer volym när vinden är klen, sen är klart att 95:an nog känns onödigt stor med fullt tryck i 4,0 om man väger 75 kg. Jag hade min 83 l med till Kapstaden förra vintern och tyckte att den var ok för mig även med maxad 4,0 (vägde ca 73 kg då). Jag uppfattar quad-brädor som lugnare i mycket vind jämfört med singelfeningar och därför kan man gärna ha lite mer bredd/volym för att den är liksom inte i vägen.

    Tänker du ersätta både Goya One 95 och din Twin 86 med en bräda eller ska du behålla den lilla?

    Ska du behålla den lilla skulle jag rekommendera att gå på en ca 100 l FSW med möjlighet att montera thrusters och liten mittfena för lättvinds vågsegling eller lite större mittfena utan thrusters för plattvatten/freeridesegling.

    Jag var i Jeri i december och hyrde på Club Ventos (Starboard och JP), körde mest med Kode 99 (FSW) med trifin-set up men testade också JP Thruster Quad (Wave) med trifin (tror att mittfenan på båda brädorna var 20 cm och sidfenorna 10 cm). Nu var det ganska lätt vind, kring 5,0, och vågorna var som mest midjehöga och lätta att segla i, men i de förhållandena tycker jag Koden funkade bäst för jag hade nytta av att den släpper iväg lite bätttre, men svänger ändå bra på vågen. Nu är ju inte jag “världsmästare” i vågor, men Jem Hall som ledde clinicen rekommenderade FSW i dessa förhållanden, samtidigt som han tyckte att mitt val av quad 83-l för Sydafrika förra vintern var rätt val för den resan.

  • robin

    Medlem
    28 januari, 2017 vid 17:07

    Trevligast vore om jag kunde byta ut båda men det tror jag är väl optimistiskt. Dessutom är den lilla jäkligt kul i rätt förhållanden, och knappt värt något pga fullagade skador.
    Är en nyare fsw mycket svängigare än en liten? Det är främst det jag är ute efter om jag skulle byta ut goyan.
    Är ute efter en bräda som får mig att känna mig bra på vågsegling så det är inga små krav jag ställer om jag ska byta. Jag vill att den ska vara min läromästare i frontsideridning i cross-on (talar för ren vågbräda), höjda och plana lätt, även när jag är klumpig med vinterskor och vinterdräkt (talar kanske för en fsw), vara snäll i gippar och slag (kanske inte en kort stubby alltså) och samtidigt låta mig kraschlanda mina loopförsök (borde kanske behålla min goya som är jättebra på just det).

    Faktum är att det jag skrev om vinterdräkt är rätt viktigt. Ju tjockare kläder jag har desto sämre seglar jag eftersom jag får minskad känsla för finlir. Jag vill kunna segla som om det vore augusti fast det är januari.

  • robin

    Medlem
    28 januari, 2017 vid 17:13

    Fasen, egentligen är det nog en bräda med mycket volym för 4.2 – 5.3 jag vill ha, och så vore det gott att överleva med 3.7. För 5.7 har jag freestylebrädan och då är det ändå inga vågor på den här sidan sverige.

  • canoya

    Medlem
    29 januari, 2017 vid 17:30

    Nån som kan bättre än jag borde kliva in och hjälpa till med råd, men jag tycker att lite kan det vara så att en riktig vågbräda med större volym hjälper till med frontside i cross-on eftersom den är lättare att hålla kvar på vågen än en FSW som genom att den är snabbare lätt gör att det känns som man åker ifrån vågen och gör bottensvängen på det platta framför vågen och sedan inte orkat tillbaka upp på vågen för toppsvängen. Om du har en lättplanad freestylebräda att använda i “köra-fram-och-tillbaka”-väder så är kanske en stor riktig vågbräda det rätta.

  • robin

    Medlem
    29 januari, 2017 vid 20:04

    Tack för att ni skrev om era erfarenheter Canoya och masse! Jag tycker också att det känns som att en ren vågis borde vara det bästa. Får se om det blir något köp eller om det stannar vid en vintertråd på surfzone.
    Någon mer som vill fylla på med erfarenheter om vågisar runt 95 liter?

  • erree

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 07:08

    Min vågis är 88 liter (för mina 77 kg) så proportionerna blir likvärdiga volymen du funderar på. Jag ångrar absolut inte mitt köp då en lite större dedikerad vågbräda har hjälpt mig väldigt mycket med allt från frontside till att bara ta sig upp och runt lättare. Kan också ofta köra ett mindre segel än de flesta andra som har volym runt kroppsvikt. Ett mindre segel som blir lätt i händerna under vågridning är vad det handlar om för mig (förutsatt att spotet tillåter sånna vinklar :P)

  • robin

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 07:58

    Det är något sånt jag är ute efter. Blir avundsjuk på alla runt 75 kg som kan ha brädor med lite flytkraft som ändå funkar bra.

  • dude

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 11:57

    Robin, din minsta vågis är för liten med 86 liter. Du ska ha en på 90 liter, självklart en också en med flera fenor än en. Som största vågis ska du ha en hundraliters med två eller tre fenor, lite rakare rocker och smalare häck, så kallad pin tail. Lycka till!

  • dr-masse

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 12:08

    Ja, med din vikt så håller jag med Dude här. Du borde gå upp mot 88-90 liter. Sedan ‘skalar’ ju inte brädors volym riktigt linjärt med seglarens vikt. Lätta seglare kommer ofta undan med att segla lite mer liter, större seglare kan ha lite mindre. Detta hänger väl månne ihop med att alla andra aspekter har mer betydelse än just volym. Dessutom så kommer en bra sådan att funka för dig även med 3.7, jag har kört min 95-liters med 4.2 vilket funkat närmast smärtfritt med mina klena 78-79 kilo.

    Sedan kan ju brädor i närapå exakt samma volym upplevas som oerhört olika just vad det gäller “flyt”. Jag seglade en 85-liters bräda på Maui för ett par år sedan (Quatro LS) som jag guppade runt riktigt bra på, tänkte till och med att “jädrar vad bra jag är på att guppa mindre brädor”. Då bytte jag till en KT 83 bara för att testa och det var fasiken som om någon hade skalat bort 8-10 liter snarare än två…

    Så, viktigt att kolla övriga parametrar också. Som alltid.

  • staffomania

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 14:44

    @Robin 742870 wrote:

    Det är något sånt jag är ute efter. Blir avundsjuk på alla runt 75 kg som kan ha brädor med lite flytkraft som ändå funkar bra.

    Å själv är man avundsjuk på alla runt 90kg (väger 105 och kör 110l som minsta bräda ) :smile::smile:

  • sailortrash

    Medlem
    30 januari, 2017 vid 16:29

    Jag satte två thrusters på en typisk fsw kring 99 l för ett tag sen. Och visst, med tre korta fenor kan man ju svänga loss från stillastående typ. Men det är ju mer som en “slash” med tailen än som en sväng med railen, antagligen eftersom den inte har mkt rocker att tala om.
    Sen är det ju löjligt taskiga plattvattenegenskaoer med den uppsättningen.

    Äh…vågor när det blåser typ 5.7 (eller mindre) är ju inte mkt att ha ändå, och är det större kan man ju sannolikt köra en riktigt vågis. Jag har sett tungviktare göra det förrut…

Sida 1 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Äldre FSW 95 vs nyare stor vågis

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.