Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Allemansrätten snart ett minne blott

  • Allemansrätten snart ett minne blott

    Publicerad av bohm på 8 juni, 2008 vid 14:09

    Snart är varenda obebygd del av sveriges kust naturreservat och fågelreservat med allt vad det innebär (kite/vindsurfing-förbud, beträdelseförbud etc. )

    Den stora pådrivande kraften är ornitologerna och det är väldigt märkligt att det på dessa ställen görs speciella stigar och sätts upp fågeltorn, detta gynnar endast EN typ av fritidsaktivitet. Argumenten som förs fram av ornitoligerna går inte att bemöta eftersom det är de som är “experterna” på området samt det finns ingen motpol som för fram andra “bevis”.

    Jag tror att de flesta svenskar vill värna om naturen och djurlivet, men inte på bekostnad av att all kuststräcka som inte är bebod eller redan är badstrand blir förbjudna områden.
    Det måste bildas en opinion hos “vanliga” svenskar mot att allemansrätten inskränks mer och mer. (alltså inte bara kiteare/vindsurfare, utan alla som vill utnytja kusten och havet, dvs markägare, badare, folk som vill ströva, båtfolk etc.) Det tror jag är enda sättet att trycka tillbaka alla förslag om nya natur/fågelreservat.

    Snart är klagshamns södra del erövrad av fågelskådarna..
    http://sydsvenskan.se/skane/vellinge/article332937.ece

    Det verkar finnas endel pådrivande människor på steffo, kanske finns det nån som ser bevarandet av allemansrätten som sin livsuppgift..

    gh0st svarade 15 år, 11 månader sedan 17 Medlemmar · 31 Svar
  • 31 Svar
  • hugeo

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 15:36

    kan vi inte styra upp en demonstration i skanör mot alla förbud, typ utanför hillarps hus mm

  • kasimir

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 19:53

    Stickers med “Kikare orsakar bränder”

  • bohm

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 20:36

    Är det nån utav WCL som kommer ihåg vad snubben hette som var typ professor i fågelskåderi vid gbg´s universitet, och som skrev under att fältpiplärkans minskning i antal vid lagans mynning inte kunde berode på kitesurfare, pga att minskningen hade börjat långt innan det fanns kitesurfare där.

  • johanw

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 20:51

    @bohm 473301 wrote:

    Är det nån utav WCL som kommer ihåg vad snubben hette som var typ professor i fågelskåderi vid gbg´s universitet, och som skrev under att fältpiplärkans minskning i antal vid lagans mynning inte kunde berode på kitesurfare, pga att minskningen hade börjat långt innan det fanns kitesurfare där.

    tror de e för dom känner så så ut tittade av fågelskådarna att dom drar

  • hugeo

    Medlem
    8 juni, 2008 vid 23:31

    kom på en bra sticker line så skall jag npg trycka stickers 🙂

    “RÄDDA ALLEMANSRÄTTEN FÖRBJUD FÅGELSKÅDNING”

    http://www.raddaratten.se + förbudsskylt på en fågel?

  • rimsson

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 00:31

    “Fuck Fåglar” helt enkelt =)

  • walle

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 05:55

    @HugeO 473336 wrote:

    kom på en bra sticker line så skall jag npg trycka stickers 🙂

    “RÄDDA ALLEMANSRÄTTEN FÖRBJUD FÅGELSKÅDNING”

    http://www.raddaratten.se + förbudsskylt på en fågel?

    jag köper två

    ska smyga på ett på grannens bil också:
    http://www.nyheterna.net/nyheter/vaestervik/(weekday)/1207951200

    han e nått högt i smålands fågelskådar SEKT… livsfarligt!

  • christian12345

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 06:10

    Känns som att stor del av Sveriges kust är fågelreservat och att surfarna håller till på 1ppm av kuststräckningen. Kanske är det dags att skriva till länsstyrelsen och begära surfarreservat snart.

  • smaskens

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 07:22

    Dessa naturvårdare,
    smaka på denna:
    Är inte människan också ett djur?
    Haver inte vi rätt till vår frihet att bedriva lek och häckning?
    Det borde vara rätt och riktigt att förbjuda
    fågellek och deras häckningsaktivitet när det blåser över
    7 m/s vid västlig vind.

    Fåglarna kan ju vara där när de vill om det blåser mindre och vid fel vindriktning.
    I Norge har man också infört kite förbud vid vissa häckningsplatser på stränderna. Dessutom ville man förbjuda kite på kalfjället då man stör vildrenen.
    Jag stör mig på vildrenen och vill förbjuda den istället…

    S

  • henric

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 07:25

    Helt ärligt. De som håller på med fågelskådning kan omöjligt vara samma männsikor som bestämmer i detta landet. I så fall har vi mycket större problem. Snart kanske det är lag på fjällräven-annorak och cocabottnar.
    Det går säkert att komma överens med dessa varelser. Fåglarna kan ju omöjligt häcka året om. Förbuden brukar sträcka sig över bestämda tider på året.

  • kamikazekiteren

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 07:37

    Märkeligt at vi inte kan oppholde oss i fågelreservatet ,När fågelskådarna kan bygge kikartårn på höjd med eifeltårnet och firefelts höghastighetssti. “Åhh kolla en kråke” så löper dom i veg 3 stykken i bredden med disse basukaliknande greiorna på akselen.

  • smaskens

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 08:05

    Jag undrar hur man kan bevisa att kite och windsurfing stör fåglarna egentligen?
    Jag skulle tro att kallt väderlek och tillgång på föda påverkar fåglarnas ungproduktion i långt högre grad. Jag håller med Henric att förbuden oftast är tidsbegränsade.

    Om man läser artiklarna ser det mer ut som om vindkraftverken är bovarna.
    De står där hela tiden.
    Jag tror dock att ornitologerna inte har en suck mot Sveriges elkraft behov.
    Det gick inte direkt att stoppa vattenkraftverken i Norrland och vi har trots
    allt ett par kärnkraftverk kvar.

    S

  • neven

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 08:34

    Fast det verkar som att bevisbördan ligger mer på oss än på dom. Vi behöver bevisa att kite:arna INTE stör fåglarna. Konstigt kan man tycka, men så verkar läget i alla fall vara.

  • henric

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 08:52

    Det gäller nog att få en “expert” på fåglar att uttala sig i en tidning eller motsv. Genomslaget här är ju ganskla begränsat. En positiv artikel om kitesurfing där man får med ett uttalande av en ornitolog eller något. Reklam, reklam, reklam. Det känns som om sporten har större potential på det området än ovan nämnda annorakar och cocabottnar. På allvar, hur roligt tycker allmänheten att fågelskådning är=)?

  • above_the_law

    Medlem
    9 juni, 2008 vid 09:38
    HugeO;473336 wrote:
    kom på en bra sticker line så skall jag npg trycka stickers 🙂

    “RÄDDA ALLEMANSRÄTTEN FÖRBJUD FÅGELSKÅDNING”

    http://www.raddaratten.se + förbudsskylt på en fågel?

    Bästa slogan på länge Huge!

    MEN, för att få mer gehör hos en större massa och kunna starta en debatt i media, så kanske vi skulle tona ner fokuset på just fågeskådarna och istället fläska på med lagboken!

    “Rädda allemansrätten & försvara strandskyddet!”

    “Strandskydd” d v s att allmänheten ska han tillträde till alla svenska stränder (förutsatt att det inte är tomter och byggnader som anlagt innan lagens tillkomst i början av 70-talet), är ju något som många grupper i samhället måste värdera jävligt högt!
    T ex:
    – Alla som ägnar sig åt vattensport
    – Sportfiskare
    – Stadsbor som vill kunna göra en walk about var och när man vill.
    – Båtägare o s v

    Detta är något som vi borde ta upp på nästa möte i VSK!!!!

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Allemansrätten snart ett minne blott

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.