Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Allergi, vad gör man om man får utslag av våtdräkt

  • Allergi, vad gör man om man får utslag av våtdräkt

    Publicerad av lafleur på 25 september, 2003 vid 22:17

    Hej!

    Har ett problem.. Jag får röda utslag på bröstet av min våtdräkt, det är materialet i våtdräkten som huden inte gillar.. Har testat att använda dubbla t-shirtar under, men det hjälper inte… Vad ska jag göra för att slippa klådan, utslagen, fortsätta att använda våtdräkt och förtsätta denna underbara vattenaktivitet även på kalla höstdagar!

    Tacksam för bra tips.

    // klådan.. 😛

    langens_kite svarade 16 år, 10 månader sedan 14 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • rambo_johnson

    Medlem
    25 september, 2003 vid 22:19

    har haft problem med neopren hansdkar!!! sjuka blåsor ihandfaltan fick jag då lixom under skinnet! neopren är allergiframkalaldnde det är känt sedan länge.

    kör på en pyro torrdräkt och ett bra underställ

  • kitelife

    Medlem
    25 september, 2003 vid 22:26

    skaffa en “rashguard” i ett tunt lycra matrial det hjälper för mig…

    Tror inte bommul är ett så bra alternativ? ska nog va lycra ; )

  • lafleur

    Medlem
    25 september, 2003 vid 22:30

    ok, ska kolla upp båda alternativen, jätte snällt av er för snabba svar!

  • lafleur

    Medlem
    25 september, 2003 vid 22:33

    är Neilprydes torrdräkt något att ha? (4000 Series) som fanns på surfersparadise. Eller finns det något bättre alternativ?

  • kitelife

    Medlem
    26 september, 2003 vid 05:46

    köp skaldräkt typ pyron utan tvekan mycket bekvämare/rörligara och bättre än neoprene dräkt… den funkar dessutom i ollika tempraturer eftersom du kan variera vad du har under…

    kolla mickes (sidpiraya) annons om du vill ha ett billigt alternativ ; )

    Ps. dacon ni borde snart sponsa mig med en sånn så mycket gratis reklam som jag gör för den wink.gif *ler* Ds.

  • gugge

    Medlem
    26 september, 2003 vid 05:56

    Det verkar ju som om Pyron både är popuöär och fungerar.

    Själv kör jag med Rashguard, fungerar fin fint. Annars kan du ju alltid sno in dig i gladpack innan du drar på dräkten. Frågar jag tjejen så är glad pack och/eller vinlyl skitbra!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2003 vid 06:58

    hehe, tack för svaren! smile.gif

  • gugge

    Medlem
    26 september, 2003 vid 07:02

    Prova lite vapenfett ska du se att det hjälper till!!!

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2003 vid 11:34

    såå ja… nu ska vi inte överdriva pyrons storhet här…. sist jag körde med min fick jag hälla ut strax över 5liter vatten när jag kom in, någon som har en bra lösning? tejp?
    /fredrik a

  • gugge

    Medlem
    26 september, 2003 vid 12:25

    Kondomer runt armar, hals och ben. Ta en på huvudet också medans du håller på, håller håret torrt. Kör du dessutom med lubrication free, så blir håret inte heller fett.

    Asbra, jag kör så jämt. Väntar på sponsring av RFSU nu.

  • oscar

    Medlem
    26 september, 2003 vid 13:57

    Problemet KAN även bero på mögelsvamp i dräkten pga utebliven tvättning och dålig torkning mellan surfpassen, blöt hud löser upp sig och du får massor av avlagringar i dräkten som inte blir så fräscha efter ett tag. Testa att skölja den i lite milt tvättmedel i badkaret då och då. Lycratröjor är bra att köra med under då de är smidigare att tvätta ofta. Men som sagt, det kan ju även bero på nån typ av mildare allergi..

  • melker

    Medlem
    26 september, 2003 vid 14:24

    Hur faan fick du in 5 liter vatten ?? Lät ett containerfaryg dra dig över Atlanten ?? Visst jag får in lite om jag slammar hårt många gånger, men inga litermängder ! snarare milliliter

  • anonym-anvandare

    Medlem
    26 september, 2003 vid 14:33

    fan låter ju livsfarligt att få in vatten? då sjunker man ju som en sten för ur kommer man ju inte och gör man lär man få kramp och drunkna ändå.

    allvarligt talat, läcka i torrdräkt och djupt vatten = väldigt farligt.

  • melker

    Medlem
    26 september, 2003 vid 14:42

    Åk inte tusen meter från land när det är 4 grader i vattnet så överlever du nog. Och jag kan inte fatta denna skräck, svårt å tro att man skull kunna ha sönder den så att det forsar in vattet när du är ute på vatten. Det behövs nåt vasst för det ska gå… I och för sig så kör jag på grunt vatten under de kalla månaderna.

  • gangsta_erik

    Medlem
    26 september, 2003 vid 16:18

    Ja, lite feedback från rävarna nu. Var ute i habo igår och när jag kom hem märkte jag att hela min pung var full av drivis plus att min ståtliga mandom såg ut som en murkla pga kraftig nerkylning. Så nu blir det en torrdräkt. Surfers-Paradise har ju en neilpryde för 3200 geld, är den något att ha? Eller det finns kanske ännu billigare?

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Allergi, vad gör man om man får utslag av våtdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.