Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen än en gång VW vs CHEVY!

  • än en gång VW vs CHEVY!

    Publicerad av janne på 12 februari, 2006 vid 13:44

    Hallå.
    har undrat ett tag över en sak.
    Har hittat en Vw buss årsm. 75. (stora motorn).
    Den e ju skattebefriad så den kostnaden slipper man, men vad dricker en sådan?
    Vad ska man se upp med när man kollar den?

    Hur mycket skulle de skilja i driftkostnader om jag istället köpte en chevy van?
    Har jag inte helt fel för mig så dricker Vw buss en del också.
    Komforten och utrymmet i vanarna är ju oslagbar.
    För och Nackdelar på dem?

    Vill ju ha båda två, lite onödigt dock.

    janne svarade 18 år, 2 månader sedan 7 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • donpedro

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 17:29

    Jag hade tänkt att köpa en vw buss 78 för ett tag sedan och snackade med en god vän som jobbar på en bilverkstad om vad jag skulle titta på när man köper den bilen. Men det va inget jätte roligt svar jag fick, på en så gammal bil kan istort sett allt va rackigt. Men framförallt bör du väl kola bromsar, stöt dämpare och avgassystem. Finns väl en uppsjö andra saker också. Kan inte svara exakt på vad en sån drar men det beror ju väldigt mycke på hur du kör. Men runt en liter skule jag tippa på utefter de uppg jag fått.

    Chevan drar nog en hel del mer men e samtidigt lite driftsäkrare så det kanske inte bara e bensinen du känar in på. Kanke inte blev så mycket klokar efter desa uppg men iaf lite mer kött på benen.

  • santawasasurfer

    Medlem
    12 februari, 2006 vid 20:52

    tänk på reservdelarna.. vw grejer är svinbilligt medans delar till en dodge ram eller en chevy är inte lika billiga om man säger så..
    en vw motor är skit lätt att mecka med, faktiskt så är hela bilen lätt skruvat. men det kan jag inte påstå att en van är. kommer inte ihåg vad en vw buss drar men kan variera väldigt.detta beror mest på motorstorlek, skick på motorn osv osv. medan förbrukningen på en van ligger högt.
    polaren har en dodge ram som jag inte gjort annat än att skruva i. medan min folka (dock typ1 dvs bubbla) är bara att vrida nyckeln på. och pajar motorn sätter du i en ny på 10 min! det är sant.

    kolla efter rost på de vanliga ställena golvet.skärmar osv även värmekamrar.
    jag rekomenderar personligen vw:n

  • getwet

    Medlem
    13 februari, 2006 vid 06:53
    janne wrote:
    Hallå.
    har undrat ett tag över en sak.
    Har hittat en Vw buss årsm. 75. (stora motorn).
    Den e ju skattebefriad så den kostnaden slipper man, men vad dricker en sådan?
    Vad ska man se upp med när man kollar den?

    Hur mycket skulle de skilja i driftkostnader om jag istället köpte en chevy van?
    Har jag inte helt fel för mig så dricker Vw buss en del också.
    Komforten och utrymmet i vanarna är ju oslagbar.
    För och Nackdelar på dem?

    Vill ju ha båda två, lite onödigt dock.

    Att jämföra dessa två bussar är som att jämföra äpplen och päron….

    En van drar naturligtvis mer bensin, räkna med min 1.5liter milen. From (på Chevorna) 1987 årsmodell är dom utrustade med TBI, vilket är en form av enklare insprutning. Dessa modeller är snålare än de äldre med förgasare.

    Driftsäkerheten och hållbarheten är betydligt större på Chevan, vilket dock kan variera på de äldre beroende på skick och tidigare omvårdnad.
    Reservdelarna är extremt billiga, framförallt motordelar, samt plåt och övriga slitagedelar. Det finns HUR MYCKET grejer som helst på beggmarknaden. Glöm inte bort att motorn (en 5.7liters, kallas 350) är världens mest tillverkade motor, i särklass!
    Vanarna är lättmekade, till motsats som någon tidigare påpekat. Tekniken är simpel och påminner mycket om en bil från 60-70 tal. Allt är överdrivet kraftigt och stort, vilket innebär att här drar man inte av några bultar eller muttrar.

    Kontra en folka så är Chevans nackdelar försäkringskostnaden, driftskostnad och att många är utrustade med lullull som inte håller den bästa kvaliten. Rosten på de äldre brukar också göra sig påmind, men det finns fina ex för en billig peng.

  • wisco

    Medlem
    13 februari, 2006 vid 17:57
    santawasasurfer wrote:
    tänk på reservdelarna.. vw grejer är svinbilligt medans delar till en dodge ram eller en chevy är inte lika billiga om man säger så..
    en vw motor är skit lätt att mecka med, faktiskt så är hela bilen lätt skruvat. men det kan jag inte påstå att en van är. kommer inte ihåg vad en vw buss drar men kan variera väldigt.detta beror mest på motorstorlek, skick på motorn osv osv. medan förbrukningen på en van ligger högt.
    polaren har en dodge ram som jag inte gjort annat än att skruva i. medan min folka (dock typ1 dvs bubbla) är bara att vrida nyckeln på. och pajar motorn sätter du i en ny på 10 min! det är sant.

    kolla efter rost på de vanliga ställena golvet.skärmar osv även värmekamrar.
    jag rekomenderar personligen vw:n

    Håller med om att folkan är lättmekad, men det tycker jag min dodge är också. Har en bra handbok (haynes) och med den i handen är det som att bygga lego. Reservdelar är inte heller skitdyrt tycker jag, har än så länge bytt oljefilter, automatfilter, hjullager, bromsok och brombelägg samt avgassystem. Det sista hittade jag beg. men ändå har jag varje gång blivit lite positivt övveraskad när det gäller priserna.

    Men det är klart vw kanske är ännu billigare..
    Håller också med om att det är lätt att byta motor i en gammal vw, men å andra sidan fick jag göra det mer än 3 ggr och det säger kanske också något..

    Min dodge drar 1.5 landsväg. Men jag räknar med att få ner den lite till med lite service här och där. Har hört att 1.2 är möjligt så jag siktar nånstans där, får väl se hur det går..

    Kan inte rekomendera den ena föra den andra dock, har bara haft riktigt gamla folkor, men jag skulle inte byta bort komforten i dodgen nu när jag provat den..

  • janne

    Medlem
    13 februari, 2006 vid 18:10

    jag tror nog det lutar åt en van.
    finner mer fördelar än nackdelar gentemot vw.
    men vad ligger skatten på en van på ett ungefär?
    och vad ligger den på en van om den är lb reggad?
    hade tänkt bygga brädhylla i den och någon mysig soffa osv., men måste man plocka bort allt sådant inför besiktning?

  • getwet

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 10:09

    Blev lite nyfiken eftersom någon påpekade att folka reservgrejer var så mycket billigare än till vans. Jag har inte en susning om vad grejerna kostar till en Nazikärra så det vore kul att jämföra.

    Har kollat med ett företag i Gbg, samt ett företag i Mälardalen (har deras kataloger) och plockat ut några prylar som borde vara slit o släng grejer på gamla bilar. Här kommer priser exklusive moms till en GM van, vissa grejer passar fram till sena 80 talare (sisådär 89 cirka) andra passar ända fram till Vortec motorn kom 96.

    Vattenpump 580kr+moms

    Startmotor 850-1060kr+moms renoverade.
    Kartongny startmotor 1390kr inkl.moms
    Kartongny generator 1150kr inkl moms (vill man ha mer flås än original så kostar det lite till, sisådär 200-300kr)

    En hel bakdörr ny 2720kr +moms
    Enbart plåt bakdörr ny 340kr +moms
    Bakskärm nedre ny 370kr +moms
    Framskärm ny 940+moms
    Kofångare kromad ny 1790+moms
    Tröskellåda ny vid skjutdörr 360+moms

    Bensinpump ny 252kr+moms
    bromsbelägg skivor ca 250kr +moms

    Kartongnya bladfjädrar per par 2780+moms
    Renoverad automatlåda 6900+moms
    Avgassystem nytt 1640-2160kr +moms
    Bromsskiva nytt 680-960kr +moms
    Framvagnsdetaljer finns det massor av, uppger därför inga priser. Men jag tror att en nedre respektive övre spindelled ligger på ca 250-300kr ink moms.
    Fördelarlock 94kr +moms
    Flång ny kylare med automadlåde kylning inkluderad. 2050+moms (jasså har ni ingen kyl på folkan…..:)
    Luftfilter 74+moms
    En helt ny strålkastare 160+moms
    Rotor 38+moms
    Styrservopump renoverad 1080+moms

    Räcker så va??? Motordelar är förövrigt extremt billigt, eller vad sägs om en totalrenoverad V8 5.7 liter för 15200+moms. Eller en fabriksny för ca 20-22000kr inkl. moms. Kanske en del pengar men mycket motor och många mil…..

    Kan någon kanske ge några prisexempel på folka delar? Kul o veta liksom..

  • janne

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 11:14

    I like it get wet..
    Blir en van när mustangen är såld i vår;)
    kommer lägga in en tråd sen när man börjar bygga lite i den, hyllor osv.
    Förresten vilka företag kolla du på?
    kan va bra att veta.

  • getwet

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 13:33

    Persåkers Speedshop i Åkers Styckebruk, samt Yankee parts på Hisingen Gbg.
    Finns gott om fler shopar som levererar delar, EAT i småland är super på automater, bakaxlar, motorer mm. Både beggat och renoverat.
    Skicka mig gärna en bild på mussen, så drar jag iväg en bild på min veteranare.
    Och när det är dags så kan du höra av dig om du vill ha en del tips (gäller GM), jag har ägt min sedan 1983……

  • janne

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 14:17

    tyvärr e det ingen veteranare, de e en 96:a med 3,8 l V6 , men de e första bilen, någonstans måste man ju börja.
    jag tar gärna lite tips nu;), för de blir kanske att man köper vanen innan mustangen blir såld.

  • getwet

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 18:49

    Och här är familjens alkohol brännare……

  • janne

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 19:21

    jag är inte ett dugg avundsjuk …
    fan sån skulle man haft vid rödljusen:)

  • getwet

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 19:35
    janne wrote:
    tyvärr e det ingen veteranare, de e en 96:a med 3,8 l V6 , men de e första bilen, någonstans måste man ju börja.
    jag tar gärna lite tips nu;), för de blir kanske att man köper vanen innan mustangen blir såld.

    Snyggt! Alltid tyckt om musse, skulle mycket väl kunna tänka mig en 67 fastback:cool2: Den nya karossen skäms inte för sig den heller, men inte min grej att köpa ny dyr bil, och definitivt inte en bruksbil med V8:a. Som dagligåkarunttilljobbethandlapostensystemet bil ska det vara litet, miljövänligt och billigt. Så det blev en Kia Picanto till vardags, och skötebarnen står i garaget!

    Tips om vans, observera att jag kan i stort sett bara GM, inte Mopar (Dodge) och Fords truckprogram.

    Vad bör man kika på? Börja med rosten….ofta ett tråkigt kapitel på de äldre Chevorna. Oftast beror det på att dom inte vårdats, samt att man inte tagit bort/bytt gummilisterna från dörrarna. Listerna fungerar som läskpapper och behåller gärna vattnet i evigheter. Kanske inte konstigt att dom då rostar. Väldigt få av dem är rostkyddsbehandlade, och nu börjar dom komma upp i 20 års åldern och det tar ut sin rätt. Men det finns fina ex, det går att hitta och dom är inte specielt mycket dyrare än de mer skabbiga exemplaren. Standard är rost i bakdörrar längst ned, där den förb…. gummilisten sitter. Likaså på sidodörrarna där den förb….listen sitter. Observera att rosten där är en enkel historia att ordna, samt billig. Man byter oftast bara den nedre dörrspegeln, resterande delar av dörren brukar vara frisk, återigen satans gummilist!

    En del ex har rostat i vindruteramen pga vattenläckage i den övre delen, spana efter rost inunder gummilisten i överdel. Under bilen är det mycket sällan några problem, det är järnvägsbalk så det tar nog några generationer till innan den är borta:wink: Men slå en flukt ändå, om inte annat kan man se om det finns oljeläckage vilket också är ett mycket vanligt förekommande fenomen. Läckaget brukar oftast vara mellan motor och låda, inte heller något avancerat, billigt som fan och enkelt att åtgärda. Det är en packbox som behöver bytas ut.
    Motorerna medför sällan några problem, slitna ventilstyrningar (nu löper ventilerna fritt i godset förvisso) är det som man vanligtvis kan märka. Syns när motorn startas kall med kraftig rökpuff. Varm motor svårt att avslöja. Tickande ventiler beror på slitna hydrauliska lyftare. Ofta beroende på fel olja. Tyvärr häller många i multivisco oljor vilka är för tunna. Dom här motorerna ska gå på lite tjockare olja och får dom det brukar tickandet försvinna. Gör det inte det så bör dom bytas ut, återigen billigt och enkelt. Dessa jag nu räknat upp är nog dom vanligaste problemen med en 350 V8.

    Kylaren kan läcka, men det syns tydligt när det är vita rinningar någonstans på kylarpaketet. Inte numera vanligt förekommande men kan finnas.

    Sjunger det i bakaxeln? Sjunger det så är det differentialbromsen som mår dåligt. Oftast beroende på dåliga oljebyten, eller nästan alltid. Oljan ska bytas kontinuerligt (hur många gör det) eftersom den är utrustad med diffbroms, samt att en speciell “knäppolja” ska tillföras. Tyvärr inte så ofta utfört, är den tyst så är det lugnt men byt direkt till fräsch olja och “knäpptillsats” när du kommer hem.
    Framvagnen brukar inte heller strula, men tryck i fett i nipplarna direkt, sällan utfört det också. Påpekar att jag smörjer framvagnen på min ca 500mil (såvida det inte är en längre tripp i europa) och den har nu snart gått 30000mil, finns inte tillstymmelse till glapp.

    Automaten ska växla snyggt och prydligt, motorn får inte gå upp i varv direkt efter växling (som en slirning, för att sedan snabbt gå ned igen). Kolla att oljan i automaten är röd och inte luktar bränt. Sällan dessa grejer strular.

    Förutom det så kan jag inte komma på något speciellt, det är nu gamla bilar och lite av varje kan självklart inträffa. Men det är nästan aldrig komplicerade saker eftersom bilen är mycket enkelt uppbyggd, samt att det är billigt att göra iordning. Men sök länge efter en buss, det finns massor och dom skiljer oerhört mycket i kvalite.
    Det finns två stycken motoralternativ, en 305 och en 350. Jag rekommenderar 350 maskinen. Det är samma block och i princip exakt samma prylar men 350 maskinen är piggare och roligare.

    Själv ska jag nu till våren stoppa in en 330hk 350maskin i vanen……Måste bara komma på ett sätt att enkelt konvertera om den mellan bensin och E85. Går inte att finna E85 utomlands….
    Har kollat på olika förgasaralternativ men det är svårt att få en o samma förgasare att leverera 30% mer eller mindre så där bara i ett nafs. 10-15% går bra, men det räcker inte till att köra på 100% E85. Det går att få mer men då är det ingen 10minuters operation längre.

  • janne

    Medlem
    15 februari, 2006 vid 19:49

    man tackar för informationen.
    kör du med E85 i vanen nu eller?
    gjort någon speciell konvertering?
    vetefan om jag ska ha en high top eller en vanlig “low top”.
    För där kan väl va lite rost vid själva förhöjningen på hightops?
    tänkte höja golvet en liten bit för att förvara brädor o segel.

  • getwet

    Medlem
    16 februari, 2006 vid 13:34

    Har aldrig sett att high topparna rostar vid skarven, mig veterligen inget problem. Klart skönt med HT, mer rymd och nästan ståhöjd. Nackdel är garage…..och på många färjelinjer tar dom betalt för höjden.

    Men ska man inte ha bilen i garage, och väldigt sällan åker färja så varför inte.
    Kör inte med E85 i vanen. Har originalförgasaren Rochester i och den är inget minutjobb att byta nålar och munstycken på. Eftersom jag åker mycket i europa på surfresor och där går det inte att få tag på E85 så har det fått varit. Och här hemma går den väldigt lite, max 150-200 mil om året.

    Funderar dock på en Edelbrock förg. till nya motorn, den är betydligt enklare att byta nålar på och det är gjort på ett par minuter. Kan lätt få upp förbrukningen 10-15% med andra nålar, men där är det stopp. Alternativet är att bara köra med ca 60-70% E85 då räcker 10-15% ökad förbrukning. Om jag däremot ska köra på 100% i vanen behövs det ca 30% ökad förbrukning och då måste även munstyckena bytas ut, och det blir lite mer arbete varje gång det ska flyttas fram o tillbaka. Tändningshöjningen respektive sänkningen är gjord på fem minuter. Så det är dom där sista 15-20% som ställer till det för att kunna åka på 100 E85. Om det alltid gick att köra på E85 vore problemet löst.

  • janne

    Medlem
    16 februari, 2006 vid 20:12

    man tackar för dina svar, du kan dina saker 😉
    Tror jag siktar in mig på en HT, har varken garage eller åker båt ofta.
    Men de kan ju förändras.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen än en gång VW vs CHEVY!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.