Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ang Knattes nybörjarråd…

• Ang Knattes nybörjarråd…

Publicerad av didrik på 21 september, 2004 vid 21:42

Gillar det det Knatte skrev som rek. till nybörjaren vid val av första bräda. Nu är det så att jag är en återfallssurfare som letar grejer för att kunna börja igen. Känner att jag på många sätt behöver ”lära om” eller kanske bara träna på det mesta (vattenstarta, gippar etc) så på ett sätt känner jag mig som en nybörjare samtidigt som jag vet att nybörjaren inte har samma förutsättningar som mig. Min sista bräda var en screamer, behärskade vattenstarten, gippar etc.

Känner mig osäker på hur jag ska resonera vid brädval. Gäller dessa rekommendationer Knatte skrivit även oss återfallssurfare eller hur borde vi resonera?

Själv har jag funderat på en RRD avantride CR 127 l med 5,5 och 7,0 kvm segel. Kommer att åka mest plattvatten till en början, väger 80-85kg (75 till våren wink.gif ), vill kunna dra rigg. Kanske välja 147 l istället. Tanken med 127 :an är att den funkar bättre i hårdvind än 147:an. Är jag ”rätt” ute eller borde jag fundera om???

Tacksam för tips! confused.gif

didrik svarade 20 år, 7 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • smurff

Medlem
    21 september, 2004 vid 23:02

Kör på 127:an den bör ha tillräckligt med volym för dig att dra rigg samt att den blir mer lätthanterlig i hård vind. Du kanske får svårare att gippa med den de första 10 gångerna än 147:an men va fan då… Det enda du kanske borde tänka på är om du vill ha din RRD kvar om du går ner på nåt mindre typ 100L bräda så kanske, bara kanske 100-127 liter är för nära men det beror ju mycket på brädtyp och bredd på brädan det kan funka utmärkt det oxå
    lycka till

• didrik

Medlem
    22 september, 2004 vid 16:32

Tanken är ju att skaffa sig mindre bräda så småningom men jag hade inte planerat för hur jag skulle göra med att spara ”förstabrädan” eller göra sig av med den. Men en första tanke är att spara den…

Hur stor är skillnaden mellan 130 l och 150 l i lättare vind?

• lindalove

Medlem
    23 september, 2004 vid 06:19

Min pojkvän kunde ”lätt” dra rigg på min RRD Avantride 120l, och han väger drygt 90 kg. Och gick det inte lätt så berodde det inte på brädan…

• dr-masse

Medlem
    23 september, 2004 vid 11:03

Med de segelstorlekarna samt att du har seglat tidigare så känns svaret enkelt – 127an. Den kommer helt klart att funka bättre i hårdvind.

Den kommer dessutom att vara ett fint komplement till en mindre framtidag (?) bräda.

Kanske sikta på ett något större största segel för mer segling, dock. Sjuhalv – sexnoll är nog inte så dumt.

Återsurfa På!

• piraten

Medlem
    23 september, 2004 vid 12:10

Fortsätt på screamern! Jag provade en ny Mistral Screamer 133 (vol 133 l) i somras, och jag måste säga att det var en riktigt skön bräda… Snabb, planande tidigt, lätt att segla o gippa. Skön oldschool känsla cool.gif

• didrik

Medlem
    23 september, 2004 vid 18:05

Om jag bara haft kvar screamern så hade jag det. Det enda som finns kvar är en rigg. Ett walle´n WCR cambersegel som inte ”luftats” på några år. Hur mår det av att inte sett solljus på länge, detsamma gäller kolfibermasten?

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ang Knattes nybörjarråd…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.