Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ännu en nybörjare behöver hjälp med utrustningsval

  • Ännu en nybörjare behöver hjälp med utrustningsval

    Publicerad av johnni på 8 april, 2009 vid 10:19

    Tja! Jag har några frågor ang. kitestorlekar efter vind samt våtdräkter.

    Jag kan börja med att säga jag bor i Göteborgsområdet, är 178 cm lång och väger mellan 60-65 pannor. Jag tog IKO-kurser i Grekland förra året och har kommit till stadiet då jag kan åka upwind på brädan. så jag är en färsking fortfarande.

    Nu är det så här att jag har fått möjlighet att köpa en NAISH kite från förra årets upplaga väldigt billigt av en vän. Den är dock 15.5m^2, och av vad jag minns från min kurs så åkte jag på 12 som störst.
    Vad som ingår i den 15.5an är en bar och linor såklart.

    Om vi nu skulle säga att jag inhandlade denna kite, i vilken vind skulle jag kunna köra den?
    Annars funderar jag på att köpa antingen en 9a eller en 12a. Hur mkt vind krävs det för dem?

    Min sista fråga är om detta paket är värt pengarna om jag behöver en varm våtdräkt till vår/höst.Vad som är värt att nämna är att man får en sele till, vilket jag inte har. http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=171&category_id=14&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41&vmcchk=1

    tack på förhand

    johnni svarade 15 år sedan 6 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • highflyer

    Medlem
    8 april, 2009 vid 11:36

    Om du bara väger 60 till 65 kg så har du nästan ingen användning av en 15,5 m drake. Den har ett sweetspot på ca 5- 6,5 m/s och allt över det är det onödigt stor för med din vikt.
    Om jag vore du skulle jag köpa en 11-12 m^2 och sedan kompletera med en 7-9 m^2 när du känner att du har behov av det.
    Och med din vikt kan du kommaigång fint och ta höjd med en 12a i 5 m/s om du har en hyffsat lättplanad bräda.

    Våtdräcktspaketet har jag ingen aning om men se till att du får en hängsele och inte en sittsele.

    kolla även begagnatmarknaden här på steffo.

  • sourra

    Medlem
    8 april, 2009 vid 17:28

    Det var bra många år sedan Naish gjorde en kite som var 15.5 så du kan med all säkerhet få tag på en nyare dito som är betydligt mer angenäm att surfa med.

  • thorn

    Medlem
    8 april, 2009 vid 19:01
    sourra;539517 wrote:
    Det var bra många år sedan Naish gjorde en kite som var 15.5 så du kan med all säkerhet få tag på en nyare dito som är betydligt mer angenäm att surfa med.

    Kommer heller inte ihåg när det fans en naishkite som var 15,5m2

    hm…. konstig

  • sourra

    Medlem
    9 april, 2009 vid 05:59

    Tror det handlar om tidigt 2000-tal

    ar5.jpg

  • mickec

    Medlem
    9 april, 2009 vid 07:01

    köpt en 12 och 9 , det kommer funkar fint , kör själv med det , och i och med du inte väger så mycket kommer du kunna köra rätt tidigt 😀

  • sourra

    Medlem
    9 april, 2009 vid 19:12

    12&9, 12&8, 12&7 är alla rätt gångbara kombinationer men med ett varierande mått av överlapp.

  • simoneburgess

    Medlem
    11 april, 2009 vid 12:38
    johnni;539420 wrote:
    Nu är det så här att jag har fått möjlighet att köpa en NAISH kite från förra årets upplaga väldigt billigt av en vän. Den är dock 15.5m^2, och av vad jag minns från min kurs så åkte jag på 12 som störst.
    Vad som ingår i den 15.5an är en bar och linor såklart.

    ja, som sagt, tror inte det gjordes någon kite på 15,5 av Naish förra året. Är du säker på att din kompis inte förösker lura på dig något gammalt skräp?

    Kite är en reliativt ny sport där det har hänt väldigt mycket det senaste åren, inte allra mist på utrustningsfronten. Därför är en nyare kite faktist att rekommendera, då de tenderar att ha mer depower, lättare relaunch och bättre säkerhet. ALLA nya kites har givetvis inte mer depower, men många har.

  • sourra

    Medlem
    11 april, 2009 vid 17:39

    Det gjordes 13.5 och 15 förra året men inte 15.5. Gör med din gode vän om han inte fått siffrorna om bakfoten. Kanske kan han säga nåt om modellnamn också?

  • johnni

    Medlem
    12 april, 2009 vid 17:24

    jag vill först och främst tacka alla för snabba svar.

    Jag är inte säker på att den är från förra året. men jag var o såg på den o det stod att det var en 15.5a naish (nu känner jag mig osäker iom att alla insisterar om att det inte gjorts nån i dessa mått på länge). Modellnamnet har jag inte i huvudet, men jag vet att jag åkte med exakt likadana när jag gjorde kursen i grekland. vet inte om färgen säger så mycket, men den här var verkligen neon-orange. ungefär som flytvästar brukar vara. vet att jag flög med sånna och lite neongrön-liknande. med svarta “kanter”. i vilket fall så skulle jag fått köpa den för 2.5 inkl. bar och väska, vilket jag tyckte var ett bra pris, eftersom jag åkt med samma modell när jag var i grekland under min kurs.

  • sourra

    Medlem
    12 april, 2009 vid 17:52

    Hmm, då tar vi väl och går igenom de vanliga skolkites som funnits senaste åren. Var det någon av nedstående eller påminner den om någon av dom?

    1. X-1 (2006)
    2. X-1 SLE (2007)
    3. Code (2008)
    4. Cult Sport (2009)

    [IMG]http://www.powertrading.de/cc_images/cache_36811.jpg?t=1169668324[/IMG]
    naish_x1_sle_2007.jpg
    [IMG]http://www.mfkite.com/images/upload/menus/SHOP/Naish/code/CODE/CODE2.JPG[/IMG]
    cult_sport_front.jpg

  • johnni

    Medlem
    12 april, 2009 vid 17:56

    den påminner om nummer 2 och nummer 3, men mer åt 2an antar jag..
    haha, fan vad jag känner mig efter

  • sourra

    Medlem
    12 april, 2009 vid 18:12

    Haha, what the hell? Påminner den om 3 så bör den ju även påminna om 4 =)
    1=C-kite, 2=”Bow-style”, 3&4=Sigmakites. Du gör det inte lätt att lura ut vad det handlar om för kite :cool2:

  • sourra

    Medlem
    12 april, 2009 vid 18:14

    Då försöker vi i en annan ände – det var inte Paros du gick kurser på eller?

  • johnni

    Medlem
    12 april, 2009 vid 18:15

    haha, jag ber om ursäkt för mina okunskaper
    ja, det var på paros.

  • johnni

    Medlem
    12 april, 2009 vid 18:16

    haha, jag kom på att jag hade gamla semesterbilder tagna från paros och ser nu att det är 3dje kiten

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies Ännu en nybörjare behöver hjälp med utrustningsval

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.