Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Använder ni flygradion ?

  • Använder ni flygradion ?

    Publicerad av haegga på 24 april, 2003 vid 20:51

    Hej !

    Tänkte tipsa om användning av flygradion, vi har använt denna i många år, fungerar mycket bra. Jag tror det är LFV som sänder ut detta, man anger vindriktning och hastighet på landningsbanorna, i Sundsvall sänder man på 127,8 MHz och kör i en slinga från Sthlm till Kiruna, värdena uppdateras varje halvtimme, detta gör att man kan följa tendenser om det händer något även på andra orter, nu stämmer inte värdena hundra på alla vindriktningar jämfört med på vattnet, men det lär man sig efter ett tag, jag vet inte vad det är för frekvenser som gäller på andra orter, men jag är ganska säker på att man använder sig av detta inom flyget på övriga orter i Sverige, och för den delen utomlands ( funkar förövrigt helt suveränt bra på Gran Canaria ).

    haegga

    piper svarade 20 år, 11 månader sedan 8 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • maverick

    Medlem
    25 april, 2003 vid 09:32

    På luftfartverkets hemsida finns alla VOLMET frekvenser.

    Bläddra ner till sidan 7 i detta PDF dokument.
    http://aip.lfv.se/2AIP-GEN/GEN3/ES_GEN_3_5_en.pdf

  • boman

    Medlem
    25 april, 2003 vid 10:43

    bra tips! ska kolla upp det.

    men så höga hopp brukar det aldrig bli för mig så att jag måste begära landningstillstånd på flygradion smirk.gif…….

  • jopi

    Medlem
    25 april, 2003 vid 14:56

    Var hittar man en radio som går över 108MHz?

  • haegga

    Medlem
    27 april, 2003 vid 15:39

    Brukar kunna finnas på vissa butiker där man säljer Elektronikprylar/Radio/Telefoner, det var länge sen jag köpte min, jag tror den jag har är av märket “BICON” kostade typ 150:- för 10 år sedan…

    haegga

  • piper

    Medlem
    27 april, 2003 vid 20:29

    ……… wink.gif

  • piper

    Medlem
    27 april, 2003 vid 21:02

    jag tror inte att man får lysna på radion utan radiocertificat. tysnadsplikt etc.

    Det finns kartor som är bättre över hela sverige med vindriktning, vindhast i m/s och tryckskilnader. http://produkter.smhi.se/trafik/flyg/soar/index_sv.htm

    pinnarna visar vilket håll det blåser och svansarna styrkan på vinden hel svans = 10 m/s
    på vänstra sidan står vilken tidsperiod du vill ha från kl 9 – 15.00

    Fredrik

  • boman

    Medlem
    28 april, 2003 vid 05:05

    Haloj!
    Köpte en Icom i Tyskland. 1995 kostade 3000:-

  • jeppepeppe

    Medlem
    28 april, 2003 vid 06:32

    Det är helt ok att lyssna på flygradiotrafik, att sända är däremot en helt annan fråga!

  • boman

    Medlem
    28 april, 2003 vid 06:40

    Ja, jag köpte min när jag var aktiv skärmflygare just för att lyssna, inte sända, den jag har är även öppen mot båtradion vhf.

  • haegga

    Medlem
    28 april, 2003 vid 06:42

    Kolla hos kjell&kompani där finns det nån radio som tar in air bandet för ca:400 spänn

    haegga

  • piper

    Medlem
    29 april, 2003 vid 11:10

    confused.gifJeppepeppe
    har kollat upp lite om radioavlyssning vilket säger :

    Tysnadsplikt, innebär att inga obehöriga ej får ta del av radiotelegram,radiotelefonisamtal eller netecknande meddelanden. ifrån boken !!!!!
    Ni kan annars prata med LFV och fråga.
    Tele: 011192000

  • ola_p

    Medlem
    29 april, 2003 vid 12:17

    Hur i hela skulle de kunna få reda på att ngn lyssnar då? Och bevisa det?? crazy.gif

  • haegga

    Medlem
    29 april, 2003 vid 14:47

    Jag tror du har fattat det här lite om bakfoten, och hakat upp dig lite på det hela, verkar som du är flygare själv lyssnar ni alldrig på Volmet ?

    Dessa vind/väderrapporter är inte någon tvåvägskommunikation via några fygplan, utan den heter “VOLMET” och sänds ut av luftfartsverket för information om de aktuella förhållandena på landningsbanorna, jag har haft kontakt både med trafikflygare och folk på LFV och det är bara att lyssnapå, ibland har vi även ringt till flygplatsen och frågat när det har legat nere för att få veta vad problemet har varit…..

    Haegga

  • piper

    Medlem
    30 april, 2003 vid 08:10

    ok
    för mig är det helt okej men jag ville bara göra er uppmärksam på vad som gäller

    annars en jävligt bra ide tongue.gif

  • haegga

    Medlem
    30 april, 2003 vid 11:09

    Funkar utmärkt och har sparat både tid och pengar i många år, ger som sagt också tendenser, via närliggande flygplatser..
    På senare år har vi även kompletterad med en automatisk väderstation som vi kan ringa upp och få talmeddelande om vind och riktning, dessa två rapporteringar kompletterar varandra riktigt bra….

    Haegga

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Använder ni flygradion ?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.