Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apel bilder 090111

  • robrox

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 05:56

    Jag syftar på de 2 sista bilderna där det endast är hav och sten 🙂 de andra är tagna med så kort slutartid som möjligt de flesta runt 1/400 sek.

    @Wman 525233 wrote:

    Kan det va 1,5 sek verkligen? Brädan rör väll ändå rätt bra på sig…borde bli suddigt. jag har också 80-200 2,8f och jag kan inte ta på så långa tider.
    Spännande med foto!

  • robrox

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 06:00

    Tack! Jag har kikat på ett ikelite (eller vad det heter) vattenhus till D200an men det ligger på 8000kr. Så så länge det inte blir några pengar på fotandet så blir det nog inget vattenhus blir jäkligt många bilder man får sälja för att få ihop det. Men det ligger i min pipeline men inte i år. Kanske till nästa vinter 🙂

    @Aronh 525220 wrote:

    Grymma bilder. Får nog säga att det har blivit ett lyft med den nya utrustningen. Framförallt i svårare ljusförhållanden. Du får skaffa ett undervattenshus och våtdräkt. Då behöver du inte så mycket brännvidd.

  • broderisak

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 06:38
    Wman;525233 wrote:
    Kan det va 1,5 sek verkligen? Brädan rör väll ändå rätt bra på sig…borde bli suddigt. jag har också 80-200 2,8f och jag kan inte ta på så långa tider.
    Spännande med foto!

    Jag tänkte samma sak att ta den bilden med den tiden ???? Jag kör 70-200 2,8 IS Canon och jag tror inte att jag skulle fixa det även med bildstabilisator?? Fixar du aldrig till bilderna typ skärpan,Beskär dom ,RAW osv. Jag tyckte i början att det var fusk när jag började med foto. Men har insett att det är en del av själva fotande det också .

  • irieman

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 09:19

    Hej!

    Har också D200:an, är det nå’n som kan rekommendera 200-400/4 Nikkorn, funkar den bra för surf t ex.

  • spray

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 11:57

    @IrieMan 525266 wrote:

    nå’n som kan rekommendera 200-400/4 Nikkorn, funkar den bra för surf t ex.

    Den är drösad med lovord.
    Surf behöver all brännvidd du kan få, så varför inte ett nikon 600/4 när du ändå är i köptagen..
    600mm_001.jpg

  • robrox

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 13:45

    Kan bara hålla med ovan. Dock kan en bländare 4 vara för litet men i 90% av fallen räcker det gott. Skulle nog om jag var i köptagen köpa ett 400mm f2,8 med en converter. Men det finns jäkligt fina fördelar med en zoomglugg.

    Mitt lilla dröm kitt är:
    70-200 f2,8 VR
    200-400 f4 VR
    400 f2,8 VR
    D3 och en D300

    allt är givetvis NIKON/NIKKOR

    Men detta kostar ju fan ALOT 🙂 man kommer dock jäkligt långt med känsla och att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

  • spray

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 17:33

    Aaa.. perfekt med en fx och en dx.. dx för tele och fx för alla andra gånger man inte behöver cropfaktorn 😀
    jag kör ju d300 men funderade lite på d700, om det inte vore för att den bara har 12mp.. jag väntar på uppföljaren till d700 , förhoppningsvis har den bättre brusegenskaper och ännu lite fler pixlar.
    i maj köper jag nog istället mitt sista objektiv inför studietiden, det blir nog ett 14-24 2.8.. har du provat det saw?

  • frippe75

    Medlem
    13 januari, 2009 vid 20:53

    @RobRox 525298 wrote:

    Kan bara hålla med ovan. Dock kan en bländare 4 vara för litet men i 90% av fallen räcker det gott. Skulle nog om jag var i köptagen köpa ett 400mm f2,8 med en converter. Men det finns jäkligt fina fördelar med en zoomglugg.

    Mitt lilla dröm kitt är:
    70-200 f2,8 VR
    200-400 f4 VR
    400 f2,8 VR
    D3 och en D300

    allt är givetvis NIKON/NIKKOR

    Men detta kostar ju fan ALOT 🙂 man kommer dock jäkligt långt med känsla och att vara på rätt plats vid rätt tillfälle.

    Fast frågan är vad syftet är?

    Fota svenska seglare? Eller ta bilder du kan sälja?

    Du skulle förmodligen få ihop mer på ditt fotande om du köpte en flygbiljett till något exotiskt land. En canon ixus med vatten hus och ett par fenor och en hjälm.

    Dom flesta bilder som säljs tas på vattnet..,

  • robrox

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 05:56

    Ha roligt 🙂 Det är det det handlar om. Jag jobbar 110% System utvecklare i Göteborg detta är min hobby. Givetvis är det superkul att folk köper bilder av mig då och då men det roligaste är när folk kommer fram och talar om hur kul de tycker det är att jag är där. Men ett vattenhus kommer troligen om ca 1år och då till D200an. Håll ut jag kommer ligga i vattnet 😉

    Spray: Nej har inte provat det men jag har sneglat på det 🙂 Ja en DX och en FX hade varit grymt men som sagt allt kostar 🙂 Visa mig gärna den nya gluggen vid tillfälle.

    // Robert

    @frippe75 525376 wrote:

    Fast frågan är vad syftet är?

    Fota svenska seglare? Eller ta bilder du kan sälja?

    Du skulle förmodligen få ihop mer på ditt fotande om du köpte en flygbiljett till något exotiskt land. En canon ixus med vatten hus och ett par fenor och en hjälm.

    Dom flesta bilder som säljs tas på vattnet..,

  • spray

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 21:57

    Yes… Vilka människor köper bilder? privat eller företag? Jag satsar stenhårt på att fota bröllop i vår, stor utmaning för mig då jag aldrig fotat bröllop tidigare.

  • surfslusken

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 22:16

    @Spray 525593 wrote:

    Yes… Vilka människor köper bilder? privat eller företag? Jag satsar stenhårt på att fota bröllop i vår, stor utmaning för mig då jag aldrig fotat bröllop tidigare.

    Ähhh…satsa på porren, de e där kunderna finns.
    Eller den svängen kanske du redan gjort?

  • mikaels

    Medlem
    14 januari, 2009 vid 23:05

    @RobRox 525236 wrote:

    Jag syftar på de 2 sista bilderna där det endast är hav och sten 🙂 de andra är tagna med så kort slutartid som möjligt de flesta runt 1/400 sek.

    Hehe, det var inte bara jag som undrade vad du menade ;), men nu kollade jag på alla bilderna och fattar…
    Snyggt!
    Att labba med Photoshop och så på sina RAW-bilder måste ju vara som att gå in i mörkrummet för oss gamla analoga svartvitfotografer ;), bilden är ju bara tagen, inte klar, när man trycker av avtryckaren, det är ju sen det börjar…

    När jag började med dia sen blev det annorlunda, och det var då jag började köpa zoomgluggar, men nu ser det ju ut att vända igen, kanske ska kolla in det här digitala med en riktig kamera, inte bara en kompakt 😉

  • robrox

    Medlem
    15 januari, 2009 vid 05:54

    Slusken: I WISH !!!!!!!! Nu får det bli surfporr 😉

    mikaels:TACK! Jepp RAW-behandling är som att sitta i mörkerummet. Många säger att det är fusk men det man man gör med en bild i RAW är ju faktiskt inte mer än man förr gjorde i mörkrummet bara att folk inte vet om vad man gjorde där. Rökte, bärsa och såg på udda filmer 😉 Jag använder ADOBE LightRoom 2 för efterredigering och konvertering. Ändrar lite exponering skuggor och lite sånt inte mycket alls. Det gäller att vara noga när man fotar även om det är digitalt det har man igen hemma i soffan sen.

    På tal om Digitalt kontra Film/dia så vet jag inte. Det man läser från proffs så e ju film överlägset dock inte vanlig 35mm. Men jag tycker den digitala biten funkar perfekt för mig.

    // Robert

  • spray

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 17:23

    @surfslusken 525599 wrote:

    Ähhh…satsa på porren, de e där kunderna finns.
    Eller den svängen kanske du redan gjort?

    Ja har ju redan testat, det borde väl du veta! (Tyvärr sålde inte din lillsnorre och raggarsträng så jag fick lägga ner verksamheten ganska omgående:/

  • surfslusken

    Medlem
    9 februari, 2009 vid 19:39

    @Spray 529526 wrote:

    Ja har ju redan testat, det borde väl du veta! (Tyvärr sålde inte din lillsnorre och raggarsträng så jag fick lägga ner verksamheten ganska omgående:/

    Ja bilder på min shlaang lär inte sätta mat på bordet hos dej inte.
    Den är redan väl dokumentrad och i den branschen måste de ständigt till nåt nytt. Tänk i nya banor, ….kanske typ…hmm… gamla islänska fiskargubbar och ett tvillingdvärg par från Sumatra??? De kanske inte har gjorts? Iaf så har inte ja nåt minne av att ja råkat klicka mej in på nåt sånt än.

Sida 2 av 3

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Apel bilder 090111

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.