• Apelviken !

    Publicerad av rrd_z på 9 augusti, 2013 vid 20:26

    A-bay , tror alla älskar den spoten…
    Tycker de är helt fantastiskt att alla kategorier samlas på ett ställe o delar på de man brinner för…. har dom senaste gångerna jag kört där funderat en hel del…

    Surfers kör sina våg kurser vilket är helt klockrent , MEN om de blåser SV borde de inte va bättre o vara i den norra delen av viken mot solviken ? Och vid NV så borde de vara bäst o vara mot kohall ?
    i vågor så är de ibland rätt svårt att se 1 eller 2 som ligger med enbart huvudet ovanför vattnet… (Obs !! Detta är ingen kritik utan tänker mer på säkerhets aspekt)
    då dom oftast ligger mitt i viken och är ofta rätt många ?

    Kan ta ett exempel

    08 när efter jag gick min kite kurs … så höll jag till i kohall för att inte vara fara för någon annan i apelviken utan kunde stå där och träna i fred , utan att oroa mig för att vara ivägen och för säkerhet för mig och andra…

    Kanske har helt fel tänk och att de är jag som ska ändra mig och mitt tänk.
    Men om vi kan underlätta för varandra och skapa en säkrare miljö när vi utövar vår sport så måste de bara gynna oss alla i längden ?
    Rätta mig gärna om jag har på tok för fel…

    rrd_z svarade 10 år, 8 månader sedan 8 Medlemmar · 16 Svar
  • 16 Svar
  • dameli

    Medlem
    9 augusti, 2013 vid 20:44

    Tycker kitesurf borde förbjudas i apelviken, surfers kör sina kurser med surfers kidz, det är en tidsfråga innan något händer orsakat av respektlösa kitare utan kontroll eller sunt förnuft eller helt enkelt bara har otur en viss dag.

    Visst det har diskuterats att inga kitande nybörjare bör köra apelviken men så har det inte sätt ut de senaste sommrarna

  • rrd_z

    Medlem
    10 augusti, 2013 vid 08:18

    @dameli 714232 wrote:

    Tycker kitesurf borde förbjudas i apelviken, surfers kör sina kurser med surfers kidz, det är en tidsfråga innan något händer orsakat av respektlösa kitare utan kontroll eller sunt förnuft eller helt enkelt bara har otur en viss dag.

    Visst det har diskuterats att inga kitande nybörjare bör köra apelviken men så har det inte sätt ut de senaste sommrarna

    Med andra ord säger du att kitesurf ska förbjudas i apelviken för surfers kör sina kurser där ?
    De är ett argument som inte diekt håller…. så om alla ska trängas i björkäng som alla säger är så sjukt bra… som är fullständigt kasst… pga att de hålls så många kurser där när de väl är vind så de går inte ens att ta sig ut om man inte går ut på badandes sida av viken…
    Så om kite borde förbjudas i apelviken…. ska vi som kör enbart hålla till i läjet och köra enbart på de vindar ? Varför ska vi köpa kites då ?

    Demeli , om de är surfers kidz så borde väl ALLA vara lika intresserade i att få någon ordning där nere än att låta en olycka hända och att både kite o vindsurf förbjuds ?
    Alla som utövar någon form av surf måste ju ha någon form av spirit kroppen och välvilja till att ändra , förbättra och lösa saker o ting till något bättre än att komma med en kommentar att “Surfers” kör sina kurser där så vi borde inte vara där. Ska Fahlens ha läjet för sig då med tanke på att där kör han kurser ? Så om fallet är så som ditt argument så behöver ingen köpa något för vi får inte vara någonstans… Förutom i björkäng som är en ända röra..

  • surfbasse

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 16:41

    @dameli 714232 wrote:

    Tycker kitesurf borde förbjudas i apelviken, surfers kör sina kurser med surfers kidz, det är en tidsfråga innan något händer orsakat av respektlösa kitare utan kontroll eller sunt förnuft eller helt enkelt bara har otur en viss dag.

    Visst det har diskuterats att inga kitande nybörjare bör köra apelviken men så har det inte sätt ut de senaste sommrarna

    Pinsamt inlägg! Du borde stängas av på steffo detta e ett forum för surfare alla sorter. Inte för fågelskådare

  • rrd_z

    Medlem
    11 augusti, 2013 vid 20:26

    @surfbasse 714295 wrote:

    Pinsamt inlägg! Du borde stängas av på steffo detta e ett forum för surfare alla sorter. Inte för fågelskådare

    kunde inte sagt de bättre själv…

  • jhalle

    Medlem
    12 augusti, 2013 vid 19:25

    @dameli 714232 wrote:

    Tycker kitesurf borde förbjudas i apelviken, surfers kör sina kurser med surfers kidz, det är en tidsfråga innan något händer orsakat av respektlösa kitare utan kontroll eller sunt förnuft eller helt enkelt bara har otur en viss dag.

    Visst det har diskuterats att inga kitande nybörjare bör köra apelviken men så har det inte sätt ut de senaste sommrarna

    Fan ska nog dra ut o bada nån gång när surfarna hänger där och bli påkörd, så kan vi förbjuda surfning också.

  • surfbasse

    Medlem
    13 augusti, 2013 vid 16:18

    @jhalle 714380 wrote:

    Fan ska nog dra ut o bada nån gång när surfarna hänger där och bli påkörd, så kan vi förbjuda surfning också.

    Å jag skall springa
    på stranden å ramla över en vindsurfingbräda så kan vi förbjuda vindsurfing med 😉

  • dameli

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 17:12

    Visst ser att formuleringen kan ses som provocerande och kanske inte var helt väl vald, beklagar detta

    Anser att säkerhetsavstånden inte hålls det körs alldeles för nära barn och badande, säkerhetsavstånd borde vara inpräntat i oss alla oberoende av nivå! Vi vet att när det går fel då går det fort och fel går det ibland i jakten på utveckling. En kite utgör avsevärt mycket större fara än övrig vind/vattensporter.

    En lösning kan vara som i både Björkäng och Ringsegård att dela av stranden under de månader då det är mycket folk i vattnet om säkerhetsavstånd inte efterföljs

  • dameli

    Medlem
    14 augusti, 2013 vid 17:14

    @RrD_Z 714309 wrote:

    kunde inte sagt de bättre själv…

    Lönlöst att argumentera på den typen av svar

  • milkman

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 10:50

    Du är inte kitare va?

    @dameli 714481 wrote:

    En kite utgör avsevärt mycket större fara än övrig vind/vattensporter.

    Det är utövarna som som är faran, inte utrustningen. Jag köper att det ska argumenteras, men det håller inte att hänga det på en enskild sport längre.

  • pelle-surf

    Medlem
    15 augusti, 2013 vid 16:32

    Av alla gånger som jag har varit på Ringsegård och kört, så har nog 90% av alla kitare parkerat, riggat och kört utanför surfzonen och det har vad jag vet, inte, varit några problem, troligen pga att det inte är så många badande när det vindar. Men problemet i Apelviken var väl inte främst badande, utan att det blir trångt, med kurs, nybörjare, trixiga höjdhoppare och div andra surfare, men då blir det väl inte bättre av att begränsa ytan med en surfzon, då blir det väl ännu trängre.
    Annars tycker jag att man ska vara mycket försiktig, då det är andra i vattnet/på stranden och tänka på vad man har nedåt i vind, hålla avstånd med förstånd, eller välja en annan spot. Allt för att undvika just förbud

  • debkausf

    Medlem
    16 augusti, 2013 vid 11:58

    Om man inte gillar a-bay finns det ju många andra ställen att vara på.

  • rrd_z

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 12:52

    Tror väldigt många gillar a-bay och därför skriver jag i undran om man kan göra något / någon förändring som gör de lättare för alla. Alla har rätten till att surfa mer eller mindre vart man vill.
    Men jag ser att vissa är för och vissa verkar vara emot så denna tråden är helt meningslös.. att göra något bättre verkar vara helt ointressant… Debkåusf om du undrar varför jag började skriva denna tråden är för att jag ÄLSKAR att köra i apelviken och i en undran om man kan göra de bättre.
    Så tummen upp kör så de ryker så kanske alla får flytta till björkäng så kan vi se hur jävla intressant de kommer bli.

  • surfbasse

    Medlem
    19 augusti, 2013 vid 21:03

    @RrD_Z 714770 wrote:

    Tror väldigt många gillar a-bay och därför skriver jag i undran om man kan göra något / någon förändring som gör de lättare för alla. Alla har rätten till att surfa mer eller mindre vart man vill.
    Men jag ser att vissa är för och vissa verkar vara emot så denna tråden är helt meningslös.. att göra något bättre verkar vara helt ointressant… Debkåusf om du undrar varför jag började skriva denna tråden är för att jag ÄLSKAR att köra i apelviken och i en undran om man kan göra de bättre.
    Så tummen upp kör så de ryker så kanske alla får flytta till björkäng så kan vi se hur jävla intressant de kommer bli.

    tycker det var en bra ide men tror inte man kan flytta på vågkurserna då jag tror att man vill hålla till vid centret bara alla som kör tänker förståndigt, självklart kan det hända olycker men det e en actionsport och riskerna finns klart man kan minska risker man skulle kunna sätta upp bojar en bit ut där kurserna hålls och innanför där får ej kitare eller vindsurfare köra…. eller så kan man ju förbjuda all actionsport :confused:som som vissa tycker e en bra ide men då flyttar jag utomlands hejsvejs

  • rrd_z

    Medlem
    20 augusti, 2013 vid 20:20

    @surfbasse 714822 wrote:

    tycker det var en bra ide men tror inte man kan flytta på vågkurserna då jag tror att man vill hålla till vid centret bara alla som kör tänker förståndigt, självklart kan det hända olycker men det e en actionsport och riskerna finns klart man kan minska risker man skulle kunna sätta upp bojar en bit ut där kurserna hålls och innanför där får ej kitare eller vindsurfare köra…. eller så kan man ju förbjuda all actionsport :confused:som som vissa tycker e en bra ide men då flyttar jag utomlands hejsvejs

    Bojar kan absolut vara en bra idé då ofta nya våg surfare inte står på brädan utan är i vattnet och då sticker de upp ett huvud mellan vågorna. Jag är inte emot vågsurf jag är inte emot vindsurf och självklart inte kitesurf. Men kan vi minimera riskerna för en olycka så drabbas ingen. händer de en olycka a då kanske de blir ett förbud ? på något sätt måste man alla inom (surf) kunna leverera säkerhet till sporten. o kite är väl den sporten som tar mest plats i luftrummet.
    Surfers fick väl flytta sin vindsurf verksamhet till kohall ? (var nog efter klagomål)
    Men bojar låter som en bra idé enklare att se en röd boj än ett huvud bland vågorna… så den tummar jag upp för !!

    Kom gärna med andra förslag… jag kanske låter som en gnäll röv men jag tycker inte de ska behöva ske en olycka innan något ändras utan att ändringen kan ske innan olyckan. Mina förslag kanske inte är dom bästa och säger inte att de ska va så , men de är ett förslag för en säkrare miljö ?

    cheers ! nu inväntar vi vinden ! =)

  • lima-ko

    Medlem
    22 augusti, 2013 vid 09:47

    På en del ställen utomlands och även i Skåne/på Öland har de ju olika zoner för kite/windsurf/bada och så vidare. Eftersom vinden dock inte är konstant samma riktning/styrka och vågorna inte alltid bra på samma ställe i Sverige tycker jag att idén med en boj i närheten av där det hålls nybörjarkurs i vågsurf låter som ett bättre alternativ.

    DÄREMOT är det ju vårt ansvar som kajtare att ta reda på var vågsurfarna ligger och väntar även om de inte har någon boj med sig. Ta för vana att kanske ta en repa genom viken och kolla av var det ligger vågsurfare innan man laddar ett rejält hopp med/utan kiteloop och således landar långt ifrån där man hoppade, för det är väl framförallt det som kan vara det farliga med kite. Kajtare och vindsurfare som börnar fram och tillbaka för att rippa vågor/hoppa med kiten lågt eller kör wakestyle med kiten lågt tar ju inte alls upp samma utrymme.

    Jag tycker om det faktum att alla surfare (kite, vind, våg, SUP) kan dela på samma spot som i Apelviken/och även Läjet. Men för att det ska fortsätta vara så är det nog bra att göra allt för att minimera risken för olyckor.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.