• anonym-anvandare

Medlem
    28 november, 2002 vid 16:33

AR (Aspect ratio) har stötts och blötts en hel del, både här och där, så att säga. Häng inte upp dig så mycket på vilken siffra tillverkaren satt som AR-värde på sin kite, eftersom tillverkare tydligen mäter lite olika. Du kan ändå inte få hela sanningen ur enbart ett AR-värde.

Begreppet aspect ratio kommer från flygplansindustrin, och används för att beskriva en vinge. Det är definierat som s²/A där s är vingens spännvidd och A vingens yta. En helt kvadratisk vinge skulle alltså få AR=1. Jag kan tänka mig att C-quad har ett AR ganska nära 1, det är ändå ungefär så långt ifrån en nybörjar-drake man kan tänka sig.

Kort sagt, så betyder högt AR att vingen är lång och smal, och lågt AR att den är kort och tjock. En kort och tjock vinge blir något stabilare, men ger mer luftmotstånd. Dessutom är det lättare att vända en kort och tjock drake när man satt den med blåsan (nosen) neråt i vattnet. Jag skulle tro det är största anledningen till att man brukar rekommendera lågt AR till nybörjare, men skit i AR-värdet. Köp en bra nybörjar-drake helt enkelt. De flesta tillverkare anger vilken skicklighetsnivå en viss drak-modell lämpar sig för.

/Rasmus

• anonym-anvandare

Medlem
    28 november, 2002 vid 21:03

Tack för det. jag tuycker att allt det här e ganska konstigt alla aäger olika men tack i alla fall

• anonym-anvandare

Medlem
    28 november, 2002 vid 21:03

Tack för det. jag tycker att allt det här e ganska konstigt alla aäger olika men tack i alla fall

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA