Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är det OK att starta med en Naish Mutant 5.5 om man väger 85

• Är det OK att starta med en Naish Mutant 5.5 om man väger 85

Publicerad av anonym-anvandare på 7 september, 2002 vid 11:45

Hej alla Kitare.
    Jag har vindsurfat i över 20 år och är pigg på något annat. Dvs. Kitesurfing. Min fråga är : klarar man av att börja sin karriär med en Naish Mutant 5.5 om man väger 85 kg? Jag vill att brädan skall hänga med ett tag även om man blir duktigare med tiden.

anonym-anvandare svarade 23 år, 3 månader sedan 1 Medlem · 7 Svar
  • 7 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2002 vid 12:02

Tjenare! jag väger 75 och kör på en Mutant 4.11
    som jag är grymt nöjd med , jag lärde mig på en
    directional 7.2a , men jag tror inte det blir svårt att lära sig på en 5.5a.
    Det är grymt kul att köra på en liten bräda
    Mvh Andreas G

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2002 vid 13:35

Tjena,
    jag började surfa med min Naish mutant 5’2 och kör fortfarande med den och är jäkligt nöjd. den var ganska lätt att lära sig på, skön att köra på och utvecklas med.

/ en nöjd mutant ägare.

• anonym-anvandare

Medlem
    7 september, 2002 vid 13:43

Hur mycket väger du?

• anonym-anvandare

Medlem
    14 september, 2002 vid 22:46

65-70 och planar med min ARX 9.5 i ca 5-6s/m

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2002 vid 05:48

jag planar på en 137 cm bräda i 5m/s, brädan spelar inge roll, du kan köra vilken planka som helst, det är bara tekniken det hänger på och lite vind (inte att glömma)

• anonym-anvandare

Medlem
    15 september, 2002 vid 13:57

Svaret är iaf ja, du klarar det!

• anonym-anvandare

Medlem
    18 september, 2002 vid 18:09

Nja Hugo.

Mina erfarenheter är att en större bräda ger vissa fördelar i vissa förhållanden även om du är erfaren och har bra teknik. På platt vatten och med jämn vind… visst, då har du iallafall nästan rätt smile.gif

Men om man seglar i vågor och i på gränsen till för lite vind så ger en större bräda ger mer tolerans mellan byarna och när man ska uppför svells/vågor. Speciellt om man är tung.

hare
    /Jonas

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA