Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är det okej att ha en fast stopboll på en Bow?

  • Är det okej att ha en fast stopboll på en Bow?

    Publicerad av anders-2 på 24 januari, 2009 vid 15:48

    Har naish 2008 bar med smartloop systemet, till mina best waroo 9 och 13.
    Kör alltid med leachen fest i trimsystemet, men tycker deras stoppboll är kass så jag har inte använt den något. (sedan den gled ner vid en krash och jag fick fullt drag i draken o blev dragen…).

    Börjar bli trött på att ha 2dm längre armar efter en session och fundrar på att sätta på en fast stopboll så jag får ett intervall på 2,5dm på bommen, och sendan resten som depower. (lite mer hybridkite känsla?).

    Vad tror ni, satte även en swivel till frontlinorna.

    När jag kör hoked och rammlar får jag förvisso mycket mer drag än när jag inte har någon stoppboll (full depower). Men det är jobbigt att alltid behöva hålla så hårt i bommen, blir lätt att man depowrar i stället för att kantra med brädan.

    Vad tycker ni värt ett försök eller är det helt fel?
    Finns det kanske en bättre bom på markanden som löst detta?

    skotten svarade 15 år, 4 månader sedan 15 Medlemmar · 44 Svar
  • 44 Svar
  • debkausf

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 16:02

    Tja, cabrinha löste detta för flera år sedan och kör samma system än. Bommen går att låsa vid stopperballen o slås ut automatiskt om man tappar bommen. Stoppet går att flytta o sätta var man vill på mittenlinan. Outstanding lösning enl. mig.

  • thorn

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 16:03

    Det är inga problem och sätta fast stopperbalen så länge du är medveten om vad det är som händer.

    Lycka till och säg hur det gick.

  • johannes

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 16:05

    Kolla med surfers paradise, du kan nog köpa delar till cabrinha bomen å modda själv.

    http://www.cabrinhakites.com/spare-parts
    del 30 och 32

  • skotten

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 16:20

    If you only have the stopperball on one of the lines that go through the bar, and have your leash on the depower down by the CL, then the depower will still work perfect. I have been able to “punch through” the naish stopperball, but I agree in generally that its a pain in the ass moving around by itself when I am trimming the kite a lot in waves.

    On the plus side, you have a direct line to naish here with Falle, if you think it can be done better, they are more than happy to listen to his input
    : )

    Generally I think that Cabrinha saftey systems have always worked pretty well when they needed to, but at a cost, they are not nearly as clean as the naish bars.

  • debkausf

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 16:34

    @skotten 527142 wrote:

    If you only have the stopperball on one of the lines that go through the bar, and have your leash on the depower down by the CL, then the depower will still work perfect. I have been able to “punch through” the naish stopperball, but I agree in generally that its a pain in the ass moving around by itself when I am trimming the kite a lot in waves.

    On the plus side, you have a direct line to naish here with Falle, if you think it can be done better, they are more than happy to listen to his input
    : )

    Generally I think that Cabrinha saftey systems have always worked pretty well when they needed to, but at a cost, they are not nearly as clean as the naish bars.

    My bar is cleaner than yours! I have a special barsoap:santa:

  • anders-2

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 16:44

    cabrina bommen bygger ju på att man har trimmet ovanför bommen, annars vekar det rätt praktist, men rätt mycket saker för att det skall fungera.
    Jag gillar Naish självsysterande chikenloop, t.ex
    sen ser de inte ut att ha lika mycket depower men jag kanske har fel?

  • debkausf

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 16:54

    @anders:. 527148 wrote:

    cabrina bommen bygger ju på att man har trimmet ovanför bommen, annars vekar det rätt praktist, men rätt mycket saker för att det skall fungera.
    Jag gillar Naish självsysterande chikenloop, t.ex
    sen ser de inte ut att ha lika mycket depower men jag kanske har fel?

    Alldeles korrekt går det inte kombinera av flera orsaker. Cab. ids går att depowra så mycket att kiten trillar ner från himlen(genom att utlösa idsen eller dra i mittenlinan). Om man inte gillar ids systemet går det utmärkt att plocka bort detta o köra utan. Har själv kört utan på 12 och 8kvm, har dock kvar idsen på sexan.

  • sourra

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 17:44

    Gled stoppern ned vid en krasch? Hmm, den ska inte glida så lätt utan man ska behöva använda handen för att flytta den upp och ned. Vad som är viktigt när du monterar den är bara att det inte är någon glipa mellan de två stopperhalvorna. Om du monterat den rätt men den ändå löper så lätt att den kan glida av sig själv tycker jag du ska kontakta Falle och höra hur man kan lösa det. Jag kör med stoppern hela tiden (både på Cult, Helix och Torch) och tycker den funkar bra som fan. Några saker att tänka på bara:

    1. Du ska ha stoppern satt där du tycker att du som längst orkar sträcka dig för att hämta bommen efter att du har släppt den. Sätter du den närmare så ska du kunna hantera den bra enligt punkt 3.

    2. Om du sätter leashen mellan de två bollarna på trimlinan så löper alltid stoppern upp om du löser ut, så all trimlina kan löpa ut. (Så här)

    3. Genom att hålla ett finger mot stoppern eller mellan stoppern och bommen så löper stoppern smidigt upp när du känner att du vill skota ut mer än vad stoppern i sitt nuvarande läge tillåter (t.ex. då man ska gå upp på land eller ska köra vågor).

    4. Naishsystemet har väldigt långt spann så har man stoppern en bit upp är det inga problem att släppa bommen och se kiten dala. Har du satt stoppern en bit ned, har bommen liggandes mot stoppern och akut skulle behöva få all kraft ur kiten – dra i releasen. Kiten kommer dala ned och quickreleasen är superlätt att ladda om. Att dra i releasen och släppa bommen när man kör urkrokat är i stort sett samma sak med smartlooplösningen. Allt sitter kvar i en och samma enhet och det är ingen risk att någon del faller bort eller är svår att ladda om.

    5. Efter att du ändrat trimmet lite kan stoppern åka upp lika långt som du dragit/släppt ut lina. Håll ett öga på den och om den åker upp så drar du bara ned den till önskat läge.

    6. Alla system har sina svagheter. Sök t.ex. på “IDS problem” på kiteforum.com så kommer du nog hitta ett och annat som kan strula även på ovan nämnda konkurrerande system. Ser du bara till att stoppern är ordentligt monterad så ska det inte vara några problem med den.

  • anders-2

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 18:16

    Jo stoppern åkte ner när jag en krasch o jag flög åt helvete, hade maxkraft, därför är jag ute efter en stopper som är trögare, där linorna inte löper rakt fram som de gör i Naish stoppern, jag vet inte om best stoppern kanske skulle kunna vara lösningen på problemet.

    Ser ut att ge mer friktion på linorna då den inte går “rakt” igenom som nasih stopper boll gör.

  • sourra

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 18:26

    Det är bara att prova sig fram i lite lugnare förhållanden. Kolla med gh0st här på steffo, han körde en annan stopper på sin bom och hade samma kombination av bom och kite som du har.

  • nic

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 18:42

    Prova en kite utan stopperboll till nästa gång å slippa tänka på det helt å hållet. Funkar kanon.

  • anders-2

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 19:00

    Ser ut som det kommer på bekostad av depower i den lösningen.
    Kan jag lika gärna köra med fast stoppboll

  • sourra

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 19:41

    @anders:. 527177 wrote:

    Ser ut som det kommer på bekostad av depower i den lösningen.
    Kan jag lika gärna köra med fast stoppboll

    Du går även miste om en grymt bra push-release.

  • yann

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 23:18

    Om bollen fastnar längst ner, kan man utlösa push-releasen då utan att flytta på bollen först?

  • milkman

    Medlem
    24 januari, 2009 vid 23:30

    Jag har en Nobile stopper hemma som funkar precis som du vill. http://kites.nobilekiteboarding.com/#siteId/bars finns en liten bild där.

    Ring Patrik på 073-141 19 10 om du är intresserad.

    PS. Testa själv ifall det verkligen stämmer att du får mindre depower på den kiten. Vi kommer till en strand nära dig i vår.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Är det okej att ha en fast stopboll på en Bow?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.