Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Är det sant att 6,0 är dubbelt så stort som 4,0?
-
Är det sant att 6,0 är dubbelt så stort som 4,0?
Publicerad av anonym-anvandare på 29 oktober, 2002 vid 15:21Hej,
Jag har nyss läst en pocketbok om Einsteins relativitetsteori. Jag är ingen fysiker men som seglare uppmärksammade jag den del av boken som beskrev att en massa ökar i kvadrat när hastigheten ökar. D v s att en bil som bromsar i 100 km/h har fyrdubbelt längre bromssträcka än en bil som kör i 50 km/h. Nu min fråga till Er medseglare. Är det så att även vindens massa ökar i kvadrat när vindhastigheten ökar? Eftersom vi i viss är i vägen för vinden med våra segel ökar kraften mot riggen med det dubbla med vad vinden ökar. Allså om vinden ökar från 10 till 15 m/s har krafen egentiligen dubblats. Likaså är det intressant att applicera detta tänkande på våra segelstorlekar. Hur kan det vara så stor skillnad mellan 4,0 och 6,0? Jo ett 6,0 är i själva verket dubbelt så stort.anonym-anvandare svarade 22 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 14 Svar -
14 Svar
-
Yes,
Det är därför det finns andra egentligen mer relevanta vinhastighets enheter som tar hänsyn till detta. Ett 6m2 motstånd mot vinden kostar dubblet så mycket kraft att hålla som ett på 4m2.
Hälsningar
Jacob -
OK,
Jag ser att beaufort inte är logaritmisk.
4 beaufort = ca 5 m/S
8 beaufort = ca 18 mTack för svar. Förstår nu bättre varför man måste ha ett 5,0 mellan 4,0 och 6,0
-Z- -
Det är knappast relativitetsteori som gäller för ett segel i vinden. Massans ökning har betydelse först när något närmar sej ljusets hastighet. För seglet är denna effekt helt försumbar. Ett segel fungerar ungefär som en flygplansvinge, dvs ger en dragkraft genom att omlänka en luftström. För detta gäller vissa aerodynamiska lagar som du säkert kan hitta på nätet om du är intresserad.
-
Förväxla inte ihop massan med energi!
Alberts antagande blir mer relevanta vid 297000km/s (har för mig att det var ljusets hastighet).
Och vid den hastigheten måste man ha speciella kläder för att skydda sig mot värmefriktionen och vattnet blir hur j-la hårt som helst, centripetalkraften slungar ut dig i rymden (jordytans krökning är för tvär för att gravitationen skall hålla dig på vattnet).
Så när 6 är dubbelt så mycket som 4 då spacesurfar man i NIRVANA!! -
Nja. Vågar nog påstå att inga kläder, hur ”speciella” de än är kan skydda en kropp vid ljusets hastighet. I den farten förbränns alla partiklar av värmefriktionen (det enda som kan färdas i ljusets hastighet är ju ljus och det är ingen partikel). Så de é så
!
//Surfchick
-
Fotonen har ingen vilomassa men i rörelse har den massa. I andra medier än vacuum kan även andra partiklar än fotoner uppnå ljushastighet eller till och med överskrida den. Det vackra blå ljuset från en kärnkraftsreaktor – Cherenkov-strålning – kommer av att laddade partiklar har högre hastighet än ljuset i vatten.
6,0 känns dubbelt så stort som 4,0 i varje fall..
Mattias -
Prövade att rigga 4.0 på minsta 80 liters brädan i somras. Det blåste kanske 11-13 m/s, vågkittet var precis för litet för att upprätthålla fullplaning mer än några sekunder.
Riggade då racekittet med 6.0 på 105 liter bräda (=wc-tiga m. 24 cm fena). Intressant! Där blev det smärre kraftförbättringar hehe *ehhhh* ja! Har aldrig tidigare lyckats parera vinden så överrigad förut, men det var nästan det roligaste jag vart med om! Flög som en raket, accelererade som en apa! *eh* ja.. det utsöndras konstiga ämnen i huvet när jag försöker beskriva, men..
– Alltså skulle jag svara på denna fråga som upplevt just detta, hmm .. inte lätt, men skulle tro att det är ”nära på” dubbla effekten med 6.0 segel!
Kan det inte ha med att ytan på alla segel består av dels ”stödytor” som behövs för att samla vinden till den ”effektiva ytan” som riktar om vinden och mjölkar den på kraft. Stödytorna ökar i proportion till den effektiva ytan med minskad segelstorlek? Alltså 6.0 har kanske dubbelt så stor effektiva yta som 4.0!
-
Energin i luften, precis som energin i all massa fyrdubblas om hastigheten dubblas, dvs trycket ökar med 4 ggr när vindstyrkan fördubblas. Om vinden ökar från 5 till 6 m/s ökar trycket mot riggen med 40% när vindhastigheten bara ökat med 20 %. Därmed basta.
Sebastian -
Men den kraft som ett 6.0 genererar vid en fix vindhastighet är inte dubbelt så stor som den kraft som ett 4.0 genererar. Om vi tar din analogi med huskroppar så kommer alltså inte den totala kraft som två likastora huskroppar känner vid en viss vindstyrka vara 4 ggr så stor som den kraft som en huskropp känner. Kraften är linjär i arean men kvadratisk i vindhastigheten. Vi har en fix vindhastighet.
/adde (vill inte basta)
-
Nej! Det är inte sant.
Fördubblar man segelytan fördubblas också den framdrivande kraften (vid samma hastighet och samma vindhastighet).
Fördubblas i stället vindhastigheten ökar den framdrivande kraften fyra gånger! (vid samma hastighet och samma segelstorlek)
/Håkan
-
OK
Jag ger mig. Resonemanget håller inte vid konstant vindhastighet.
Men trycket ökar dock med det fyrdubbla när vindhastigheten fördubblas, eller hur? -
Kul inlägg!!!
Detta visar att det rör sig mer i vindsurfing hjärna än övriga soffsittarsporter.( kanske lite för mycket )
Kan ingen sammanfatta detta till ett Relativt segelstorleks kompendium ?
Hälsningar Anders
Logga in för att svara.