Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Är det stor risk?
-
Är det stor risk?
Publicerad av mania på 17 mars, 2008 vid 17:22blev sugen på att köpa en ny bräda från USA nu när dollarn är så sjukt låg.
och då undrar jag hur vanligt det är att man får betala allt man tjänat om de kollar paketet i sverige??? hur mycket är det de lägger på om oturen skulle vara framme?
mania svarade 17 år, 1 månad sedan 7 Medlemmar · 10 Svar -
10 Svar
-
Tror inte man ska ha otur om den går igenom tullfritt, snarare att man ska ha tur om den går igenom utan att man måste betala skatt+tull. Om du inte ber shopen du handlar från att skriva typ 100kr på värdet av paketet istället för de tusenlappar du lagt ut på brädan, alternativt att de skickar de som en gåva, vet inte riktigt hur det funkar. Vet iaf om nånting fuckas upp under paketets väg och värdet står på ex. 100kr istället för 5000kr så får du bara tillbaks 100kr om de slarvart bort den…
Hur stor prisskildnad är det emot sverige på brädan du hittat? Supporta local dealern om inte prisskildnaden är jätttttestor! 😀
-
@mania 452415 wrote:
blev sugen på att köpa en ny bräda från USA nu när dollarn är så sjukt låg.
och då undrar jag hur vanligt det är att man får betala allt man tjänat om de kollar paketet i sverige??? hur mycket är det de lägger på om oturen skulle vara framme?
Vänta lite till. Snart är dollarn inte värd ett piss!
-
Moms på varan OCH frakten. Det kommer dem att kräva- det är mycket tur om du slipper det.
Dem flesta shops vill inte skriva ner varan pga försäkring och dem vill inte åka på pumpen om den kommer bort, eller vara i myndigheternas skottlinje.
There is no free lunch.
TW (expat amerikan)
-
Fick precis hem en Kitchen Aid (stående mixer, vikt 12kg) till frugan köpt på Ebay, den betalade hon 370 dollar för inkl. frakt. Killen som sålde den fyllde i att den var värd 80 dollar och att den skickades som gåva. Den gick rakt igenom tullen bara!
Annars funkar det så här, har du inget kvitto i lådan eller dylikt så får du ett brev hem där dem ber dig faxa eller maila in ett kvitto på vad du har betalt för varan, sen räknar dem då ut vad du ska momsa och tulla. Exakta procent vet jag ej, kan väl röra sig om ca 30% kanske??
Där kan man då hävda (vilket jag gjort i två fall, gällande kites då) att det är eftersänt resgods! Jag har backat upp det med svensk kvitto ett från Fahlensurf (då jag köpte en torch på Ebay, vilket jag ju har kvitto på) och nu senast med Naish X10:an skrev jag ett själv från Team Sportia (jobbar där och vi hade Megascene som avtalsleverantör 2003! :)). Inga problem!
Har inte stött på någon säljare än som inte varit villig att skriva ner värdet på varan. Dem har ju fått betalt! Det är mer en egen risk du tar isåfall, se till att få tracking numret bara så har man lite mer koll.
-
Jag har dock varit med om flera shops från USA som inte vill fuska med värdet och har fått betala full importtull + moms så kolla med shoppen innan du köper något.
-
Speak to KITEBOARDER teamrider Frode, he is in Canada… maybe he can pick you up something….?
-
skotten;452636 wrote:Speak to KITEBOARDER teamrider Frode, he is in Canada… maybe he can pick you up something….?
låter najs de med skotten.
hur går det med de där donkeydicksen??? 😀
-
ahhh shit yeah, I told ludde to tell eric when he sent us that last bunch of orders.. hope he remembered.
-
skotten;452836 wrote:ahhh shit yeah, I told ludde to tell eric when he sent us that last bunch of orders.. hope he remembered.
du kan väll skicka ett pm till mig sen-.
Logga in för att svara.