Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Arrows Impact 4.2 riggat

  • Arrows Impact 4.2 riggat

    Publicerad av stinger på 2 augusti, 2006 vid 13:04

    Köpte ett Arrows Impact igår förhoppningsvis lagom tajmat till morgondagen. Läste en del om riggningen men tänkte fråga hur ni tycker det ser ut. De två nedersta lattorna ligger mot masten när det är utan vind, övriga lattor ligger inte mot masten alls.

    Knatte svarade 17 år, 9 månader sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • _frippe_

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 13:12

    Jag är absolut ingen expert på Arrows-segel men jag tycker att det ser ut att vara lite väl tight i akterliket. Mer nedhal löser ju det och då kommer det troligen även behövas mer uthal. Då kommer även de två nedersta lattorna att glida ut från masten och seglet bli ännu “plattare” utan vind. Om jag inte missminner mig så tror jag dock att det är normalt att Arrowssegel riggas så. Jag har även för mig att de trimmas mer med uthal än nedhal om man vill anpassa det för lättvind/hårdvind.
    Rätt svar kommer dock säkert inom kort om jag känner den allvetande Konfen rätt 🙂

  • oscar

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 16:36

    Min kompis hade ett sånt. Mer nedhal, ska vara fladdrigt i toppen. Riggas med ganska mkt uthal dessutom. S. vet mer då han kört på dem…

  • ola_p

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 17:26

    MYCKET MERA NEDHAL! Det ska fladdra ordentligt i akterliket, lägg till 3-6cm på förlängaren och dra ned max så blir det nog bra.. (Lite beroende på hur mycket du kan dra på förlängaren, ser ut som du har ett par cm tillgodo.) Använd en hängselekrok, stabil pinne eller annat lämpligt (skruvmejslar är onyttiga). En pålstek att stoppa handen i borde egentligen duga dock. Förutsatt att du har en bra längare och trätt rätt.

    Mängden uthal ser rätt ok ut, du kanske får lägga till lite mer när du får till nedhalet.

  • Oregistrerad

    Gäst
    2 augusti, 2006 vid 17:44

    Tjena!

    Kör impact själv och ja, mer nerhal. leash ner till tredje lattan. ett av världens mest lättriggade segel ska dras hårt. sen är det sagt att man ska dra uthalet före nerhalet på dessa men det kan nog kvitta.

  • stinger

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 18:54

    Tack för synpunkterna, upptäckte när jag riggade ner seglet att variotoppen hade släppt sådär en 3-4 cm så där är nog den extra nedhalsspänningen.

  • impact

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 21:04
    stinger wrote:
    Köpte ett Arrows Impact igår förhoppningsvis lagom tajmat till morgondagen. Läste en del om riggningen men tänkte fråga hur ni tycker det ser ut. De två nedersta lattorna ligger mot masten när det är utan vind, övriga lattor ligger inte mot masten alls.

    Arrows behöver osannolikt mycket uthal, det första du skall göra är att kolla måtten på seglet och ställa in mast och bomlängd efter detta. Då kommer du att märka hur mycket uthal som krävs!

    Jag har kört Arrows 2002 – 2005.

    Mattias

  • sponte

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 21:14

    På mitt Arrows står det tillochmed “this sail requires a tremendous amount of outhaul tension” (är inte säker på stavningen dock.)

  • stinger

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 21:30

    Signatur “S..” skrev såhär om Arrows för ett par år sen:

    “Såhär riggar jag dem, enligt rigginsturktionerna för att enkelt hitta trimmet och för att spara på seglet (att dra nedhalet utan att du dragit uthalet innan sliter på seglet men framförallt på händerna… ).

    Fäst nedhalet (inte dra).
    Fäst bom och dra ut till rekommenderat uthal (om du inte har en arrowsbom, mät upp din bom).
    Sedan drar du nedhalet. Jag drar till dess att det släpper mellan latta ett och två från toppen räknat. Det skall alltså vara väldigt lite släpp i akterliket.”

    Riggade efter det men kanske att jag som lättviktare ska ha mer nedhal, får förhoppningsvis testa imorgon…

    Uthalet krävde betydligt mer kraft än vanligt.

  • the_novice

    Medlem
    2 augusti, 2006 vid 21:58

    Jag har kört lite olika arrows segel och tycker inte att riggningen skiljer sig särskilt mycket från andra segel märken. Dvs man drar nedhal tills det släpper i toppen och justerar sedan uthalet beroende om man vill ha mer eller mindre kraft i seglet. Man skall inte behöva dra mer i uthalet än på andra segel (vad jag märkt iaf), utan vad arrows försöker säga är väl att man inte skall behöva justera nedhalet hela tiden utan att trimmandet görs mer med uthalet än på andra segeltillverkares segel…
    Det håller jag inte med om direkt, jag trimmar oftast så på mina segel oavsett tillverkare.

    Seglet på bilden har ju inte släppt i akterliket alls vad jag kan se, behövs alltså mer nedhal som folk redan påpekat. Det ser också ut som du kör med RDM mast och då behöver du lite mer förlängning än vad som står på seglet eftersom rekommendationerna gäller för SDM, så följ inte siffrorna blint…

    De översta lattorn skall normalt vara rakt bakom masten, det är dem inte på bilden, ett annat tecken på att mer nedhal behövs.

  • stinger

    Medlem
    3 augusti, 2006 vid 18:05

    Tack för tipsen, blir mer nedhal, justerar variotoppen till att börja med (såg att den hade glidit från 19- ca 23 cm) och drar till botten. Sen blir det att finlira med uthalet.

  • stinger

    Medlem
    5 augusti, 2006 vid 19:26

    Nu då???

    Variotoppen gled en 3-4 cm så det fick bli en hederlig kärringknut för att fixera den sen blev det enklare att få till nedhalet. Nån cm till kanske inte sitter i vägen men annars så…

    Är det förresten någon som har nån bättre metod än kärringknuten för att fixera varion?

  • jps

    Medlem
    5 augusti, 2006 vid 19:48

    Experterna får avgöra riggningen (jag tycker den ser helt OK ut).

    För min egen del så anser jag annars att två kärringknutar är bättre än en 🙂

  • s19

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 07:03

    Tjena Stinger! Fortfarande för lite nedhal tycker jag!! Våga dra 2-3 cm till! Jag tycker/tyckte de funkar bäst med mycket nedhal! Du märker om du drar för mycket, seglet dör… Många drar för lite i sina segel!! Min 4,7 Impact Gold från 05 drog jag riktigt mycket, älskar det seglet HEHE!!!

    Linus

  • Knatte

    Gäst
    6 augusti, 2006 vid 07:16

    Mer nedhal är mitt tips :tongue: Kul palcering av hängselelinorna. Hoppas att du inte kör så normalt. Det ser brett och felplacerat ut 🙂

  • the_novice

    Medlem
    6 augusti, 2006 vid 10:06

    Ja lite mer nedhal vore nog bra, men det ser också ut lite som ett variotopp syndrom…
    Har du provat med kortare mast?

    Jag har tex ett Aerial 4.4 som jag tycker funkar bättre med 370 mast jmf med rekommenderad 400 mast.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Arrows Impact 4.2 riggat

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.