• Årsmodell

Publicerad av brunofalck på 24 april, 2010 vid 15:03

Hej, jag funderar på att köpa en Ozone instinct light som är beige/grå/vit. Säljaren köpte den förra sommaren och tror att det är en 08 men är inte säker, är det någon här som vet?? Vad är ett rimligt pris för den med en ozone bom till??

rambo_johnson svarade 15 år sedan 9 Medlemmar · 17 Svar
  • 17 Svar
  • jagkallaspiotrellerpete

Medlem
    24 april, 2010 vid 15:58

hahaha tror det är en -08….

• virena

Medlem
    24 april, 2010 vid 21:17
    brunofalck;608315 wrote:
    Hej, jag funderar på att köpa en Ozone instinct light som är beige/grå/vit. Säljaren köpte den förra sommaren och tror att det är en 08 men är inte säker, är det någon här som vet?? Vad är ett rimligt pris för den med en ozone bom till??

Låter som en 09a pris svårt att säga eftersom du inte skriver storlek eller skick på kiten.

• skotten

Medlem
    24 april, 2010 vid 23:16

I think its worth mentioning that the 09 ozones were much better than the 08 ones, they got a whole bunch of stability problems sorted out. Maybe something to think about..

save up the extra caash : )

have you been on a course yet by the way mate?.. we dont want you out there hurting anyone else : )

• brunofalck

Medlem
    25 april, 2010 vid 08:56

Jag har kört en snowkite kurs, så kan hantera draken, funderar dock på att även ta en vatten kurs för att få rätt teknik på att komma upp. Finns det nån ni rekomenderar i sthlm området?? Draken är en 10a i nästan nyskick enlig säljaren, ska ev förbi o titta på den ikväll.

• acemattias

Medlem
    25 april, 2010 vid 10:43

Snowkite kurs duger inte.
    Det är BARA skotten som håller kurs i surferlove, han lär dig allt för att förhindra smittspridning och brustna hjärtan innom surfkulturen.
    Safety first!!!:wink:

• yann

Medlem
    25 april, 2010 vid 15:31

Knäpp några bilder på den och lägg upp här så kan vi nog hjälpa dig. Ta bilder på bommen också och kolla om det är en 4 eller 5 linors.

Skotten, ”a whole bunch of stability problem”? Du överträffar dig själv ibland med all den kunskap och erfarenhet du har av andra märken du aldrig kört på.

• gadget

Medlem
    25 april, 2010 vid 18:46
    acemattias;608398 wrote:
    Snowkite kurs duger inte.
    Det är BARA skotten som håller kurs i surferlove, han lär dig allt för att förhindra smittspridning och brustna hjärtan innom surfkulturen.
    Safety first!!!:wink:

hahaha

• skotten

Medlem
    27 april, 2010 vid 00:37
    Yann;608425 wrote:
    Skotten, ”a whole bunch of stability problem”? Du överträffar dig själv ibland med all den kunskap och erfarenhet du har av andra märken du aldrig kört på.

Yann… honestly mate.. yours didnt jellyfish?, mine did.. believe me I rode it, once on a bitchin big wind day, and again in a mellow, strapless session, same thing… dont stress mate, its not your fault : )

I know how it is to be a brand whore.. I have been there.. so I will do this for you… 😛

I did say that they fixed the problem for 09 and their anti invert thing really does work very well… and for some extra surferlove thrown in.. they totally dont get as much cred as they should for their custom graphics there are not many kite brands out there that ask what colors you really want your kite to be.

• skotten

Medlem
    27 april, 2010 vid 00:52
    Yann;608425 wrote:

woo.. dude what makes you think I havent ridden an ozone? : )

the stability issue of which I speak is the jellyfishing.. and you know it : ), it was bad for me on both occasions I flew, but in all fairness one of the days was nasty big wind, nothing is going to be perfect but back then (2008) I expected kites to be able to handle that type of stuff, especially small ones.

Like I said though, they fixed it. and we all know that it wasnt your fault man.. there was nothing personal there… so you dont need to be all angry with yourself and then vent on me : ) you just need a hug,

(things are confusing when you become a brandwhore, I understand dude… I used to be one). 😛

Ozone does have a really awesome anti invert system that works really fucking well though.. I dont know how it works, because it looks like a thong.. but it works.. and they have never had the cred they deserve for letting people design the look of their own kite. Every brand should do this.

• yann

Medlem
    27 april, 2010 vid 12:09

Är det inte 2007 i Habo Ljung du tänker på när det blåste galet mycket?

Ozone har aldrig Jellyfishat. På den tiden var det en 5-linors SLE och jag får inte ihop det i mitt huvud hur den skulle kunna jellyfisha rent fysiskt som på en gammal 4-linors C-kite om det är det du menar. Du kanske tänker på något annat fenomen? 2008 Sport II fladdrade i vingtipparna i hårda loopar. 2008 körde jag i vindar upp på 25m med light 3kvm utan minsta problem. Det är klart att i sådana vindar sällan är särskilt stabila i sig själva men draken hade inga problem alls och jag kunde launcha själv från hundkrok till och med.

För övrigt så är det sedan 2009 4-linor på Ozone och ingen anti-invert men som tidigare inga pulleys. Det gamla systemet hade sina fördelar och nackdelar men 2008 Sport II är fortfarande den skönaste drake jag kört än idag. Jag tvivlar faktiskt på att du har belägg för att dömma ut alla pre 2009 alla modeller Ozone med den begränsade erfarenheten du har av de här drakarna. Jag har aldrig hört någon klaga på stabilitet som har ägt någon av dessa kites.

• skotten

Medlem
    27 april, 2010 vid 19:54
    Yann;608686 wrote:
    Jag tvivlar faktiskt på att du har belägg för att dömma ut alla pre 2009 alla modeller Ozone med den begränsade erfarenheten du har av de här drakarna. Jag har aldrig hört någon klaga på stabilitet som har ägt någon av dessa kites.

Chill out man… it was a 5 line kite, and it was jellyfishing. End of story.. it wasnt badly pumped and it happened, and as for the kite fluttering in hard loops… well that is just a lie.. it fluttered almost every time it flew across the window.. we all know the sound : )

besides, I have heard more than one person say (back then) that it was the worst kite they had ever ridden (from people that were riding other brands mind you) .. but read my posts.. I said he should save up and get the newer kite, because it was much better.. not to avoid the brand because the older kite wasnt as good..

Yann… oh Yann hehe chill, its not good to be angry all the time.

• yann

Medlem
    27 april, 2010 vid 20:41

Nej, jag är inte arg Skotten. Blir mest trött på att du inte fattar… En 5-linors kan inte jellyfisha (om inte femte linan är gjord av gummiband) men jag ska inte ödsla mer energi på någon som INTE VILL förstå. Du tjänar ju faktiskt indirekt pengar på att snacka skit om Ozone och andra märken så det känns rätt tröstlöst att diskutera med dig.

• milkman

Medlem
    27 april, 2010 vid 21:00

Hehe. .Brandbashing. 🙂

Skotten, du har ju förespråkat kiter som jag verkligen ogillat, faktiskt till och med en som jag tyckt varit det sämsta jag kört. Det är med andra ord en personlig fråga det där och personliga åsikter får alla ha.
    Men jag uppfattade också dig som att du menade att din åsikt är en generella sanning och det är nog bra att vara tydligare om du vill dela med dig.
    Vi sålde över 150 kiter 2008 och den generella feedbacken från kunderna var att kiterna var grymma. (Men de var lite för snabba för wakestyle)

Den feedback som vi fick från våra teamåkare i slutet på 2008 var främst:
    Kortare bom
    4 linor
    Tjockare LE
    Mindre acceleration vid urkrokat (efter pop)
    ljudet vid looparna störde lite
    Leashens spänne rostade för fort

Inget om stabilitet eller jellyfish dock.

Ozone hade inte blivit ett av Sveriges största märken om de inte år efter år tillverkat bra och mycket konkurrenskraftiga kiter. Som kund kan du vara trygg.

• skotten

Medlem
    27 april, 2010 vid 22:37

thanks for the benifit of the doubt jens : ) my initial comments were a long way from brandbashing like it was interpreted by your guard-dog, and I really didnt like that yannboi-the-fanboy up there got all personal, so I had a bit of fun retaliating : ) steffo style.

just a note though, a 5 line kite can indeed jellyfish because as the tips move apart, the middle of the kite moves towards the rider, and a 5th line only stops the center of the kite from moving away from the rider. Even if you dont want to admit that does happen, admit that simple geometry suggests this is what would happen. Making a bigger leading edge would solve that problem though ; ), maybe why it was suggested?

Everyone jumps on any criticism in here saying that its brand bashing, but please Yann-bannan, find a single post from me saying anything like ”my gear is fucking perfect, its so much fucking better than all that other shit out there”

Just on the weekend I was talking to some guys on the beach about the problems I had with a kite I myself helped design and name, say what you like about me but I dont think you get more honest than that, and as far as I am concerned, it gives me more than the right and credibility to voice my opinion on flaws elsewhere, even if it is from other brands and gear that is years old.

• skotten

Medlem
    28 april, 2010 vid 01:31

so I just got up for a glass of water and though that we could continue discussing this.. or we can use this website to simulate breasts bouncing up and down…

http://www.shockabsorber.co.uk/bounceometer/shock.html

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.