Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing As Small as it Gets – Gotland Summer Fun

  • As Small as it Gets – Gotland Summer Fun

    Publicerad av jesper-b på 22 augusti, 2012 vid 20:37

    Just nu sitter det ett blandat gäng knäppgökar på Gotlandsfärjan. Deras mål är mitt favovågseglingsspot i Sverige. Jag har visserligen sjukt bra skäl att inte åka med dom, men det spelar ingen roll; jag är både skitglad för deras skull och lider lite å mina egna vägnar.

    Hur som helst så åker de på en prog som kommer ge förhållanden som påminner om någon av de hyfsat många dagarna jag har haft där i sommar. Dvs riktig sidvind eller till och med side-off, men hyfsat små veka vågor. Det behövs en 5m/s mer vind för att vågorna ska knaka på på riktigt, men vinkeln gör att det blir skitkul även i småfjutt!

    Jag är en mångordig man, men som de som kollar mina trådar här på konfen redan vet, är jag inte en sån där som fotar eller filmar speciellt mycket, i stort sett ingenting. Jag har dock tyckt att det är rätt mysigt att vi är ett litet gäng som haft så mycket kul tillsammans utan att så många andra vet om det, eller sett det. Det blir liksom en ännu mer intim samvaro när det är vi som är på plats som är med – punkt slut.

    Men sen finns det ju det där med att sprida glädje för resten, för er andra. Det är självklart också viktigt. Som tur var kom Kenta Zeiron förbi ett par gånger. För de som inte känner Kenta så vet jag inte riktigt vad jag ska skriva, det blir liksom en helt egen storry. En annan gång kanske, eller Googla honom!? Hur som helst så är han inte enbart en extremt dedikerad kitare, utan också händig med sina kameror. Han drog iväg några bilder en sån där typisk liten sommardag på södra Gotland:

    backatorp svarade 11 år, 8 månader sedan 16 Medlemmar · 39 Svar
  • 39 Svar
  • jesper-b

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:44

    Jag ska skriva ihop ett ordentligt sommarreportage i min för övrigt rätt döda blog, men här och nu får ni nöja er med några av Kentas fina bilder. Den här är bara någon eller några serkunder efter den förra. Jag är just på gång att byta rail, mitt i den rörelsen ser det ju ganska löjligt ut, inget carve och ingen spray åt nått håll, man ser liksom att hela jag och mitt ekipage är precis mellan två rörelser, eller mitt i den kanske man ska säga. Dock tycker jag denna bild visar på vinkeln. Dvs man kan segla hyfsat vertikalt på en liten fjutvåg utan att behöva skota ut överdrivet eller liksom luta sig med ett extremtutskotat segel. Det är bara att segla på så gör vinkeln jobbet!

  • jesper-b

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 20:51

    Tobias leker loss några sektioner längre ner. När peakarna går ihop (i setten denna dag eller när det är lite större) kan det bli rätt bra tryck här!

  • jesper-b

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 21:02

    Beem!

    Som sagt förhållandena gör jobbet, seglaren behöver bara enjoy the ride!

  • jesper-b

    Medlem
    22 augusti, 2012 vid 21:13

    Sist men inte minst; Humlan!

    Återigen ett stort tack till Kenta Zeiron för bilderna!

    http://www.zeiron.se
    http://www.zeiron.se/design
    http://www.zeiron.se/photo
    http://www.zeiron.se/artwork
    kent@zeiron.se

  • jesper-b

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 12:00

    OK, sköna gubbar. Ett snack med Filip i telefon, men vill gärna se hur det såg ut, vad jag missade…

  • fastlandsguten

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 12:24

    Dom såg rätt möre ut imorse när dom vaknade i Träkumla, kanske slank det ner några öl på Surfers också…:)

  • dr-masse

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 12:45

    Hörde någe om det… och att en viss Peter är tillbaka på öjn – najs för oss som vill ha någonstans att bo! 😀

  • ola-h

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:00

    Snyggt. Så frågan är om man hinner dit en sväng i höst? Jag har så extremt mycket att göra på jobbet att jag bara hann med förmiddagspasset i Åsa igår. Men när mina deadlines är passerade så bör det bli lite enklare att komma ifrån. Ö-placet i fråga torde vara ett av mycket, mycket får ställen i Sverige som relativt “enkelt” (dvs utan radikala vindvrid) kan få hyfsade vågor ihop med riktig sidvind.

  • dr-masse

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:10

    Lustigt nog så ligger i stort sett alla de ställen jag känner till som relativt enkelt (dvs utan vindvrid) kan få sidvind på ostkusten (Gotland,Sörmland, Uppland och Öland), det ‘enda’ som saknas är vind och vågor…

    Lösningen är enkel. Att väskusten får dela med sig mer, vilket det är på tok för dåligt med, ha, ha!

  • lars_k

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 13:22

    Utan att förringa de fina spoten på ostkusten så kan västkusten få sidvind utan vindvrid på Åsa yttre (smått men dock…), Dalen, Secret B och Punjabi. Ett bra point med mkt sten behövs för att vågen ska vrida det där lilla extra. Och det behövs mkt vind som ligger på ett tag.
    Såg mkt fint ut där bilderna från Gotland. En lång resa från GBG dock…

  • mats_o

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 17:46

    Nja de vete tusan, jag har bara kört två spot (som fö är de två bästa i Sverige enligt mina referenser) som verkligen ger sidvind, eller side-off utan vindvrid. Båda på ostkusten. Ett ser ni bilder på ovan. Det andra finns också bilder på, men det har verkligen inte gått av på ett par år… För att vågen ska orka vrida så mycket utan vindvrid verkar det krävas ett “dubbelbryt” så att vågen vrider typ 50 grader på ett yttre rev, sedan ytterligare 50 grader på ett inre rev. Båda ställena jag refererar till funkar på det sättet. Båda på ostkusten.

  • mats_o

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 17:50

    Här side-off på riktigt ; )

  • mats_o

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 17:51

    en till från samma dag.

  • lars_k

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 18:33

    Jo, du har ju dina ostkustreferenser och jag mina västkustreferenser… 😉 Sen beror det på vilka förhållanden man söker upp också. Blåser det 15+ m/s VNV så brukar jag vara helt solo i Åsa. När alla andra drar till VBG har jag side-off axelhögt på yttre revet. I Apel har de logohögt cross-on men jag tar hellre vinkel än size.
    Grymt spot på dina bilder som jag kört en gång. Vågen vrider 2 ggr men tappar också halva höjden på första brytet. Hellre då ett point som Åsa yttre där vågen vrider kontinuerligt runt ett bananformat rev utan att bryta förrän i sista sektionen. Då förlorar vågen inte så mkt kraft i vridet. Dock är vinkeln iofs bara side-off sista svängarna men det är ju på sista smacket man drar airalen så det är ju helt OK. 🙂

  • ola-h

    Medlem
    24 augusti, 2012 vid 19:08

    Härlig rivalitet. Men trots min västkustighet så håller jag med Mats och just de två spots han nämner är också de enda jag stött på med egenskapen att leverera sidvind utan vindvrid. Åsa… Sveriges bästa vågspot om ni frågar mig, men det är snarare vågens form och fart och att den håller sig ren även med mycket vind. Sällan egentligen riktig sidvind, och då nästan bara en kort tid under ett vindvrid. Men vågens karaktär gör att det blir bra speed och fina läppträffar ändå. Men norra xland pch södra yland…. Det är där sideoffen bor.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing As Small as it Gets – Gotland Summer Fun

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.