Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing As Small as it Gets – Hookipa Fun… plus?

  • As Small as it Gets – Hookipa Fun… plus?

    Publicerad av jesper-b på 10 februari, 2012 vid 13:59

    OK,
    Nu har jag klippt ihop Toras filmning av mig en minimal men kul session på Hookipa. Halvkook på vattnet och totalkook på klippning så förvänta er inte någon riktigt snygg grej.

    Hittade även lite film från Kuau från förra året. Då Toras första filmning av vindsurfing – kameran skakar och zoomar en hel del… Om Hookipa var platt med enstaka enfotingar så var väl Kuau typ 4 fot, med enstaka större. Dock dålig svallriktning, tide och tokblåsigt, dvs oerhört långt bort från både de bra och episka dagarna på Kuau.

    Nästa vända därborta SKA jag försöka få med både Tora och kamera på en episk 10-fotsdag, dvs om det blir någon….

    [ame=”http://vimeo.com/36535928″]As Small as it Gets – Hookipa fun on Vimeo[/ame]

    /JB

    dude svarade 12 år, 1 månad sedan 12 Medlemmar · 19 Svar
  • 19 Svar
  • rrd

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 18:56

    Fin film, kändes brutalt. Är det möjligen Tradewind Beach house?

  • j-s

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 20:29

    Schysst som faan! Längtar alltid tillbaka.

    Riktigt vass segling och filmning!

    Tack Tora.. Och Jeppe!

    Underarmsgrepp verkar ju funka bra även i år! 😉

    /// J.S.

  • thz

    Medlem
    10 februari, 2012 vid 21:44

    Grymt Tora och Jeppe , men Hilding , du måste ju planera lite när du går loss med skaten på det där viset. Fasen så kul med film och att du berättar lite om ditt “hemma spot”.

    Tomas H

  • jesper-b

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 11:31
    RRD;681333 wrote:
    Fin film, kändes brutalt. Är det möjligen Tradewind Beach house?

    Vet inte var tradewind beach house ligger/är för något ställe. Tror inte jag varit där? /JB

  • rrd

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 13:02

    Jag tyckte att jag kände igen huset, där jag bott för länge sen, det var ganska likt.

    http://www.mauisurfnturf.com/windsurfing/tradewind/witradewind.html

  • nachoman

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 14:59

    Kul att se lite film när man sitter hemma tokförkyld och bara stirrar på sin nya bräda!

    Kanske är det jag som är helt fel ute när det pratas vågsize, men visst fan var Hookipa större än 1 fot, och Kuau var väl närapå mastsize?

  • jesper-b

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 16:45
    Nachoman;681434 wrote:
    Kul att se lite film när man sitter hemma tokförkyld och bara stirrar på sin nya bräda!

    Kanske är det jag som är helt fel ute när det pratas vågsize, men visst fan var Hookipa större än 1 fot, och Kuau var väl närapå mastsize?

    Visst är det så, men på Hawaii är mast typ 3 fots svall på bojarna (ute på öppet hav) och 6 fots face, när man pratar surf med surfare. Lite förvirrande för tar man fram en tumstock så är det ju långt över både 1 fot (Hookipa första halvan på filmen) respektive 4 (Kuau i andra halvan).

    Jag är nog mer van att snacka våghöjd med de där Hawaiiskalan än mast-skalan, i vart fall när man är där borta.

    /JB

  • nachoman

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 18:30

    Ok, det förklarar en del för en enkel ostkustsurfare.
    Kuau såg ju fläskigt ut och inte helt lätt att ta sig ut förstår jag.

  • doc

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 18:57

    Tusan så hardcore ni är gubbar! All respekt.

  • jesper-b

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 19:15

    Fläskigt? Själva våghöjden var nog inte så fläskig den dagen som är med på filmen. Dessutom var det inte så mycket off-shore i vinden vilket gör att det var rätt enkelt att ta sig ut. Det man verkligen vill ha ÄR mycket offshore och lite lättare vind, då blir vågorna mycket bättre. Dessutom vill man ha långt intervall, då blir det både större och enklare att ta sig ut.

    Det som var lite speciellt just den dagen som filmen är tagen var att det var för mycket väst i svall-riktningen (det är det ganska ofta). Det gör att den nedre Noriega sektionen (ner till vänster från där man går i) blir dumpig och att den övre strax nedanför Mamas-sektonen också stänger rätt friskt – blir snarare en vänster än en höger. På det högt tidvatten och det är allt annat än optimalt. Det är detta som förklarar att jag nästan var ensam ute, inte att det var stort eller så. Localsen hanterar storlek löjligt bra, lätta frånlandsvindar ännu bättre, de är dock även lite kräsna vad gäller vågkvalite.

    I år hade jag en av mina bästa Kuau-dagar på flera, flera år. Flera fot mer än på filmen, typ en dryg halv mast större (minst), fantastisk riktning och perfekt lågt tidvatten. Men då var inte Tora eller någon annan med kamera på plats. Jag har skrivit om den dagen på min blog.

    Hoppas Ola eller annan med bra kamera och fotograf får en riktig episk dag innan vintersvallen börjar lugna sig (börjar bli lite sent på säsongen men inte alls omöjligt). DÅ ska ni få se på fina och fläskiga vågor! Om det inte sker denna vinter så kanske jag har turen nästa. Eller – dra dit själva och njut!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    12 februari, 2012 vid 21:08

    Skön film.

    Kanske blir det ett par stora dagar. Omaui skriver
    “This advisory will almost certainly be extended throughout the entire upcoming week as a series of back-to-back large northwest swells slam Hawaii’s winter shores. … Get ready for a wild ride this week… If all goes well, we should see another large to extra-large west-northwest to northwest swell arriving Thursday that lasts well into the weekend. Keep those fingers crossed.”

  • jesper-b

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 08:35

    Håller tummarna så in i he-te för er!!!!!!!!

    /JB

    PS: Min teori är att Kuau oftast blir bäst i slutet av de passerande svallen, detta då de alltid har lite mindre väst/mer ost i sig mot slutet och också för att det ofta är lite längre intervall jämfört med när det är som intensivast. Problemet med normalstora L och XL svall är att de kan hinna bli lite för klena i slutändan. DÄRFÖR är det bäst med XL/XXL-svall, dvs de som är på tok för stora för Kuaua (typ 20 fot + faces). När de lugnar ner sig och vrider lite mot öst – då är Kuau som bäst. Självklart kan det slå till även i början och mitten av svallet men då gäller det att riktningen är grym redan från början.

    Ordentligt med offshore, low tide och inte för mycket vind hjälper också till.

  • koa

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 09:38

    Maui är ju fantastiskt. Underbart att läsa och se film, tack Jeppe 🙂

    Kollade på skoj lite statestik på Windguru:

    Maui är ju känt för att ge lätt lite oregelbunden vind under vintern med några få korta Tradewinds perioder,
    och för att senare på våren kommer Tradewinden ( Swinglish 😀 ) mer ofta och för att mot sommaren vara på nästan hela tiden.

    Windguru´s statestik / bilden:
    Nu ser man att de lite mer oregelbundna vindarna på vintern har varit rätt hårda i November och December med många dagar med 5 Bft och tom några 6 Bft = mycket vind som förstärks under dagen = mycket hård segling
    Medan senare blivit lugnare och mer “regular Tradewinds” senare under våren.

    Förra året på våren lugnade “Tradewindsen” ner sig från mars till april och var mer som
    februari kan vara. Fortfarande mycket segling men lite lättare vind bara. ( Även 2010)
    Men kanske helt annorlunda i vår…
    El-Nino-El-Nina-El-Nino…

    Om man kollar veckans Windguru prognos verkar det vara full cirkus!
    Fina svall med bra period mellan vågorna 🙂

    Ser ut att bli ordenligt åka av Ola, håll i hatten och njut av livet! 🙂
    PS Glöm inte bort familjen mellan alla fenbyten 😉

    Aloooha

    Calle N

  • dr-masse

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 09:50

    Den här tiden på året när Mauimaffian tar över stora delar av konfen är både härlig och smärtsam.

    En evig påminnelse om att åka dit och samtidigt en ständig inspiration för alla former av vågsegling!

    Kommer Jespers sköna film följas upp av en från Ola? Hoppas!

  • koa

    Medlem
    13 februari, 2012 vid 09:54
    dr Masse;681480 wrote:
    Den här tiden på året när Mauimaffian tar över stora delar av konfen är både härlig och smärtsam.

    En evig påminnelse om att åka dit och samtidigt en ständig inspiration för alla former av vågsegling!

    Kommer Jespers sköna film följas upp av en från Ola? Hoppas!

    Ja med dom där förutsättningarna kan det ju bli fantastiskt 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing As Small as it Gets – Hookipa Fun… plus?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.