• Publicerad av slin på 13 juni, 2009 vid 21:18

    Gruss Gott.
    Körde ett par år i början på 90-talet med en Bic Electric Rock. Grejorna finns kvar, 3 segel från 4,5 upp till 6.5. Brädan är dock kaputt(vattensjuk). Nu har jag fått ett återfall och e grymt sugen på att ta upp detta igen. Verkar ju dessutom som klimatet ändrat sig till det bättre de senaste åren dvs blåsigare, i alla fall i skåneland.
    Har kikat lite på olika forum och det verkar ju som utvecklingen på prylarna tagit rejäla kliv sen E Rocken. Nu till frågan; vad ska jag kika på för bräda och segel? Vill inte lägga för mycket stålars. Har sett en del brädor från tidigt 2000 tal på runt 95-100l för nice prices skulle detta kunna va nåt?

    Knatte svarade 14 år, 8 månader sedan 10 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • surfan

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 21:31

    Ska du börja tycker jag att du ska köpa en freeride bräda runt 110-115 liter
    kolla här http://www.surfers.se/search.aspx?CategoryID=51 sedan finns det begagnat
    men köp inte för gammalt (inte äldre än 05-06 tycker jag) lycka till!!!

  • slin

    Medlem
    13 juni, 2009 vid 22:11

    Ok. Väger nuförtiden runt 90 pannor, och vill ha en bäda som funkar i ett ganska brett register, vindar från ca 8-9 och uppåt. Vill kunna komma ut när frun och barnen pysslar med annat dvs när tillfälle ges. De segel jag har är ett Neil Pryde Race Slalom med 3 cambers från mitten av 90. En 6,5a med en camber samt en 4,5 utan cambers också från samma tid och en 30% kolfibermast. Kan man köra med dessa riggar med en modernare bräda elller?

  • Knatte

    Gäst
    14 juni, 2009 vid 06:32
    slin;553113 wrote:
    Ok. Väger nuförtiden runt 90 pannor, och vill ha en bäda som funkar i ett ganska brett register, vindar från ca 8-9 och uppåt. Vill kunna komma ut när frun och barnen pysslar med annat dvs när tillfälle ges. De segel jag har är ett Neil Pryde Race Slalom med 3 cambers från mitten av 90. En 6,5a med en camber samt en 4,5 utan cambers också från samma tid och en 30% kolfibermast. Kan man köra med dessa riggar med en modernare bräda elller?

    Visst kan man segla med så gamla segel på en ny bräda, men det kommer inte fungera speciellt bra. Dina segel är designade efter brädornas utformning på 90-talet med dessa mått och annan mastfotsplacering..:tongue:

    Som du har märkt så har det hänt väldigt mycket sedan dess och dina segel kommer inte fungera som du vill mm.
    Masten kan fungera, men segel bör du byta ut. Börja med att byta ut 6.5 kvm mot ett modernt 6.5-7.5 kvm segel. Sedan kan du testa och se hur de gamla seglerna känns. Men det stora seglet kommer du använda mest, så det är viktigast att ha nytt…:smile:

  • johanc

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 18:32

    Ska du börja köra igen tycker jag inte du behöver vara så årsmodellsfixerad så länge pryttlarna kommer från denna sidan millenieskiftet. Titta med på skicket. Ta något du kan dra rigg på, typ 120l och ett par hyggliga segel. Grejerna nuförtiden har ett betydligt större vindregister än vad du är van vid. Du kan räkna med att behöva gå upp i storlek dessutom. Gick själv från Astro rock till Starboard Carve 123 -02 och den har jag fortfarande kvar.

    MVH

    JohanC

  • slin

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 21:18

    Okej. 120l låter stort, finns inte risken att jag ganska snart måste byta “ner” mig i volym? Men ok 120l, vad rekomenderas för size på segel? Vattenstarterna hoppas jag sitter i fortfarande så dra rigg kanske inte blir nödvändigt.
    Hur är den “nya” generationen brädor? Är de mer lättkörda än 90-talarna? Tex gippar?

  • booman

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 21:47
    slin;553489 wrote:
    Hur är den “nya” generationen brädor? Är de mer lättkörda än 90-talarna? Tex gippar?

    Ja!

    Jag brukar jämföra det med gamla fullängdsskidor vs de nya Carvingskidorna. Mycket lättare, mycket roligare…

  • slin

    Medlem
    15 juni, 2009 vid 21:54

    Fan va gött!! Bra liknelse, ja vilken skillnad när man gick ifrån sina fullängds 215 centimetare till carving. Men det är ändå runt 120 liter man ska kika på? Låter så jv..la stort.

  • jester

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 06:24

    Visst, en 120l är ganska stor, och bra mycket bredare än vad du är van vid. Men fördelen är ju att den sedan kommer bli ett bra komplement till en mindre bräda. Men du kan nog gå ner 10-15 l i volym oxå, och fortfarande ha en hygglig bräda för lite lättare vindar. Skaffa gärna ny rigg(ar) oxå.

  • Knatte

    Gäst
    16 juni, 2009 vid 06:36

    Jag hade kikat på ett segel runt 6.5-7.5 kvm som största segel om du vill åka med en bräda runt 110-120 liter. Beror lite vart du skall surfa och hur mycket det brukar blåsa där?

    Bra exempel på bra brädor för dig kan vara:
    JP 09 X-cite Ride ES
    JPs X-Cite Ride har alltid varit en populär bräda med stor variation av seglare, från inbitna entusiaster till de som precis lärt sig vända på stor bräda.
    Mod L/cm Bredd Volym Vikt Rek-Segel
    110 246 65 110 7.7 5.0-7.5
    120 250 67,5 120 8.2 5.2-8.5

    RRD 08 Z-ride
    Sportig Freerider med fartpotential
    RRDs freeridebräda är brädan för dig som vill segla fort och ha en lättmanövrerad bräda med tidig planing.

    Mod: L/cm Bredd Vol Vikt Fena Rek.Segel.
    ZR 110 250 64 110 7,6 38 PB 5,0-7,5
    ZR 120 252 67 120 8,0 40 PB

    Från surfers Paradise:

    Från Onwater (starboard) Futura serien.
    http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2658&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=36

    Futura 111 111 240.0 68.0 43.1 6.85 7.15 5.0-8.0 Drake Freeslalom Swift 380 30-42 Tuttle
    Futura 122 122 244.0 72.0 47.3 7.05 7.35 5.5-9.0 Drake Freeslalom Swift 400 32-44 Tuttle

    Från Surfspot:
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=430&category_id=23&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=1

  • glader

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 08:01

    Jag tycker du skall försöka tänka igenom mycket noga vad du har för ambition med din surf. Jag och många återfallssurfare med mig har gjort misstaget att gå in “för lågt” och sedan gjort en resa freeride -> freerace -> full race. Ångrade bittert den dyra resan. Har du höga ambitioner, surfade mycket när det begav sig och känner dig mycket trygg med vattenstarter, gippar etc tycker jag du skall fundera på att försöka hitta rätt direkt. Kanske skall du snegla på t.ex.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21633/cat/12
    och komplettera med en X6 från surfkeppler.de så är du igång med riktigt bra saker med en gång för runt 10 000kr. Möjligen är det lite lite volym på den brädan, men du skulle ändå häpna över registret i ett sådant här kit.

  • tobhed

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 09:36
    glader;553540 wrote:
    Jag tycker du skall försöka tänka igenom mycket noga vad du har för ambition med din surf. Jag och många återfallssurfare med mig har gjort misstaget att gå in “för lågt” och sedan gjort en resa freeride -> freerace -> full race. Ångrade bittert den dyra resan. Har du höga ambitioner, surfade mycket när det begav sig och känner dig mycket trygg med vattenstarter, gippar etc tycker jag du skall fundera på att försöka hitta rätt direkt. Kanske skall du snegla på t.ex.
    http://www.surfzone.se/ppc/showproduct.php/product/21633/cat/12
    och komplettera med en X6 från surfkeppler.de så är du igång med riktigt bra saker med en gång för runt 10 000kr. Möjligen är det lite lite volym på den brädan, men du skulle ändå häpna över registret i ett sådant här kit.

    den resande gjorde b.la jag när jag återupptog windsurfingen efter 15 år. Fick för mig att jag bara skulle köra runt och friköra i viken och inte bry mig ett dugg om hur fort alla andra seglade. Det gick inget vidare och blev onödigt dyrt kan jag säga.
    Thomas Althin är väl annars den senaste i raden som har gjort nåt liknanade och har bytt alla sina saker sådär en 4 ggr på 1,5 år och har nu racesegel, speedbrädor & Falcon F1 fenor istället för sina glidarsaker =)

  • Knatte

    Gäst
    16 juni, 2009 vid 09:50

    Ovanstående killar har så rätt:tongue: Om man inte har det minsta tävlingsinstinkt och är nöjd med att inte vara snabbast i viken så funkar de grejerna som jag föreslog ovan.

    Har/får du horn i sidan om någon verkar snabbare, så kanske du skall gå mot mera slalomplylar:grin::grin::grin:
    Men det är en annan kostnad på alla grejer + att de är ömtåligare, så det gäller att tänka till innan och verkligen veta vad man vill med sin vindsurfing:tongue:

  • slin

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 15:08

    Okej. Verkar vara en heldel återfallare som har ett o annat att bidra med:)). När det begav sig kunde jag vattenstarta, men gipparna gick väl inget vidare. Min tanke är att komma ut så ofta jag kan med hänsyn till frugan och barnen. Nu råkar jag ha ett jobb där jag jobbar intensivt ett antal dagar och är sedan ledig ett antal dar, så när familjen e på jobb och dagis har jag förhoppningsvis ganska mycket tid över. Jag vill ju inte stå där efter ett halvår med en bräda som måste bytas. Hm, jäkla mycket att tänka på.

  • thomas-althin

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 15:09

    Som Tobbe-bobbe nämnde, så blir det ju inte billigare å byta grejor ofta..
    Tänkt till å satsa lite ” högre ” än du tänkte från början!

  • imported_macts

    Medlem
    16 juni, 2009 vid 16:33
    Thomas Althin;553640 wrote:
    Som Tobbe-bobbe nämnde, så blir det ju inte billigare å byta grejor ofta..
    Tänkt till å satsa lite ” högre ” än du tänkte från början!

    Men se det positivt….att handla nya prylar är ju otroligt kul…och du har fått gjort det en massa gånger på väldigt kort tid 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.