Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallsbräda?

  • Återfallsbräda?

    Publicerad av annerborn på 1 september, 2009 vid 19:36

    Hej!

    Det ryktas vindsurfingutrustningen har utvecklats en del sedan jag köpte mina gamla dammiga hyllvärmare (fanatic wild 270, fanatic ultra shark och NPU Actionwingsegel)

    Vad för brädor (och segel) från skidsport.nu (eller annan juste butik) skulle ni rekommendera för en återfallsvindsurfare med följande (orimliga?) önskemål?

    Önskemål, i prioritetsordning:

    1. Tidig planing. Jag är trött på att behöva vänta på att det skall börja gå gäss på vallentunasjön (vilket det bara gör 2 dagar per år) innan jag kan ge mig ut.
    2. “Lätt”-jippad. Jag vill ha nåt som inte är allt för oförlåtande i jipparna.
    3. Vill kunna försöka mig på några plattvattentrick. Det är ju helt sanslöst vad freestylekillarna kan hoppa och grejja även utan vågor.
    4. Vill kunna ta bra med höjd. Jag vill inte behöva harva fram och tillbaka i en halvtimme för att ta lite höjd
    5. Bra fart. Det är kul när det går fort, men jag har inga tävlingsambitioner.

    Finns det någon/några brädor/segel, i de lägre prisklasserna 😉 som uppfyller dessa önskemål, eller är det krav som inte går att tillfredställa med en enskild bräda?

    mvh, Nicke (ca 82kg)

    PS Jona kom nu inte och säg att det bara är skidsports formulapaket för 34 papp som duger DS

    zevs svarade 14 år, 7 månader sedan 11 Medlemmar · 20 Svar
  • 20 Svar
  • htn

    Medlem
    1 september, 2009 vid 20:09

    5 önskningar i en!…2 i ett Kinderägg…
    Skämt åsido.
    Kanske en Fanatic Hawk 123? Eller nåt liknande. Borde uppfylla dina flesta kriterier.
    Annars kanske en “vanlig” freeride? Punkt 3 blir då kanske svårare…

  • zurfman

    Medlem
    1 september, 2009 vid 21:18

    En 130 – 145 liter freeride… dock litet stor för en del freestyle antar jag….

    En 120 l som jag kör med är en kompromiss av dina 5 önskemål….får dock stå ut med att inte plana (ca) 30% av tiden…eller vara överriggad (ca) 20% av tiden… om man skall kunna köra mer än 1 gång i månaden i Stockholm. En bredare bräda planar mer men går också mycket långsammare när båda har full planing….

  • bicless

    Medlem
    1 september, 2009 vid 22:43

    Jag tycker en av mina brädor, AHD Fury 120 stämmer rätt bra in på alla dina punkter.

    1) Tidig planing. 71cm bredd borgar för att du planar tidigt som attan, med en 150 liters kan du plana ännu tidigare men då får du svår uppfylla några andra punkter
    2) Jippar mycket snabbt, tunnare rails bak och smalare rumpa ger snabb sväng och enkelt få runt. Tunna rails ger mer action men lite mindre trygghet i långsamma jippar. Kul som attan blir det.

    3) Funkar utmärkt för basfreestyletrick. För avancerad freestyle är en renodlad freestyle bättre men då kan man hälsa hem till toppfarten. Furyn går som ett skållat troll. Hopp och lek bräda.

    4) Denna har rätt många slalominfluenser och dessutom kolfiberfena s-ride från select så höjdtagningen är kalas.

    5) Snabb som attan, framförallt för att den svävar över alla chopp med rätt mycket rocker kurva så i praktiken kör jag som glad amatör snabbare på denna än en fullblodslalom så fort det är minsta chopp (vilket det ju ofta blir när det blåser). På platt platt vatten kör jag lite snabbare på en fullblodsslalom.

    Brädan är byggd i kol/glas sandwich med monoque teknologi, skarfri laminat så hållbarhet, kontra vikt blir mycket hög.

    Den finns att skåda eller testa i stockholm
    http://www.surfspot.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage&product_id=431&category_id=23&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=41

    Mvh

    Bicless

  • Knatte

    Gäst
    2 september, 2009 vid 04:44

    Som sags ovan så är det ett omöjligt kinderägg..

    Svårt att få toppfart och manöverbarhet i samma bräda.
    Men de som kommer närmast är väl en freestylewave bräda eller en crossover/super-x bräda modell lite större.
    Så en större freestylewave eller crossover rekommenderar i första hand..

    En fanatic Hawk http://www.surfers.se/search.aspx?BrandID=-2&CategoryID=179

    Starboard S-type http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2269&category_id=25&option=com_virtuemart&Itemid=36

    efterträdaren Futura: http://www.onwater.se/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=2658&category_id=7&option=com_virtuemart&Itemid=36

  • joachim_larsson

    Medlem
    2 september, 2009 vid 10:48

    Här har du en bräda som skulle passa dig perfekt och den går att testa i Motala på vårt surfcenter http://www.exocet-original.com/products/cross_spec.asp tänkte på 118 liters. Fråga dom som kör cross och se vad dom säger. Själv älskar jag min 94 liter och min dotter älskar sin 118 liters.. super sjön och en grym comfort.

    Alternativer en S-CROSS mera freeride/slalom grumt snabb och en grym comfort gå då på en 130 om du vill ha mera möjligheter till tidig planing http://www.exocet-original.com/products/scross.asp gå på en PRO om du har råd.

  • mzf5n8

    Medlem
    2 september, 2009 vid 11:07

    Jag har precis skaffat “återfallsutrustning”.
    Bodde tidigare i Skåne och var aktiv fram till slutet på 90-talet med vågprylar, 85-95l vågbrädor och 3,7-5,1kvm vågsegel. Har sedan dess kört några gånger per år på hyrutrustning, både i Sverige och utomlands.

    Hade ungefär samma kravlista som du när jag bestämde mig för att köpa utrustning igen. I lördag köpte jag Mistral Screamer 116 RD och Gaastra Remedy. Jag har hunnit köra ordentligt överriggad med 7,4 i söndags och ngt underriggad, också med 7,4, igår kväll. Prylarna känns helt grymma och jag är verkligen supernöjd. Lätt och rolig bräda med bra fart i. Kan rekommenderas.

  • annerborn

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:01

    Vad tror ni om en jp x-cite ride 120 från 2007?

  • pgvirtual

    Medlem
    14 september, 2009 vid 20:14

    En X-Cite Ride 120 passar dina önskemål riktigt fint. Och så behöver du ett stort segel för att få tidig planing. 7.8-8.0 m2 skulle säkert sitta fint. Och sedan ett 6.5 m2 segel för dagar då det blåser ordentligt.

  • annerborn

    Medlem
    15 september, 2009 vid 18:51

    Vad tror ni om en Goya FXR 125 (2009)?

  • Knatte

    Gäst
    15 september, 2009 vid 19:38
    annerborn;576268 wrote:
    Vad tror ni om en Goya FXR 125 (2009)?

    Säkert ett bra val. Goya är ju ett inte så vanligt märke, men med tanke på vem som ligger bakom brädorna så kan man misstänka att det är ganska svängvänliga och hanterliga brädor.

  • zevs

    Medlem
    15 september, 2009 vid 22:08

    Jag kör på x-cite 120 -07 med 7,8 och 6,0 du kommer inte att bli besviken om du skaffar en x-cite. Tycker att den passar dina krav bra. Se bara till att skaffa en större fena än org samt en mindre fena än org för de blåsiga dagarna, jag lovar att du kommer känna stor skillnad på brädan med olika fenor.

  • annerborn

    Medlem
    16 september, 2009 vid 14:37

    Vad tror ni om en Starboard carve 121 från 2005?

  • annerborn

    Medlem
    16 september, 2009 vid 15:18
    annerborn;576475 wrote:
    Vad tror ni om en Starboard carve 121 från 2005?

    …i kombination med en Gaastra Swift 8.3 2-cam från 2005

  • svenne

    Medlem
    16 september, 2009 vid 16:33
    annerborn;576475 wrote:
    Vad tror ni om en Starboard carve 121 från 2005?

    Beslutsångest? Sluta vela och köp nu. 😉

  • annerborn

    Medlem
    16 september, 2009 vid 16:35
    Svenne;576501 wrote:
    Beslutsångest? Sluta vela och köp nu. 😉

    hajjar du vilka problem jag har att välja kalsonger att ta på mig varje morgon 😉

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Återfallsbräda?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.