Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Återfallssurfare. Vad köpa för 5-11m/s?

  • Återfallssurfare. Vad köpa för 5-11m/s?

    Publicerad av mag på 28 augusti, 2014 vid 13:27

    Tänker börja kita igen efter 11 (!) års paus. Fick en uppdatering på vattnet av Kitekalle i veckan och det hade ju hänt en del med utrustningen, wow!

    Kommer skaffa två drakar och köra i vind 5-11 m/s ungefär. Blåser det mer så surfar jag annat. Bor i Halmstad och kör i havet och planerad köra i småvågor. Vilka storlekar ska jag välja?
    9- 12, 10-14, 9-13 eller ??

    Har bl a kollat North Rebel med stort vindregister.
    Väger 63kg och börjar med tt bräda innan det ev blir en vågbräda också.

    mag svarade 9 år, 5 månader sedan 11 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • mikepunisher

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 14:46

    9 – 12 eller 9 – 13. Beror lite på hur stor TT du har också.
    Nya kitesen har ju grym depower så ev kanske du klarar dig på en kite om du siktar på 5-11 m/s. Kanske en 10,11 eller 12 kvm.
    Svårt att säga. 🙂

  • pripps

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 15:54

    Låter som en Rebel 9a !
    /Tommy

  • skoldpadda

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 16:47

    Med det lilla vindspannet måste ju en kite fungera. Tror dock 5ms är lite optimistiskt (bara lättvindskiter som fixar det). Men 6-11 är ju inga problem för en normal kite.

  • pelle-surf

    Medlem
    28 augusti, 2014 vid 18:14

    Hejsan, tror att jag vet vem du är 🙂 kul att du börjar igen. Polaren väger precis samma som du och han har en 13 kvm som största kite. Vi var ute igår och då var det ca 9 m/s, han tyckte att han var ganska överriggad på 13 då. Han kör den ifrån ca 6 m/s. Vindspannet blir nog lite begränsat pga er lite låga vikt och under 6 m/s så blir det nog inte något vidare drag så länge det inte är foilkite. Tror oxå att storlek 10-12 skulle funka, men sen kan du ju skaffa en lite mindre vågkite och “bara testa lite” 🙂 för vågor gillar du ju.

  • mag

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 06:48

    Tack för snabba svar!
    Ja, det är säkert så med våra ojämna vindar att 13 kan bli för stor snabbt. Lutar alltså åt 9 och 12 kvm eller är det för tätt mellan storlekarna?

    Börja med en 9 kanske?

    Jodå Pelle, vågor gillar jag ju som du vet!

  • mag

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 06:50

    Kommer på sikt ha en lättvindsbräda så det kan ju delvis kompensera att välja en mindre 12a istället för 13?

  • tobbekite

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 07:28

    För tillfället kör jag själv en 10kvm Slingshot RPM som största kite, och då väger jag 12kg mer än dig. Tar höjd kring 6m/s med min skimboard och vid 7m/s byter jag till min mindre twintip.
    Så om du offrar lite lättvindsdagar så klarar du dig nog finfint på endast en 9 eller 10kvm, framför allt kring Halmstad där det oftast blåser bra.

    Om du ändå vill ha två drakar tror jag du har mest glädje av 12-9 med din vikt.
    Eller om du prioriterar lättvind så funkar även 17-12 eller 17-10. Jag hade innan en Slingshot Turbine 17kvm och den överlappade OK med RPM 10kvm.

  • luthor

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 08:37

    Mitt förslag är en 9:a och en 12:a. Med din vikt borde du egentligen klara dig på en 8:a och 11:a men om du vill göra annat när det blåser mer är det väl fiffigt att ha någon kvm extra/kite tänker jag.
    Sen tycker jag att du ska gå raka vägen på vågbrädan – skippa TT:n. Det är inte svårare med vågis, nästa lättare att stå på den i alla fall. Sen är det bara till att nöta svängar lite extra. Då klarar du ytterligare något lägre vind också.

  • mag

    Medlem
    29 augusti, 2014 vid 10:15

    Jo, tt är väl mest rätt de första 10 gångerna. Körde mest directional på min” tid. Har en jättegammal Naish tt 5’3 som kanske kan användas till att börja med.

    Sen blir det nog vågbräda av något slag.
    En som man även kan sätta stroppar på.

    Lutar fortfarande åt 9-12 kvm enligt era input för att prioritera lättare vindar. Min flugvikt tror jag kräver mer än en drake om jag ska få fler dagar på vattnet. Man blir snabbt överriggad på 63 kg.

  • tomw

    Medlem
    30 augusti, 2014 vid 21:48

    ah come on ! 5-9ms är jag på en 17m Core XR2 LW kite på strapless Slingshot Spacepickle 5-0x 22″ bräda i fullt chop och vågor i Vejbystrand. skit kul.
    9-11 är jag på en 12m Core XR3.
    80kg och 55 år. so get with the program

  • mag

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 08:43

    Låter gytt!
    13 kanske funkar ändå?
    Strapless verkar kul, helt otänkbart för 10 år sedan. Utveckling utveckling.

  • tomw

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 12:18

    13,5 sedan en 9:a. 13-13,5 täcker inte 5ms och 9an tar dig upp till 12-13ms. Om några år, ersätta 13,5 med en 17 och en 12.

  • tomw

    Medlem
    31 augusti, 2014 vid 12:23

    Ah! Läste slarvig. Du är 63 kg.
    En 13 med bra lowend eller en 14 som stort Kite. Typ en Slingshot Rally eller North rebel. 17 är overkill.
    Kommer funkar 5-8/9 för dig
    Sedan en 10m kite med 14 eller 9 med 13.

  • smaskens

    Medlem
    2 september, 2014 vid 11:29

    Hej,
    5 m/s: Low end är lurigt. Jag väger 66 och har bara haft 12 som största storlek. Men blåser det 5 så är det nog renodlad lättvindskite som gäller. Jag tror att du kommer ha kul med antingen en 10-11-12.
    Med fler timmar i ryggen så kommer du att kunna köra en mindre kite i det spannet (9-10).
    En mindre kite svänger snabbare och är roligare.
    Ska du ha två kitar för det som du vill 5-11m/s så hade jag satsat på 9-10 och 17.

  • mag

    Medlem
    3 september, 2014 vid 04:55

    15-17 kvm är kanske mer rätt på sikt men känns lite väl stort just nu. 13 är ändå hanterbart om den har stort register som Rebel. 9 verkar givet i alla fall.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Återfallssurfare. Vad köpa för 5-11m/s?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.