Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att börja m. kite?

• Att börja m. kite?

Publicerad av anonym-anvandare på 16 december, 2002 vid 15:00

Tjena!

Jag har väl som många andra gått och sneglat lite på det här med kite ett tag. Ser ju urskönt ut att plana runt och småhoppa lite så där lagom obekymrat.. Graden obekymmrat kan väl tänkas bero på hur kvalificerad åkare man är smirk.gif, men i alla fall kittlar det lite i fingrarna för att prova på detta.

Har vindsurfat ett par år nu, och sett att det går ju otvivelaktigt duktigt mer undan med en kite än vanligt ws vid svagare vindar. Tänkte att en bra ide skulle vara att köra kite ner tills jag kan rigga på 6.0:an på ws brädan.

Men hur är bäst att börja? och vågar man? Vid mitt närmsta kiteställe habo-ljung verkar ju råda näst intill nazistisk stämning om man läser alla regler som finns där. En kurs brukar ju alltid vara bra att gå, men ryggar ändå lite för priserna, 1000 spänn för tre timmar tror jag dem ligger på. Annat var det när man började ws, 3-4 kvällar för en femhundring eller nåt.

Alternativet är kanske att skaffa en drake nu under vinter och ge sig ut på isen, kan det vara ett bra och säkert sätt att lära sig hantera kiten?

Ha det!
    /Robban

richi svarade 21 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    16 december, 2002 vid 15:21

Skaffa en polare som kan lära dig så sparar du onödiga slantar på kurser! Tror det är lugnt att köra på HaboLjung, men jag vet vad du menar. Så är det i Sverige. Kan man inte köra som en galning direkt är man mindre värd. Dåligt med respekt för nybörjare och deras egna utveckling.

Har du egna prylar? Hitta en kille via detta forum nära dig som kan hjälpa dig komma igång! Alltid välkommen i Skanör/Falsterbo om Habo skrämmer dig!

/P.

• huber

Medlem
    16 december, 2002 vid 16:27

Hmm det med att vara mindre värd när man är nybörjare får du själv stå för. Reglerna som finns är endast till för allas säkerhet, samt att vi vill undvika ett förbud av sporten. Jag lovar dig att vid minsta olycka på näset så kan vi glömma att vi får surfa där mer. Har man en kompis som kan lära en kitesurfa så skall man givetvis utnyttja det. Har man däremot inte det rekommenderar jag att man går kurs. Både för sin egen säkerhet samt din utrustnings. Som ni säkert läst så har det hänt en del dödsolycker runt om i världen och det har inte varit långt i från i Habo heller. Så man får helt enkelt stå ut med hårda regler. Jag har själv sagt till folk att inte ge sig ut i vissa väderförhållanden, samt att de håller dåligt avstånd när man håller kurs osv men skiter folk i råden så kan dom räkna med att jag skiter tillbaka.

• mons

Medlem
    16 december, 2002 vid 17:38

skulle tipsa dig at ta en kurs, annars kan det vara bra att gå ut på ett öppet fält eller något liknande med en kompis, och bara lära sig hantera kiten i luften. när du kan det, och du tyckera att det är lagom varmt i vattnet så sticker du ut. då kan du redan hantera draken, och då ska du bara lära dig att köra smile.gif

hör av dig om du är intresserad av en wipika free air 8,5

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 11:06

Tackar för tipsen!

Vi får väl se hur det blir, en bit kvar till våren och värmen… uggh! frown.gif

Men det lutar väl ändå att ta en kurs, kanske värt nårra lappar extra att slippa göra en slamdunk in i närmsta badbrygga…

Men på tal om det här med olyckor. Jag har ju också läst om det här med folk som blir släpade över stenar, motorvägar osv.. Men finns det verkligen inget som gör att man kan koppla loss draken i såna fall?

Ha det!
    /Robban

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 11:09

Sluta snacka en massa skit och kita istället! Mer tid på vattnet och mindre framför datorn!

/Epa

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 11:13

På tal om attityd…

men nej, tack! Tänker inte frysa av mig kodden bara för att köra machostucket.

/Robban

• huber

Medlem
    17 december, 2002 vid 11:35

Det finns vissa säkerhetsanordningar som gör att du kan koppla loss dig. Om du trasslar in dig i en annan drake och de börjar gå i spinn så blir det oehört svårt att komma loss. Drakarna kommer att släpa dig med sådan kraft att du kommer att hänga som en vante. Vi hade en incident där en tjejs drake blev intrasslad med en annan, hon hann koppla ur sig ur selen men släpades med full kraft i leashen (den du har runt handleden för att draken inte skall flyga iväg om du släpper bommen). Hon hade inte en chans att dra av leashen som sitter enbart med kardborre. Precis innan land lossnade leashen av sig själv och hon klarade sig med en blå och svullen handled. Hade hon suttit fast i hängselen hade hon inte kommit loss vare sig hon haft quickrealese eller annan saftey utrustning, och då hade det gått illa.

• malmsten

Medlem
    17 december, 2002 vid 13:19

Nyare kitemärken som t.ex. Nasih X2 har ett leashfäste men quickrelease som gör att också denna går att koppla bort enkelt. Om man kör på en kite som inte har tillräckligt bra lösning bör man se över hur man är fast kopplad och eventuellt konstruera om detta. Bland mina kamrater har nästan alla som kört lite längre modifierat och adderat till sina “losskopplings anordningar” själva för att uppnå tillräcklig säkerhet och funktion, speciellt om man haft äldre kite modeller.

Jag har till exempel tagit bort chickenloopen på bommen till min Wipika AirBlast 10 och ersatt med en ring och satt ett schackel i selen med bättre quickrelease. Sedan har jag bytt ut fästet på säkerhets leashen till ett som också har quickrelease.

Vi har undervisat i stockholm och gotland förra sessongen och vad jag vet har vi inte haft en enda elev som inte tyckt det varit värt pengarna fast det kostar 1500 för en dag. Håller dock med om att det går lika bra med en kompis om kompisen vet vad den håller på med.

Visst finns det många som lärt sig själva men när jag började t.ex. var man nästan aldrig fler än tre på vattnet samtidigt. Nu är det ofta smälltjockt på vattnet och mycket större risk att en olycka drar med sig andra med farligare resultat som Henrik beskriver ovan. Så toleransen minskar ju fler vi blir, precis som man i Habo insett kommer det helt enkelt inte vara acceptabelt att nybörjare försätter andra i fara bara för att man inte fått lära sig grunderna och att bete sig säkert, hur man lärt sig spelar kanske mindre roll.

Skulle inte bli förvånad om det tillkommer bestämmelser i Sverige inom två år som göra att man måste ha gått en kurs och fått “certifikat” innan man ens får köpa och flyga kites som man kopplar i sele.

mvh
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 13:57

ta helst en certifierad instruktor, se IKORG.com

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 15:27

Angående “Cert” frågan, vem skall ha rättigheten att skriva ut ett “cert”, och hur skall man göra med dem som har Kitat ett tag redan, skall de tvingas att gå en kurs??/Undrande

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 15:50

Var kan man få tag i bra shacklar (exempelvis Talaska T-8) till selen i Sverige?

/mange

• malmsten

Medlem
    17 december, 2002 vid 15:59

Jag vet inte exakt hur det ska gå till, jag bara säger att jag tror det kommer med tiden…

Om jag har rätt så löser man det troligen så smidigt som möjligt med dem som redan kan kitea men man kanske måste göra något kortare skriftligt test också och visa att man har lite säkerhets tänk och att man känner till eventuella regler för t.ex. var och hur man får åka och försäkringar m.m. Gränsen mellan stora kites som man är inkopplad och flygskärmar/paragliders borde vara rätt vag rent juridiskt tycker jag så om jag får gissa blir nog våra certifikat något mitt emellan vad de har för flygskärmar nu och våra nuvarande kite introduktions och nybörjar kurser.

mvh
    /Jonas

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 17:40

Låter betryggande, jag var inte säker på om det var typ att kroka i och hoppas på det bästa. Vill också passa på att återigen tacka för bra och upplysande svar. Känns bra att man som “ny för sporten” kan ställa lite elementära (dumma?) frågor och att folk tar sig tid att ge svar.

Men som sagt, har bestämmt mig för kurs till våren nu. Skulle det sen bli aktuellt med nån sorts cert så bör man ju redan ha sitt på det torra då… Tror väl i och för sig att det kan komma bli svårt att reglera, men det visar sig nog inom det närmsta..

Ha det!
    /Robban

• anonym-anvandare

Medlem
    17 december, 2002 vid 23:26

Hej!
    Jag hoppas att jag inte blir missförstådd men hela “cert” debatten känns väldigt kommersiell, om man har en skola så är det klart att man vill att folk skall ta en kurs”cert” men som jag påpekat i ett tidigare inlägg att certifiera folk ökar inte ett riskmedvetande eller minskar olyckorna, hela denna debatt är väldigt snarlik den som fördes när folk skulle bli tvingade att ta ett dykcert och Padi blev den dominerande på dykmarknaden mina sina 4dagar till Ow cert vilket snarare ökade olyckorna genom en falsk trygghet hos de certifierade, medan klättringen(sport) som är extremare och farligare i sin natur än dykning(även Kite) är inte särskilt olycks drabbat då de som utövar sporten gör det av ett genuint intresse och man är alltid villiga att ge varandra en hjälpande hand, ännu ett problem i sverige är vem som skulle certifiera, då mig veterligen det ej finns några verkligt utbildade instruktörer i sporten(kite) det torde inte räcka med en veckolång IKSO kurs, utan antingen fullfjädrad Rya Instruktör eller IKSO med maximal påbyggnad, och väldokumenterad erfarenhet både på det praktisk pedagogiska och det teoretiska planet, att vara duktig Kitare behöver ej vara synonymt med att vara duktig pedagog, men givetvis finns det många både duktiga och seriösa instruktörer i sverige(flertalet), men det finns skräck exempel med, men jag hoppas på en fortsatt bra debatt i detta viktiga ämne i sporten vi alla tycker om och vill måna om//Soulsurfer
    P.s Jag förblir anonym, pga feghet tyvärr D.s

• malmsten

Medlem
    18 december, 2002 vid 04:09

Hej!

Jag missförstår dig inte, alltid bra med dialog! smile.gif

Det låter som om du tycker det är fult att vara kommersiell, men jag tycker inte det är fult så länge man inte är girig. Om inte vissa hade lite business tänk skulle ingen t.ex. investera i utrustning för många tiotusentals kronor för att kunna hålla kurser osv…

Tvärtom tycker jag att det finns bra anledningar att ha kommersiella diskussioner om kitesurfing. Det kommersiella drivkrafterna kommer driva produktutveckling, kvalitet på kurser, miljö, förutsättningar för att kunna ha evenmang och ta försäkringar osv framöver. Utan kommersiella drivkrafter kommer utvecklingen inte bli vad den ska vara vilket skulle göra att grejjerna inte blir lika bra, sporten blir stämplad som farlig för allmänheten och åkarna inte lika duktiga. Och jag tror visst att instruktörerna och kurserna skulle bli bättre om det var krav på cert för att åka och undervisa.

Sen tycker jag inte att din jämförelse mellan klättring, dykning och kitesurfing är så bra. Anledningen är att man i kitesurfing riskerar att skada andra än sig själv och att riskerna med kitesurfing för många inte är uppenbar, kiten kan uppfattas som en ofarlig leksak för någon som inte är insatt. Varken klättring eller dykning är farligt för andra än dig själv och risken att du uppfattar dykning eller klättring som ofarliga är väldigt liten i jämförelse. Alla som under en längre tid åkt på en strand med mycket folk och nybörjare har förmodligen upplevt eller sett exempel på vad som kan hända och förstår vad jag menar.

Vad jag egentligen ville göra var att stödja henriks ansträngingar för att öka säkerheten i habo och visa att jag bortsett från att jag tror folk själva tjänar på att lära sig kitea också anser att alla vi som håller på med kitesurfing (speciellt i Sverige där vi på vissa ställen har mycket begränsat utrymme) inte borde behöva utsättas för fara bara för att vissa av oss inte har fått lära sig det som behövs för att kitea säkert. Det blir som att köra bil på en väg där man möter folk som inte fått lära sig att köra bil… onödigt otryggt om det går att utbilda sig eller hur? Även om man separerar områdena för nybörjare från andra så kommer nybörjarna vara en risk för varandra och kan man göra något för att minska risken så är det väl bara bra.

Från början var “cert” diskussionen var inte vad jag ville åt med min kommentar och mitt syfte var inte att folk ska känna att de måste gå kurs nu av denna anledning. Jag är ännu inte IKO instruktör själv och tycker kanske inte att det är så kul om man tvingas införa cert, men tror tyvärr att det kommer bli nödvändigt. Och jag tror du har mycket, mycket fel i att du tror att olyckorna inte kommer minska om man skulle göra det av samma anledning som jag tror att antalet bil olyckor är mindre pga av att vi måste ta körkort för att köra bil.

Oj va seriöst det blev igen… sorry.

Carve, fly and smile!
    /Jonas

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Att börja m. kite?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.