Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Att göra bra film!
-
Att göra bra film!
Publicerad av patrikol på 30 september, 2004 vid 21:32Många som har berättat hur dåliga filmer vi som filmat lagt upp.
Håller med om att det inte varit den bästa kvaliten.
Så nu tycker jag att alla dom som är så enormt kunniga inom just filmandets gebit delar med sig av sina kunskaper.
Jag börjar med vad jag fått lära mig.
Stativ ett måste i så gott som all filmning nästan inga undantag, möjligtvis närbild på åkning ute i havet annars aldrig.
Zoomning nej aldrig! Måste du i allafall pilla på den knappen så zooma för guds skull innan du börjar filma.
Övergångar av alla möjliga slag nej tack! Endast i undantags fall och inga spektakulära sådana.
Ljud nej tack lägg in någon musik istället och om så behövs en speakerröst istället.
Bilder i film ja jag tycker det är ganska fräckt ibland men absolut inte för många, vissa gillar inte det alls.
Ju fler kameror dessto bättre.
Klipp som en galning 1 timmes råfilm brukar inte generera mer än max 5 min färdig film.
Så kom nu med fler tips så att vi som inte är lika vassa som ni kan få lite hjälp med filmandet.
pepa svarade 20 år, 7 månader sedan 14 Medlemmar · 24 Svar -
24 Svar
-
Ska ni lägga in musik så lägg för fan inte in bög musik a la Nickelback/Linkin Park/Papa Roach osv… eller fransk porrfilmsmusik (som i hang loose filmen). Har ni problem att hitta bra musik messa gärna mig, jag lägga gärna på musik, men ingen jävla bögmusik TACK!
-
Utnyttja ljuset om det är bra. Är ljuset kasst, låt kameran ligga i väskan till en bättre dag.
Lek med vinklar. Köp ett vattenhus eller annat skydd, köp en bra vidvinkel, och placera kameran på dig själv när du åker.
Orginalljud kan vara OK, men inte BARA vindbrus.
Stativ, ett måste om du filmar från land.
Musik….. techno nej tack. Skatepunk… NEJ tack.
Zooma gärna fram o tillbaka, men ha det inte med i den färdiga filmen! -
Filmar du utan stativ så är vidvinkel schysst – märks inte lika mkt om man e skakig på handen. MEN close up! stå i vattnet och låt kitarna köra på dig typ..
Och.. det är roligare att kita än att filma -
När det gäller musik så är det ju väldigt olika på tycke och smak men lite mera ös tycker väl jag med att man kan ha i kite/Action filmer Bättre musik än Linkin Park eller Nickleback blir ju förståss svårt att hitta möjligen Rammstein då!
Smaken när det gäller musik är ju helt olika så det är ju ganska svårt att sätta några direkta normer där får ju bli lite upp till filmaren tycker jag, men åsikter skall man ha det är bara bra.
Lyssnar bögar på en viss sorts musik det hade jag ingen aning om! Alltid lär man sig något.
Fan härligt många bra tips redan kör på så lär vi ju oss hur mycket som helst ju!
-
Bra tips men det är ju inte så lätt om man skall filma en tävling en viss dag!
-
Sant, ska man filma en tävling får man ta det väder som bjuds. Men har man möjlighet att välja så väljer man förstås de dagar som ger bäst bilder, det beror ju lite på vad man har för målsättning med filmen.
Ett sätt att bli bättre på att filma är att redigera. När man får lite kläm på redigeringen kommer man märka vad som saknas och vad man EGENTLIGEN borde filmat. Ett nybörjarmisstag brukar vara att bara filma det man tror är intressant, men för att göra en film intressant behöver man lite annat att klippa in mellan de coola klippen, t ex vyer, lite ansikten etc.
Och musik igen…
Ta en titt på Extreme channel… skate punk, skate punk, techno… skate punk. Börjar bli lite allergisk…..
-
Tycker själv att jag har hyffsat koll på vad som skall filmas även lite mellan grejor som du säger men redigera i datorn! Huuu får just nu ingenting som jag vill ha det men jag är inte den som ger mig i första taget! Får väl införskaffa någon bok om Adobe Premiere så att man åtminstone kan få dit ljud och klipp där man vill.
-
klipp inte sönder! räcker med yoz å alla andra skitprog där dom tror det blir tufft och ungdomligt bara för att man hinner se 100 halva tricks på 2 min.
eller så är det ballt å jag har blivit för gammal….musik, bara att köra det som passar till åkningen, är det glidbilder en solig sommardag så funkar reggae eller ungefär alla annan lugn åkmusik bra å är det hårdaction i höststormarna så är det självklart två mörka ögon med lasse stefans som gäller!
-
Om man nu vill ha bättre musik så kan man fixa en bra deal med någon känd musiker och ge honom eller henne några hundra tusen sen kan man anlita typ någon känd producent,ge även han några hundra tusen och sen kan man lägga upp det här.
Nä verkligheten heter att man kan få på fan på minuskontut om man lägger upp sån bra musik som nickelback spelartycker jag är jävligt bra.
Och vad jag verkligen tycker har jag lovat att inte ta upp här ,jag fick höra att man var lite väl hård i sina inlägg.
Så puss & kram
mvh Roger Örnvang -
fan vad kul tråd!
en del sagt en del inte:
sök bra ljus, bra ljus menar jag inte bra ljus för kameran, den kan man alltid trixa lite med, utan bra ljus för vad du vill få ut av filmen. vill du förmedla känslan av svensk sommarkvällssurf så har du ju ofta ypperligt ljus, vill du istället förmedla känslan av kall höstsegling så är det ju vad du ska hitta.Köp ett par filter till kameran, fråga i butiken vad ddom tycker du ska ha, berätta vilka förhållanden du kommer filma i och vad du vill ha för resultat. ett klart filter är bra att ha med så man inte får saltvatten och sand direkt på linsen.
Lär dej att använda inställningarna på kameran. typ exponering och vitbalans för att få fram det du vill, det gör mycket med känslan.
byt vinkel emellanåt. det gör så grymt mycket. det är lätt att man blir lat när man sitter i skoteroverallen bakom stativet i den kalla vinden men försök att byta vinkel iallafall två gånger under ett entimmes pass. även om du har ett ställe som ger bäst bilder och kanske är lättast att filma från så har du iallafall lite insticksbilder från andra vinklar.
underskatta inte fasta bilder, alltså kameran på ett ställe utan att man fljer åkaren. DVS bestäm med surfaren ungefär (det är ju inte lätt med eakta hållpunket i surf…) vart han kommer hoppa. ställ kameran så att du ser hans avstampsplats och hans (tänkta) landningsplats. han kommer se skitputtinuttig ut i sökaren men när du får upp bilden på teven/datormskärmen kommer det så bra mycket bättre ut. sånt används ofta i skate och snowboardfilm.
Filma mycket. inte bara på vattnet utan resa, saker på vägen, lifestyle, riggning, fest, grejer runt om spotet som ger en atmosfär. filma även här ur olika vinklar, be polarna att stanna bilen, knata bort ett par meter och filma bilen i rörelse, ska man göra bra film får sånt här ta lite tid.
Var jobbig. regisera folk, dom ska självklart göra vad dom gör men säj åt dom att fortsätta om dom slutar, eller hur dom ska stå i bild, eller att vänta tils du slår på kameran.
redigera hårt. visst jag håller med om att hundra halva trick på två minuter är jhävligt jobbigt men nån balans går att hitta. det är inte vidare intresant att se nån ligga och bränna ut, vända, bränna in och tricka precis framför kameran, eller ha ett 3 minutersklipp på nån som launchar och är på väg ut i vattnet.
lär dej ditt redigeringsprogram bra. Det behöver itne vara det överjävligaste programmet bara du vet hu du ska utnyttja det, laborera, det är ju det osm är gött med digitalt, det är inte för mycket jobb att göra grejer ogorda. redigera klipp och lägga på musik klarar typ alla redigeringsprogram, ett riktigt stort plus om det har inställnignar så man kan styra upp färger och ton på materialet.
Ska/när du styr(a) upp fäger eller använda filter så var konsekvent. skifta inte bara för att du kan utan var konsekvent. man kan såklart använda typ två lägen, en relativt orörd och verklighets förankrad huvuddel och sen sticka in överexponerade ”drömlika” sekvesner då och då. ja ni hajjar.
övergångar går fetbort för mej om man ska använda någon så ska det vara en diskret som används yterst sparsamt. däremot brukar en snabb, snabb svartruta höja vissa sekvensbyten. typ när man övergår från resebilder till surfbilder eller i mitt ovan nämnda exempel om man ska byta mellan olika utseenden på filmen.
texter är kul och bra, typ vem som åker och vilka som spelar tycker jag är sjysst att ha med men fan man kan ju ha ort, datum, klockslag, itroberättelse ála starwars. men man bör ta det lite lungt och inte flippa ut allt för mycket med utseende på texten tycker jag. ska man flippa ut och typ göra lite illustrationer runt texten och så, antingen som dom har typ på nyheter och sportprogram emd en liten ruta färgad på nått sätt runt texten eller typ göra faktiska illustrationer (har för mej att det går att göra importera lite sånt till typ final cut och premiere) så bör man fortfarande vara konsekvent. rutor bör hållas likadan igenom hela filmen men illustrationerna får ju såklart ändra sej men bör ha samma stilgrepp.
musik är ju ett kapitel för sej. det är som sagt helt upp till den som gör filmen att bestämma och det finns inga givna regler. jag tycker dock att musik i film ska vara sånt man själv kan tänka sej att lyssna på även utan film. musiken gör MYCKET för känslan så valet är rätt viktigt tycker jag och det bestäms ju som sagt av vad du vill ha för känsla.
skatepunk är aldrig att förakta men man kan lika gärna köra sugestiv dub på en skön lättvinssession i soft ljus. eller röjig surfrock till sjyssta vågridningar. Bestäm gärna innan vad du tänker ha för musik och lyssna in dej på låten och försök komma på snygga klipp och bilder till musiken.
angående rättigheter så har jag aldrig tyckt det har varit några problem, jag är förvisso väldigt musikintreserad och gillar att upptäcka ny musik så jag gillr att snoka runt bland demoband på spelningar, festivaler och sånt och gör det mycket men ett par sökningar på internet bör göra att du hittar nått skönt band med passande musik som kanske inte har drabbats av mediahype. Maila dom och beskriv ditt projekt, ta god tid på dej i det här skedet så dom verkligen får ett gott intryck av dej så brukar det faktiskt inte vara några problem. Jag raggade hårt på band när jag påbörjade mitt projektarbete (som jag håller på med just nu) och fick riktigt många napp där banden tillockmed skickade skivor gratis. riktigt bra band är det dessutom.
jag nämnde surfzone.se och hur många medlemmar det var här och berättade att det allt som oftast frågas om musiken från filmerna. Det var ju tillåmed sant…
Melkers band the Loucios four är ett bra exempel på ett jävligt bra och trevligt band som ställde upp med skiva helt gratis.det här blev långt och känns lite seriöst men vafan, doms om vill får ävl läsa och ni andra be mej dra åt hellvete.
-
Suveränt många goa tips! Vi som vill lära oss mera tackar och bugar!
-
Va fan det spelar ju ingen roll hur man filmer, det går att göra fetefet film av allt. Bara man har de rätta fingertopparna. Och självklart, lär sig redigeringsprogrammet.
Logga in för att svara.