Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Att göra bra film!
-
klart som fan det går. den filmen som låg här i våras eller om det var förra hösten när folk åkte kite/wake efter en 245a på en strand var ju hur grym som helst trots att den var filmad med mobilkamera (har jag för mej att det var). Den visar verkligen det, men det känns ju jävligt bra att göra in riktigt genomtänkt och bra produktion med.
jag tror dessutom det blir lättare att lära sej att göra bra grejer om man lär sej att göra allt ordentligt från början. Det är ju först när man kan grejer som man vågar att labba riktigt mycket. -
En otrolig skillnad på hur saker och ting filmas! Lik väl som det är en otrolig skillnad på hur något redigeras. Det är dom små detaljerna som dom flesta inte märker som gör hela skillnaden.
-
Svar till:
fan vad kul tråd!
en del sagt en del inte:
sök bra ljus, bra ljus menar jag inte bra ljus för kameran, den kan man alltid trixa lite med, utan bra ljus för vad du vill få ut av filmen. vill du förmedla känslan av svensk sommarkvällssurf så har du ju ofta ypperligt ljus, vill du istället förmedla känslan av kall höstsegling så är det ju vad du ska hitta.Köp ett par filter till kameran, fråga i butiken vad ddom tycker du ska ha, berätta vilka förhållanden du kommer filma i och vad du vill ha för resultat. ett klart filter är bra att ha med så man inte får saltvatten och sand direkt på linsen.
Lär dej att använda inställningarna på kameran. typ exponering och vitbalans för att få fram det du vill, det gör mycket med känslan.
byt vinkel emellanåt. det gör så grymt mycket. det är lätt att man blir lat när man sitter i skoteroverallen bakom stativet i den kalla vinden men försök att byta vinkel iallafall två gånger under ett entimmes pass. även om du har ett ställe som ger bäst bilder och kanske är lättast att filma från så har du iallafall lite insticksbilder från andra vinklar.
underskatta inte fasta bilder, alltså kameran på ett ställe utan att man fljer åkaren. DVS bestäm med surfaren ungefär (det är ju inte lätt med eakta hållpunket i surf…) vart han kommer hoppa. ställ kameran så att du ser hans avstampsplats och hans (tänkta) landningsplats. han kommer se skitputtinuttig ut i sökaren men när du får upp bilden på teven/datormskärmen kommer det så bra mycket bättre ut. sånt används ofta i skate och snowboardfilm.
Filma mycket. inte bara på vattnet utan resa, saker på vägen, lifestyle, riggning, fest, grejer runt om spotet som ger en atmosfär. filma även här ur olika vinklar, be polarna att stanna bilen, knata bort ett par meter och filma bilen i rörelse, ska man göra bra film får sånt här ta lite tid.
Var jobbig. regisera folk, dom ska självklart göra vad dom gör men säj åt dom att fortsätta om dom slutar, eller hur dom ska stå i bild, eller att vänta tils du slår på kameran.
redigera hårt. visst jag håller med om att hundra halva trick på två minuter är jhävligt jobbigt men nån balans går att hitta. det är inte vidare intresant att se nån ligga och bränna ut, vända, bränna in och tricka precis framför kameran, eller ha ett 3 minutersklipp på nån som launchar och är på väg ut i vattnet.
lär dej ditt redigeringsprogram bra. Det behöver itne vara det överjävligaste programmet bara du vet hu du ska utnyttja det, laborera, det är ju det osm är gött med digitalt, det är inte för mycket jobb att göra grejer ogorda. redigera klipp och lägga på musik klarar typ alla redigeringsprogram, ett riktigt stort plus om det har inställnignar så man kan styra upp färger och ton på materialet.
Ska/när du styr(a) upp fäger eller använda filter så var konsekvent. skifta inte bara för att du kan utan var konsekvent. man kan såklart använda typ två lägen, en relativt orörd och verklighets förankrad huvuddel och sen sticka in överexponerade ”drömlika” sekvesner då och då. ja ni hajjar.
övergångar går fetbort för mej om man ska använda någon så ska det vara en diskret som används yterst sparsamt. däremot brukar en snabb, snabb svartruta höja vissa sekvensbyten. typ när man övergår från resebilder till surfbilder eller i mitt ovan nämnda exempel om man ska byta mellan olika utseenden på filmen.
texter är kul och bra, typ vem som åker och vilka som spelar tycker jag är sjysst att ha med men fan man kan ju ha ort, datum, klockslag, itroberättelse ála starwars. men man bör ta det lite lungt och inte flippa ut allt för mycket med utseende på texten tycker jag. ska man flippa ut och typ göra lite illustrationer runt texten och så, antingen som dom har typ på nyheter och sportprogram emd en liten ruta färgad på nått sätt runt texten eller typ göra faktiska illustrationer (har för mej att det går att göra importera lite sånt till typ final cut och premiere) så bör man fortfarande vara konsekvent. rutor bör hållas likadan igenom hela filmen men illustrationerna får ju såklart ändra sej men bör ha samma stilgrepp.
musik är ju ett kapitel för sej. det är som sagt helt upp till den som gör filmen att bestämma och det finns inga givna regler. jag tycker dock att musik i film ska vara sånt man själv kan tänka sej att lyssna på även utan film. musiken gör MYCKET för känslan så valet är rätt viktigt tycker jag och det bestäms ju som sagt av vad du vill ha för känsla.
skatepunk är aldrig att förakta men man kan lika gärna köra sugestiv dub på en skön lättvinssession i soft ljus. eller röjig surfrock till sjyssta vågridningar. Bestäm gärna innan vad du tänker ha för musik och lyssna in dej på låten och försök komma på snygga klipp och bilder till musiken.
angående rättigheter så har jag aldrig tyckt det har varit några problem, jag är förvisso väldigt musikintreserad och gillar att upptäcka ny musik så jag gillr att snoka runt bland demoband på spelningar, festivaler och sånt och gör det mycket men ett par sökningar på internet bör göra att du hittar nått skönt band med passande musik som kanske inte har drabbats av mediahype. Maila dom och beskriv ditt projekt, ta god tid på dej i det här skedet så dom verkligen får ett gott intryck av dej så brukar det faktiskt inte vara några problem. Jag raggade hårt på band när jag påbörjade mitt projektarbete (som jag håller på med just nu) och fick riktigt många napp där banden tillockmed skickade skivor gratis. riktigt bra band är det dessutom.
jag nämnde surfzone.se och hur många medlemmar det var här och berättade att det allt som oftast frågas om musiken från filmerna. Det var ju tillåmed sant…
Melkers band the Loucios four är ett bra exempel på ett jävligt bra och trevligt band som ställde upp med skiva helt gratis.det här blev långt och känns lite seriöst men vafan, doms om vill får ävl läsa och ni andra be mej dra åt hellvete.
[/ QUOTE ]
Kan du inte lägga upp en ljudfil istället? -
Svar till:
Va fan det spelar ju ingen roll hur man filmer, det går att göra fetefet film av allt. Bara man har de rätta fingertopparna. Och självklart, lär sig redigeringsprogrammet.
[/ QUOTE ]
bara en som kan göra fede fil. o de e den FEDE, dvs me self. Lastaloss, Phett me phett listan är long, om nån har en fet FTP så ska ja ladda opp lite feda grejer
-
Oväntat att jag skulle lägga mig i detta va?
Håller med om flera saker som många skrivit men det bästa är ändå att alternera sina metoder lite.
Stativ verkar de flesta vara överens om. Jag är helt med på det men bind inte upp er för mycket på detta. Oavsett vilken storlek på kamera nu har så funkar ett enbensstativ helt suveränt. Man blir mer flexibel och kan få med många fler intresanta vinklar.
Zoom? Usch, nej fy. Det gäller samma sak med den som med olika transitions. Tycker man att kommunals powerpoint-presentationer är intresanta och snygga så visst, annars är raka klipp det bästa.
Hur får man fart i filmen då?
Många tycks ha mani på att följa efter åkaren/motivet och fixera dom i mitten på sökaren som dom vore nån jädra älg som snart skall skjutas.
Prova istället att låta åkaren åka genom hela bildytan. In från ena sida och ut mot andra, följ inte med. Ajjabajja.Jag har fler tips men det mesta har redan tagits upp här.
Lycka till nu!
-
Å missbruka icke DV-camsens slå måtion. Det kan ble litta drygt.
-
Kolla på dessa gobbar…
Filmandets A till ö(1) KiteFlame Trailer 15mb 2 min
http://www.kiteflame.se/Film/TRAILER2www.kiteflame.se.mov(2) KiteFlame Trailer 14mb 1,37 min
http://www.kiteflame.se/Film/trailerkiteflameproductionsmall.mpgÅ det kommer mera
-
Glöm inte att Pepe Loco var med och gjorde Lastaloss din äregirige jävel. Uhum.
Logga in för att svara.