Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Autorelaunch, inget bull!

  • Autorelaunch, inget bull!

    Publicerad av olandstoken på 4 maj, 2009 vid 09:45

    Varning för partiskt inlägg
    Efter att ha varmkört mig på norths EVO har jag fått det bekräftat.
    Autorelaunchen fungerar. Jag trodde som vanligt att det var en gimmick från tillverkaren som funkar halvdant, men jag bedrog mig :cool2: Jag har kört North Rebel ett tag och tyckt att den är löjligt lätt att återstarta, och så kommer detta!

    Så för er som hellre vill sjunga en sång än att ligga och driva och slita i linor när ni kraschat en kite, här har ni er drake.

    Fö. så är det en behaglig drake som beter sig som ett mellanting mellan C och hybrid, svänger kvickt och mer likt en C-kite än någon annan delta jag provat., loopar med konstant drag och fart. Den har ett massivt lyft, bra depower och behagligt bomtryck.

    Glöm inte bort brodern Rebel som är en riktigt trevlig drake också om man inte vill gå mot C-hållet i svängar och dragegenskaper så är Rebel en drake för dig. 😀

    nic svarade 14 år, 11 månader sedan 19 Medlemmar · 28 Svar
  • 28 Svar
  • cortex

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 09:52

    Japp, auto-relaunch är en trevlig feature som återfinns på Delta-kites. Det finns mao fler än EVO’n som har denna goa egenskap.

    Jag sitter själv och väntar på att få Spleene Q (dvs Spleenes delta-kite) vilken dag som helst. Ska bli sjukt kul att få ut och testa den.

    F-One, Best, RRD och många andra har delta-kites i sitt 2009/2010-sortiment.
    (hörde ryktas om att både Naish och Cabrinha ska komma med en delta snart också)

    /Kaj

  • neven

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 10:01

    Vad menas med autorelaunch då? Att den åker upp utan att man drar i något? eller att man drar i en lina så kommer den upp?

  • davids

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 10:08

    Tycker iofs min atom brukar funka ungefär likadant.. Dra i en lina och några sekunder senare relaunchar den. Handlar ju bara om teknik. Fast det är klart, är man stressad och inte kan vänta 20 sekunder på att relauncha utan det måste ske på 10 så är det ju helt klart värt det <-- röd text

  • sourra

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 10:10

    Autorelaunch? Kites som tar egna initiativ? Jag föredrar nog att kiten relaunchar när jag själv säger åt den att göra det.

  • yann

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 10:26

    Håller med Sourra! Vattenstart är ju ingen issue längre (på SLE). Launchar dom snabbare börjar det ju bli läskigt.

  • pjoter

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 10:40

    blåste det bara tillräckligt dvs loftvarning på vindarna autostartade alltid min fuel 13 -04. oftast rätt gott men otrevligt ibland när man ligger å pustar ut efter en krash å helt plötsligt dras man ur vattnet av kiten.

    Finns väl inte nån ny kite som är svår att vattenstarta om den är i sin sweetspot eller över. dock finns det mer att önska på de flesta jag provat då man är ordentligt underriggad.
    Ska dock bli kul att prova lite mer delta å se om dom funkar så bra som många ser ut i luften.

  • mtias

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 12:40
    ölandstoken;544145 wrote:
    Varning för partiskt inlägg
    Efter att ha varmkört mig på norths EVO har jag fått det bekräftat.
    Autorelaunchen fungerar. Jag trodde som vanligt att det var en gimmick från tillverkaren som funkar halvdant, men jag bedrog mig :cool2: Jag har kört North Rebel ett tag och tyckt att den är löjligt lätt att återstarta, och så kommer detta!

    Så för er som hellre vill sjunga en sång än att ligga och driva och slita i linor när ni kraschat en kite, här har ni er drake.

    Fö. så är det en behaglig drake som beter sig som ett mellanting mellan C och hybrid, svänger kvickt och mer likt en C-kite än någon annan delta jag provat., loopar med konstant drag och fart. Den har ett massivt lyft, bra depower och behagligt bomtryck.

    Glöm inte bort brodern Rebel som är en riktigt trevlig drake också om man inte vill gå mot C-hållet i svängar och dragegenskaper så är Rebel en drake för dig. 😀

    Pusha era grejer på beachen men sluta spamma ner forumet med värdelös reklam.

  • eklov

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 17:40

    låter nice, snart slipper man göra något själv! Då är de bara att vänta tills ngn tillverkare även erbjuder autoinflate, autodeflate, autopilot samt autopacking…

  • rydstrom

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 19:01

    autoin- och deflate och automatpackning kan jag definitivt vara på… jag längtar faktiskt efter det…

  • kvabbso

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 19:13
    eklov;544229 wrote:
    låter nice, snart slipper man göra något själv! Då är de bara att vänta tills ngn tillverkare även erbjuder autoinflate, autodeflate, autopilot samt autopacking…

    ord!!!

  • hatman

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 19:45

    Glöm int Venom 19, den kan auto-mobe o auto-happy-end!

  • skotten

    Medlem
    4 maj, 2009 vid 21:48

    hehe “happy ending”

  • gh0st

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 04:18

    Precis som Kaj skriver sa aterfinns denna egenskap pa alla kites med Delta shape t.ex. Flexifoil Atom09, RRD Passion, North Evo m.m.
    Auto relaunch ar helt enkelt att nar du krashar kiten sa kommer den att av sig sjalv vanda sig upp pa en ving tip och vandra ut mot kanten av vindfonstret o vanta pa dig dar. En egenskap som gor det bra mycket enkelt att vattenstarta (om man nu av nagon anledning har problem med att dra i en styrlinorna som man vanligtvist gor med kites utan delta shape).

  • olandstoken

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 05:20
    sourra;544152 wrote:
    Autorelaunch? Kites som tar egna initiativ? Jag föredrar nog att kiten relaunchar när jag själv säger åt den att göra det.

    Kiten arbetar sig upp i vindögat och släpper vattnet även om man inte rör bommen, inget bomutslag så stannar den där.Det var riktigt praktiskt att ha en kite som inte la sig dead downwind i powerzone när jag skulle hjälpa en vän att hålla hans trasslade kite när hans leash gått upp häromdan.
    I det stora hela är det ju en trevligare position för kiten att befinna sig i vindögat än rakt downwind. Mne det är klart, att det finns andra lägen det kan va mindre praktiskt.. Kan inte komma på något men det finns säkert :santa:

    Det finns ju andra deltakites också, om nån har erfarenhet av dem så dela!

    Om någon upfattade inlägget som att North EVO är kiten som förändrar välrden så ber jag om ursäkt, ville bara dela med mig av min upplevelse. det finns ju många andra egenskaper som är viktiga än just denna detalj.

  • olandstoken

    Medlem
    5 maj, 2009 vid 05:27
    sourra;544152 wrote:
    Autorelaunch? Kites som tar egna initiativ? Jag föredrar nog att kiten relaunchar när jag själv säger åt den att göra det.

    Kiten arbetar sig upp i vindögat och släpper vattnet även om man inte rör bommen, inget bomutslag så stannar den där.Det var riktigt praktiskt att ha en kite som inte la sig dead downwind i powerzone när jag skulle hjälpa en vän att hålla hans kite trasslade kite när hans leash gått upp häromdan.
    I det stora hela är det ju en trevligare position för kiten att befinna sig i vindögat än rakt downwind. Mne det är klart, att det finns andra lägen det kan va mindre praktiskt.. Kan inte komma på något men det finns säkert :santa:

    North EVO är säkert inte världens bästa kite! Om nån uppfattade inlägget som det så ber jag om ursäkt! 🙂

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Autorelaunch, inget bull!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.