Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Avtrampad fena – motvillig motpart

  • Avtrampad fena – motvillig motpart

    Publicerad av yoko på 13 augusti, 2012 vid 18:21

    Hej,
    tänkte höra med er om ni har några tips att ge mig.

    Jag hade precis varit ute och paddlat på vågsurfbrädan nere i Apelviken. Medan jag bytte om lutade jag brädan liggandes mot det lilla räcket på parkeringen framför surfbussen. En kitare som skulle gena lite snubblade på vår bräda och trampade av den mittersta fenan på brädan. Han ber tusen ggr om ursäkt och går till sin bil och skrapar ihop 120:- som han tycker ska räcka till en ny fena. När Mogge vindsurfat klart och kommer upp återger jag händelsen. Han kollar in brädan och fenan och upptäcker att det bara är ena fenfästet som gått av. Det andra fästet är fortfarande helt och spräckte därför sönder fenpluggen samt kärnan och slet upp glasfiber ca 5 mm. Det är bara att konstatera att det inte bara är att sätta in en ny fena, mer omfattande lagning krävs. :frown:

    Vi går och pratar med killen, som precis ska åka, och visar honom skadan. Han ifrågasätter om detta verkligen hänt då han trampade av fenan utan tycker lite tvekande att det säkert var så innan, men det var det ju självklart inte! Hans kompisar ansluter och rekomenderar oss att lämna in den till Ulf på CLS. Vi ber då om hans telefonnr så vi kan ringa och berätta vad det kostar samt ge honom kontonr m.m. för att ersätta kostnaderna.

    Det kostar 1500:- att laga på CLS då det visar sig att fenpluggen har som förskjutits, spräck skummet samt skapat ett “veck” snett över tailen.

    Där står vi i Varberg, andra dagen på semestern. Både vi och barnen är ju laddade för paddling. Vi ringer gärningsmannen oavbrutet i över en vecka från diverse nummer utan nåt svar. Vad hade ni gjort? Lagat brädan eller inte? Vi lagade brädan iaf……

    När vi till slut får kontakt via SMS är killen givetvis högst ovillig att betala, på sin höjd 400kr utöver de 120kr vi fått på stranden – “på Costa Rica tog de 30 dollar för en helt utsliten fena”. Han anser att vi får en hel och bra begagnad bräda för 1500kr. De billigaste fenorna vi fick tag på när vi frågade på Surfers var ett beggat 3-pack för 299kr.

    Vi var brädlösa i en vecka. Alternativet hade ju varit att hyra bräda i 7 dagar eller att köpa en ny beggad. Båda dessa alternativ landar ju på mer än 1500kr.

    Hur agerar jag nu? Tacksam för tips.

    styret svarade 11 år, 9 månader sedan 15 Medlemmar · 22 Svar
  • 22 Svar
  • pedersen

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 19:41

    Mittersta fenan? Thrusterfenor eller..? Jag tror nog att du skall lägga upp ett foto på skadan för att för bättre vägledning.

  • ola-h

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 19:58

    Surfbräda, snackar vi alltså…

    Svårt det där. Moraliskt är ju tramparen skyldig. Men (beroende på brädans skick mm) kan man ju också tycka att det är lite väl saftigt med 1500 pix. Symbiosen mellan amerikanska sjukvårds- och försäkringsindustrin dyker upp i huvudet… Och det smakar salt.

    Mao, man kan tycka att den som lagade kunde ha övervägt lite billigare, enklare varianter. Skadan är ju (normalt) trots allt en enkel standardgrej på vågsurfingbrädor. Ur det perspektivet kan man kanske förstå tramparen.

    Kanske är det läge att någon av parterna kollar upp om inte någons försäkring kan täcka?

  • electric

    Medlem
    13 augusti, 2012 vid 22:41

    Eftersom tramparen är ensam skyldig till skadan ska han också fixa så att du blir skadeslös. Hur det sker är hans ensak. Ett sätt är att ordna en ersättningsprodukt i samma skick. Ett annat är att han ordnar så att brädan återställs i det skick den hade innan skadan. Han valde det sistnämnda, och det gjorde han genom att be dig låta CLS-Uffe laga brädan. Självklart ska han då också stå för kostnaden. Varför ska du betala för det tramparen åstadkommit och för hans rekommendation om lagningssätt? (Det senare är naturligtvis den springande punkten. Det hade varit en helt annan sak om han inte rekommenderat just CLS-Uffe utan bett dig först kolla med olika ställen och sedan kontakta honom innan inlämning).

    Egentligen skulle tramparen ha fått ta hand om hela saken själv. Då skulle det inte blivit något tjafs. Jag vet, i praktiken är det inte så enkelt, men så borde det idealt ha gått till. En tankeställare!

    /Lars

  • rabbit

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 00:53
    Yoko;695334 wrote:
    “på Costa Rica tog de 30 dollar för en helt utsliten fena”

    Har han råd att åka på semester på costa rica och hålla på med kiting så har han också råd att stå för sina misstag…

  • svenne

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 06:12
    rabbit;695376 wrote:
    Har han råd att åka på semester på costa rica och hålla på med kiting så har han också råd att stå för sina misstag…

    Precis!
    Han ska fan betala och lära sig att hålla reda på sina feta fötter.

  • pedersen

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 07:06
    Ola H.;695348 wrote:
    Surfbräda, snackar vi alltså…

    Okej, det förklara ju lite, var helt inne i vindsurfingen. Spelar ju iofs inte så stor roll i sammanhanget.
    Det är såna här saker man blir kallsvettig av, speciellt om man är lite allmänt konflikträdd,
    men grundinställningen borde vara: pajar man, pyntar man.

  • johnsan

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 08:41

    Precis, “Brake it you buy it!”

  • ola-h

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 09:15
    Svenne;695382 wrote:
    Precis!
    Han ska fan betala och lära sig att hålla reda på sina feta fötter.

    Man kanske borde hugga av foten för att statuera exempel?

  • svenne

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 09:45
    Ola H.;695405 wrote:
    Man kanske borde hugga av foten för att statuera exempel?

    Tjaaaa, en kajtare mindre. 😉

  • oaxen

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 09:50

    Rimligen får kajtaren ta det på sin försäkring eller betala de 1500 kr.

  • frippe75

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 16:15

    Hur som helst lär ju självrisken gå på en 1000-lapp så kanske det beloppet är helt ok som ersättning?

    Lägga ut sin allra käraste ägodel på en asfalterad parkering som en försåts-mina… Inte bra.

  • mikaels

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 17:05

    Som sagt, den som skadats skall hållas skadelös, hur det sker är den vållandes val, han kan fixa det själv, eller betala någon som kan, men fixa det ska han.
    Om han tycker det är billigt i Costa Rica kan ha väl flyga dit och få det fixat åt Yoko 😉

  • yoko

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 19:23

    Det känns för jäkla surt faktiskt. Kitaren är som sagt högst ovillig att betala mer än vad det kostar på Costa Rica. Förutom just fenfästet som flyttades vart det mjukt som i en linje på båda sidor om fästet vilket inte konstaterades med en gång. Jag tror jag ringde 3-4 gånger när jag var bort till Uffe för att diskutera hur han ville lägga upp det. Jag försökte nå honom från diverse nummer flera gånger dagligen i över en vecka utan svar. Jag ringde tom till hans jobb men kom efter ett tag till samma svarare. Lätt att göra en bra deal då!

    Jag får ta ett rejält tag i hans öra och bara mangla. Försäkringar är väl till för just sånna här tillfällen?!?

    Vilken respons på forat förresten, tackar!

  • pedersen

    Medlem
    14 augusti, 2012 vid 20:30

    Fattar inte hur man bara kan skita i att svara. Vill han inte kunna visa sig igen på stranden? Jag hade skämts hund om jag inte hade gjort rätt för mig vid ett sådant tillfälle.

  • dr-masse

    Medlem
    15 augusti, 2012 vid 06:45

    Jodu. Jag seglade, för första och förhoppningsvis enda gången i mitt liv, in i en annan vindsurfare på Guincho förra året. Drar inte hela story om hur och varför, men bländad av sol, prylsimning i vitvatten och risig koll från min sida är väl en kort sammanfattning. Lyckligtvis skadades ingen, men det blev ett ganska rejält märke i sidan på hans bräda.

    Och naturligtvis var han en local. Så, inte nog med att jag betalade för en proffslagning av hans bräda, jag gav han dessutom ett par-tre hundra extra för att han fick fixa transporter av brädan och dessutom bli av med den ett tag. Och jag skämdes som tusan och ville försäkra mig om att inte få ett rykte på Guincho om att “där går det där bleka stolpskottet som seglar in i folk, pajjar deras prylar och sedan inte fixar det.”. Inte ett alternativ.

    Det man har sönder fixar man. Punkt. Oavsett om det sker gratis eller kostar skjortan. Fixa det.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Avtrampad fena – motvillig motpart

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.