• alexasu

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 10:47

    Kul att se lite vågtävling från ett ställe som faktiskt har en bra våg! 😉

  • irieman

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 11:23

    Ja, jäkligt grymt! Punta San Carlos har varit min favoritdestination länge att åka till ändå sedan jag såg filmer därifrån för ett antal år sedan. Verkar helt grymt!

  • jesper-b

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 12:29

    Inte bara en fin våg, dessutom extremt fin side-off!

    /JB

  • ola-h

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 12:33

    Ooooh, va’ snyggt.

  • dr-masse

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 12:41

    Ganska exakt samma fina down-the-line förhållanden som på PWA Teneriffa.

    Eller kanske inte. Seglingen (och hoppen) från PWA är ju grymt imponerande, men varför varför kan de inte få till en tävling i sådana här förhållanden? AWT slår som sagt till igen och visar hur det skall göras.

  • jesper-b

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 14:47

    Ja, vindsurfarna på PWA är det inget fel på, men huuuu vad skjukt bändigt vågridningen ser ut i den där cross-on vinden.

    /JB

  • oscar

    Medlem
    7 augusti, 2013 vid 15:34

    Grym segling och grym tour det där AWT, slår ju PWA med hästlängder.

  • alexasu

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 13:22

    Vi får ge Teneriffa rätt mycket cred för live-streamen och -scoringen dock!

  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 13:34

    Ja, håller med helt – live stream och score har ju gjort PWA så mycket intressantare igen.

    Hoppas de kan få bättre kvalle på streamen från Klittmöller, det brukar ju vara det och danskarna är ju bra på med webb å socialt å allt det där.

  • ola-h

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 13:41

    @Jesper B 714019 wrote:

    Ja, vindsurfarna på PWA är det inget fel på, men huuuu vad skjukt bändigt vågridningen ser ut i den där cross-on vinden.

    /JB

    Jag hävdar att de har fel prylar och i stort fel inställning till hur man kan rida en sådan våg. EN del stora moves på vågen, men i stort förvånansvärt taskig känsla för vilken sväng som det är läge att göra i vilket läge. Så nästan jämt missar de det mesta av vågen. Några av de få undantag jag såg var Scott McK i något tidigt heat och Fernandez i semin.

    Trots att domarna helt uppenbart belönade rides med flera seriösa hits väldigt bra, så var det inte många som plockade in dessa poäng.

    Problemet är nog att det är för lite status i PWA totalt sett för att folk som kan spendera sin tid med att finputsa svängarna på diverse episka break istället skall välja att lägga tid på att utveckla teknik och prylar för sunksegling.

    Kolla på surfingen. Där är det både episkt-episkt-episkt men också en del mer sunkartade break och surfarna presterar extremt imponerade överallt.

  • dr-masse

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 14:14

    Just Scott McK tycker jag visade att det gick att få ut mer av vågorna i El Medano.

    Hans förmåga att få ut mycket av även halvbra vågor i knepiga förhållanden tog ju honom väldigt långt (till en världsmästartitel, iofs en säsong med få tävlingar) trots att han väl inte kan sägas vare sig har varit eller blivit någon hoppkonstnär. Få kan segla backside som Scott McK.

    PWA belönar hopp (alldeles) för mycket i förhållande till vågridning, tycker jag. En halvdan tweakad push drar in typ 7 eller 8 poäng. En grym frontside 360 (Brawzinho och en fransos) eller en Goiter (Victor F) fick i El Medano typ samma poäng eller till och med mindre (Proffitt). Eh?

    Hopp är kul, men är det inte ‘wavesailing champion’ det handlar om… fast grundproblemet är ju PWAs spots, även om en viss förbättring finns. Nu längtar vi till Klitmöller!

    Dessutom tycker jag att PWA borde belöna mer än bara två vågor och två hopp och istället ta tillvara på att vindsurfing i bra förhållanden faktiskt kan bjuda på rätt mycket action i 15 minuter, men det är ju en annnan diskussion.

  • ola-h

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 14:28

    Fast snarare tycker jag att det var just enstaka (även extremt radikala) vågmanövrar som inte fick så mycket poäng. Det krävdes helt enkelt att de gjorde mer av vågen. Men det var som att det budskapet inte gick fram (förutom möjligen till Fernandez och Köster som faktiskt var de som gjorde mest av sina vågor… å så McK men det var nog mer av hävd och ohejdad vana). SÅ efter att ha funderat på poängsättningen lite så tycker jag den var helt OK. Det var många sjuuuuuka hopp och de kunde dra in 10 och tom 11 poäng. Men det var helt enkelt inte samma nivå på vågridningen (relativt vad som var möjligt) så därför stannade de poängen på max 8-9, ofta klart lägre.

    Nästa steg är “heats on demand”. Faktiskt så tror jag att det skulle hjälpa även seglarna att förbättra sig, speciellt när det gäller vågridningen.

  • creative

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 14:57

    Jag har seglat med just Scott Mck och han laddar alltid i vågridningen. Sjukt kul att se i verkligheten. Och att segla punta san Carlos är hur kul som helst. Prova! Det är som en annan planet.

  • manno

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 16:29

    Shit jag måste ha kollat på en annan pwa-tävling på teneriffa i dagarna, det jag såg var det ballaste vindsurfing har att erbjuda, mycket vind, mycket vågor och världens bästa seglare som laddar med livet som insats.

    Sen när blev det ofint att hoppa eller köra vågor i cross on? är det ute med planing också snart?

    Till nästa pwa ska jag åka ner till och ha en clininc med boysen om hur dom ska rida vågor 😉

  • svenne

    Medlem
    8 augusti, 2013 vid 16:46

    @manno 714131 wrote:

    Shit jag måste ha kollat på en annan pwa-tävling på teneriffa i dagarna, det jag såg var det ballaste vindsurfing har att erbjuda, mycket vind, mycket vågor och världens bästa seglare som laddar med livet som insats.

    Sen när blev det ofint att hoppa eller köra vågor i cross on? är det ute med planing också snart?

    Till nästa pwa ska jag åka ner till och ha en clininc med boysen om hur dom ska rida vågor 😉

    Se till att de döper om sig till PJA istället.

Sida 1 av 3

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.