• Axel ur led

Publicerad av anonym-anvandare på 2 april, 2004 vid 11:40

Jag drog för några dar sen axeln ur led efter en cykelvurpa. Rehabiliteringen ska enligt ortopeden ta flera månader tongue.gif

Om det stämmer så lär det inte bli nån windsurf i sommar. Jag undrar om nån här på konfen har vart med om samma grej och kan berätta lite om hur det gick.

styret svarade 21 år, 1 månad sedan 6 Medlemmar · 9 Svar
  • 9 Svar
  • e_axel

Medlem
    2 april, 2004 vid 12:20

Hej

Jag har fått Axeln ur led två gånger. Drog tillbaka den i rätt läge rätt snabbt när det hände. Axeln kändes lite öm en månad eller två efteråt. Problemet när man dragit axeln är att det lätt kan hända igen. Var nästan 4 år mellan första och andra gången för mig…Man får va försiktig och värma upp innan man går ut.

E_Axel

• ollefax

Medlem
    2 april, 2004 vid 12:25

Jag sträckte ett ledband i axeln i höstas, kan tänka mig att det är samma typ av skada. Det var inte bra, har tagit knappt ett halvår innan det blev bra. Men det vara bara när jag lyfte det kändes och i surfingen så hänger man ju bara! Så det beror lite på vilken rörelse som ömmar kan jag tänka mig.

• johan-g

Medlem
    2 april, 2004 vid 13:24

Min axel hoppar ur led lite titt som tätt. Grejen är den att du måste träna upp musklerna i axeln. Tror nog inte att det ska vara några problem alls att surfa, kan ju ömma lite, men egetligen är det ju bra träning. Jag har aldrig haft några problem när jag surfar, däremot när jag har åkt snowboard och dylikt då min axel kan hoppa ur led extremt lätt

• draaaag_eller

Medlem
    2 april, 2004 vid 14:21

Då finns ju verkilgen anledning att träna enhandstrick… grin.gif grin.gif grin.gif

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    2 april, 2004 vid 14:34

inte axeln..men ur led e det iallfall.

jag slog min höger hand urled förra året, doktorn drog den rätt o slängde på lite gips, gick med det en månad ungefär..o sedan var det mjölkpaketen som fick bli min träning ett tag, tog nog 3månader innan jag kännde mej rätt säker på den.

Men o andra sidan lär du säkert inte missa så mycket surf endå..om det inte blir en blåsig sommar då, som det skall bli wink.gif

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    2 april, 2004 vid 15:11

ahh..nu kom jag på en annan grej, som har just med Axeln att göra

Jag o några polare var uppe i gråbo för o bränna trailhojj bland grushögarna, fick låna hojjen en repa..osåklart skall man ”tuffa till sej lite” cool.gif

körde inte så fort, men jag tänkte att jag skulle köra o gasa järnet så jag spann runt, men trailskiten fick fäste..upp på bakhjulet i några km/h, släppte gashanden helt så det blev one handen bakhjul..sammtidigt som jag släpper gashanden drar vänster handen ner styret ner till ramen, o då ville hojjen ner med framhjulet igen..jiiiiiiiiiiiha!!! bara den röda manteln som saknades.

Landade på axeln..brände till som fan, o sedan var det färdig åkt för min del blush.gif, kännde inte så mycket dem första 15min, men efter typ 1timma kunde jag inte röra axeljäveln, gick aldrig o kollade axeln hos någon doktor som kunde ge någon prognos om den..men jag fick säkert en spricka eller något liknande, för jag kunde inte lyfta bänkpress eller gymma på en lång tid..o nu har den ”växt fast” snett..haha frown.gif något skumt e det iallfall, rörelseheten i högeraxeln e betydligt sämmre…menmen

bara en liten historia om min axel, som kanske ”nästan hoppade ur led” wink.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    2 april, 2004 vid 16:11

Haha laugh.gif det låter ju bra rambo. Hörde av min farsa som är läkare att folk som slår axeln ur led men väntar för länge med att kolla det inte kan fixas, med försämrad rörlighet som följd.

Tack för alla svar. Jag får se hur det blir med surfandet i sommar.

• JOHN_j_RAMBOO

Gäst
    2 april, 2004 vid 17:05

thanx for the info dude..Men jag surfar som en kung endå cool.gif

det e det som räknas..men visst fan har jag vart lite putt på min högra arm, för den e ett minus om man jämnför med vänsterarmen..

• styret

Medlem
    2 april, 2004 vid 18:04

det är fan märkligt att man inte lär sej.
    jag har slagit sönder kroppen hur många gånger som helst och inte orkat gå till läkare för det.
    så sitter man här med bucklor på fötterna (slagit av nått ben som sen läkt snett) sneväxta båtben, felplacerade muskelfästen i ryggen och fula ärr över hela kroppen som nog skulle sytts för att bli bra.
    lik förbannat så klagar man lite nästa gång man pajjar nått men går amn till doktorn, närå.
    och då är man abra 18. tänk hur fan kroppen kommer kännas och se ut när man blir ännu äldre…
    gå till doktorn och försök göra som han säjer.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.