Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • bjorn-daniels

    Medlem
    2 februari, 2015 vid 06:38

    Skurit bort överflödigt hc, spacklat i längs kanterna och slipat in tucked under. Var inte lätt att få till en snygg övergång från blank till hc. Fick det bra bakre halvan av brädan men främre är jag inte riktigt nöjd med. Nästa gång får det bli shape efter att botten hc är lagd.

    bräda efter spackel och slipning

    Bräda innan trimning av hc. En sak jag lärde mig på laminering av hc var att lägger man hc nedåt kommer överflödig epoxi att rinna längs cellväggarna upp på ytan. Hände på nåt ställe så jag provade att rugga upp ytan försiktigt med ett fint sandpapper vilket gick bra.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 09:26

    Nu har jag även fått på däck HC, Är riktigt kul att lägga HCn, hur enkelt som helst att få den att följa dubbelkrökta ytor och ligger an ordentligt överallt.
    Slipper förformning och elände.
    Behövde bara lägga 2 små snitt i nosen och två i aktern, sen var det bara att lägga ihop kanterna och få 100%ig passform
    Nos

    Akter

  • sailortrash

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 11:03

    cool ser det ut, kanske klarlack på den där?

    eftersom jag läst ditt andra bygger verkar det, tycker jag, som om det är enklare att bygga med HC än med D-cell?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    9 februari, 2015 vid 19:17

    Njae, så vill jag kanske inte beskriva det, snarare olika arbetssätt. Båda sätten/materialen har sina för och nackdelar. Just att få HC runt kanterna är ju mycket enklare än med divinycell, däremot har Hc andra nackdelar, som jag gjort här krävs ju tex 2 extra vaccumlamineringar. Sen går det ju inte att slipa nåt vidare i HC utan att fylla upp med epoxi/mb eller liknande. Skära kanterna på HC blir inte bra och måste spacklas och sedan slipas. Sen är det en stor skillnad när man ska lägga ytterlaminaten som måste prepregas annars rinner epoxin ner i cellerna, jag har ju valt att göra det även på innerlaminaten men det hade man egentligen inte behövt. Preprega så här stora vävar och hantera kräver en del erfarenhet, osv

    Jag lutar nog åt att det är mer jobb med HC än Divo just i denna applikationen men det beror nog delvis på att detta är första gången jag bygger med Hc, får man öva på ett par brädor kommer jag nog uppleva skillnaden mindre. Så fast jag fick mycket tips av Svenne, finns det mycket att lära hur man gör och knep för just brädbyggning

  • bjorn-daniels

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 10:16


    Spacklat kanterna/tucked under, nästa steg blir att slipa dem

    Tänkte ju först bygga en Twinzer men ändrade mig till Tri/thruster. Då jag hade lite klent med fenor för det blev det att beställa 2 set från Ohana. Passade även på att skaffa en stor frestylefena till förra bygget

    Lagt i HC där det är strora tryckkrafter, dvs hälar och mastkasett. Tänkte en del på vilket mönster som skulle vara bäst men tillslut valde jag mellan detta och ett “prick/cirkel”mönster, då de var de två mönster jag kunde komma på som var relativ enkla att göra. Vet inte riktigt vilket som vore bäst, ett prick mönster hade nog blivit mer elastiskt för global böjning men då det är ganska mycket kol just här tror jag inte det spelar så stor roll. Kör såklart med extra lågdensitets mickroballonger 0,12 istället för 0.19 i densitet. Har även fått i stroppluggar och ventskruv.
    Visst blir man lite knäsvag av anblicken?

  • tws

    Medlem
    16 februari, 2015 vid 14:37

    Jaha, det her blir bra. Fin og brei bak og lite volum foran masten. Som Fernandez kjører. Kansje kantene burde vært tynnere, men det får vi nok vite når du tester. Masse vind denne uken (vinterferie), men har akkurat kastet krykkene.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 11:26

    @tws 730955 wrote:

    Jaha, det her blir bra. Fin og brei bak og lite volum foran masten. Som Fernandez kjører. Kansje kantene burde vært tynnere, men det får vi nok vite når du tester. Masse vind denne uken (vinterferie), men har akkurat kastet krykkene.

    Jo kanterna kunde nog ha varit något tunnare, körde ju shape utan bottenHC och de 5mm gör mer än man tror. men nu tror jag det blir skitbra ändå.

    Redan kastat kryckorna? Fick uppfattningen att de iprincipt sågat av benet?

  • bjorn-daniels

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 11:38

    Håller på med fenboxarna, blir ju Thrusters/trifin.

    Har tidigare satt centrum Thrustersboxar ca 1cm framför bakstroppens främre skruv, centrumlinje bakkant box ca 50mm från kanten. ungefär 350mm från aktern. Ingen Toe och ingen cant.

    centrum mittboxen på 210 från aktern eller i princip rakt under bakrestroppens bakskruv (eller något bakom)
    Finns stroppplaceringar både framför och bakom dessa punkter

    Tänkte köra ungefär lika men funderar på om jag skulle lagt lite Toe in, kanske 1.5grad.

    Det finns ju flera här som har en hel del erfarenhet om fenplaceringar och tar gärna emot lite synpunkter, finns ju mängder skrivit om surfbrädor och fenplaceringar men för vindsurf är det ganska klent

  • jesper-b

    Medlem
    17 februari, 2015 vid 12:09

    Ola borde ha mer koll än alla andra som hänger här. Hans svar kommer säker inom kort. Jag mätte dock upp ett antal quadfenboxar på några quatro och en fanatic. Alla hade lite toe in på framfenorna. Kommer inte ihåg i termer av grader men någon dryg millimeter eller om det var dryga två, närmare mittlinjen i framkant fenbox än bakkant har jag för mig att det va.

    /JB

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 07:58

    Tack så mycket för input Jesper!
    2,5mm närmare mitten på en 100mm (om det nu var 100mm box) box blir 1,43grad, ungefär vad jag tänkt mig.

  • sailortrash

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 09:27

    Sorry att jag kapar tråden, men det har med thruster uppsättning att göra. Jag funderar på om det är värt att operera in två thrusters på en 100 l fanatic cross från 2002…grejen är att den är i te helt olik “moderna” vågisar i sin shape: tunn framför mastboxen, rätt plan rocker bak och bred i häcken..den mäter sig bra med moderna fsw vad gäller bump’n’jump,så jag tänker att den kanske kan klara av några onshorevågor också mha lite extra svängkraft…

    Är det inte det TWS rippar omkring på typ…?

  • tws

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 11:08

    Joa, trusters gir mer løft mot vinden og mer effekt kommer ut av seilet når man stemmer imot med bena mot et brett som sitter fastere i vannet. Sett trusterne rett foran singlefinnen, helt ut i kanten. Funker bra for meg og Jaeger Stone gjør det også slik. Går nok med stokk i et par uker til og i morgen kommer det 15m/s 😉

  • sailortrash

    Medlem
    18 februari, 2015 vid 12:10

    kul! då blir det av…

    ngn gång…

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 februari, 2015 vid 20:35

    Boxarna börjar ta form! Blir brutalt lätta(och starka), får återkomma med slutgiltig vikt men lätt 2 slotbox+ 1 usbox till mindre vikt än en köpe-usbox satt i högdensitetsskum. Riktigt skoj.

    boxar i lite olika stadier.
    Pluggar för usbox och mastkasset

  • j-f

    Medlem
    23 februari, 2015 vid 09:01

    Vilket bygge Björn, riktig kul o följa! Boxarna ser verkligen fina ut!
    Har du fräst ut pluggarna i Polyeten el liknande?

    Inte kommit så långt på mitt bygge. Mallar till rocker och outline utskrivna och glödskäraren ihop satt.

Sida 4 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.