Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

  • kapten-k

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 15:17

    Hur mycket vill du ha för en tuttlebox?

  • danielsson

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 18:12

    Jaha, då fick man sälja ett cellplastblock till J.F som är produktansvarig på DIAB Barracuda( divinycell) !! Gissar dock att han ska använda lite av sitt egna material till brädan!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 18:53

    Kapten K, tyvärr har jag inte kvar nån plugg för Tuttlebox så isåfall måste jag göra en ny. Pluggarna försvann när Mathias Holmberg la ner sin verkstad för många år sen. Jag har dock kvar en plugg för Powerbox.

    Tws och Jesper ni har PM

  • bjorn-daniels

    Medlem
    13 mars, 2015 vid 20:08

    @Danielsson 731424 wrote:

    Jaha, då fick man sälja ett cellplastblock till J.F som är produktansvarig på DIAB Barracuda( divinycell) !! Gissar dock att han ska använda lite av sitt egna material till brädan!

    Kör hårt Johan!

  • bjorn-daniels

    Medlem
    18 mars, 2015 vid 10:29


    Boxar på g. Här ser man ett liten skillnad med Hc, går inte att rita på utan måste lägga en tejp först. Kanske inte problem direkt, bara annorlunda.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 06:19

    Då har boxarna kommit på plats och jag har börjat förbereda däcklamineringen. Däcklamineringen är nästan lite jobbig, många lager och den tar lång tid.

    lagt ut plast och ritat upp var de olika lagerna ska ligga.

    Boxat och klart.

  • billie

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 09:04

    Vilket jobb

  • bjorn-daniels

    Medlem
    20 mars, 2015 vid 19:44

    Jovisst är det många timmars jobb på en bräda, fast jag ser det inte riktigt så. Det är mer ytterligare en dimension på sporten. Lite som en hobby, vissa renoverar bilar, pysslar med trädgården eller nåt annat. Jag bygger brädor och vägen är en del av målet. Ger mig möjligheten att hålla på med vindsurfing fast det inte blåser och ovanpå allt är det oerhört kul och stimulerande.

  • sailortrash

    Medlem
    21 mars, 2015 vid 06:25

    jag håller med, om “jobb” har en negativ klang så borde det inte användas till detta. Fast jag tror det mer menades som “vilket gediget noggrant arbete att beundra”, för det du lägger ut på konfen ger ett väldigt systematiskt och ordnat intryck…

    hade jag plats hade jag också get mig på att bygga ngt vindusrfingliknande…varför är det ingen som byggt en katamaranshapad vindusrfingbräda t.ex? det skulle jag vilja prova..

    men plattvattenbyggen kanske inte engagerar så många, verkar vara vågentusiasterna som bygger mest…jag har faktiskt aldrig hört talas om ett freeride eller slalom hemmabygge nu när jag täner på det..

  • raggarn

    Medlem
    21 mars, 2015 vid 17:51

    ” hade jag plats hade jag också get mig på att bygga ngt vindusrfingliknande…varför är det ingen som byggt en katamaranshapad vindusrfingbräda t.ex? det skulle jag vilja prova..”

    har redan byggts såklart….. tror att det va en Yamaha faktiskt och ev design Jim Drake,
    minns inte om det bara blev proto…… ska leta rätt på bilderna när jag hinner…. 🙂

  • bjorn-daniels

    Medlem
    22 mars, 2015 vid 11:04

    Tog det inte speciellt negativt, ville bara nyansera det hela lite.

    Jag har byggt både Slalom, course racers och freerides, senast för 2 år sen då jag byggde en 100l+ 235/76 freeride speciellt för insjösegling och 7.0. Passade på att trycka i en centerbox så barnen kan använda den också. Riktigt kul bräda faktiskt, inte så snabb men svänger som attan och planar tidigt.

    Sen vet jag flera andra som byggt slalom/race brädor fast det var ganska länge sen, men jag håller med Vågbrädor verkar överrepresenterade.

    Appropå katamaran så har Starboard gjort en, kanske inte riktigt det du tänkte på men ändå
    http://www.continentseven.com/2010/09/13/starboard-catamaran-windsurfer

  • bjorn-daniels

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 06:29

    Lite bilder från däcklamineringen som gick bra. Enda smolken i bägaren var att den ena stora kolfiberförstärkibgen kom lite snett. Det gör inget men det stör mig lite.

    tillklippt väv

    glas och de små förstärkningarna impregnerade

    och de stora. Kan vara lite trixigt att få dem på rätt plats när man rullar ut dem. De fastnar lätt i den impregnerade väven under och sen är det svårt att justers. Ofta bättre att låta det vara än att försöka rätta till eftersom det gärna blir värre.

    Saltrulle! Väven upprullad på rör

    Och sedan utrullad på bräda. Kan ju tillägga att en sån här laminering är kanske inget man bör ge sig på som första projekt

    Efter detta har brädan åkt in i vacuumpåse och in i värme 24h.

  • sailortrash

    Medlem
    23 mars, 2015 vid 08:41

    @Bjorn Daniels 731594 wrote:

    Tog det inte speciellt negativt, ville bara nyansera det hela lite.

    Jag har byggt både Slalom, course racers och freerides, senast för 2 år sen då jag byggde en 100l+ 235/76 freeride speciellt för insjösegling och 7.0. Passade på att trycka i en centerbox så barnen kan använda den också. Riktigt kul bräda faktiskt, inte så snabb men svänger som attan och planar tidigt.

    Sen vet jag flera andra som byggt slalom/race brädor fast det var ganska länge sen, men jag håller med Vågbrädor verkar överrepresenterade.

    Appropå katamaran så har Starboard gjort en, kanske inte riktigt det du tänkte på men ändå
    http://www.continentseven.com/2010/09/13/starboard-catamaran-windsurfer

    jo den katamaranen såg jag, men knappast vad jag skulle lägga pengar och tid på. Jag har inte sett ngt bygge som verkar dra fördel av katamarantänket. det borde rimligtvis gå att bygga minst lika snabba som vanliga slalom, men lättare.

  • bjorn-daniels

    Medlem
    27 mars, 2015 vid 06:14

    Har fyllt i med microballonger för att få en starkare övergång mellan boxar och hc. Kanske overkill då boxarna är delvis genomgående och sitter i däcket också, dessutom är det ju korta fenor så belastningen blir liten. Men det blir bättre så här.

  • ola-h

    Medlem
    27 mars, 2015 vid 10:05

    @Bjorn Daniels 731107 wrote:

    Då borde man isåfall flytta ut och ev fram frontboxarna något, räknar med att köra 12cm symetriska framfenor så kanske öka på toe in lite.
    Min mittbox bör vara iprincip idenisk med din, ev något lägre bak.

    12cm är lite mitt emellan. 20mm framför (enligt ovan) borde funka. Jag skulle kört 1.8 graders toe och 40mm från rail. Ett safe val.

Sida 6 av 20

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bantat bygge

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.