Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa våtdräkten 2013

  • bicless

    Medlem
    15 september, 2013 vid 15:49

    Jag har skaffat mig en xcel revolt 5/4/3 hooded som är Xcels toppmodell, men för varmt i vattnet och luften för att testa den ännu, återkommer om nån vecka när jag vågar ha den vid surfet utan att svettas ihjäl.
    Sen tror jag alla dubbel är kallare ovan vatten än motsvarande enkel, så har det varit hittills på alla jag testat, ett sätt att lösa avdunstningen på dubbeldräkterna är att ha en vindjacka eller neoprenjacka när man strosar runt på stranden. Det funkar fint.

  • mysticpearl

    Medlem
    15 september, 2013 vid 16:59

    @Bicless 716028 wrote:

    Jag har skaffat mig en xcel revolt 5/4/3 hooded som är Xcels toppmodell, men för varmt i vattnet och luften för att testa den ännu, återkommer om nån vecka när jag vågar ha den vid surfet utan att svettas ihjäl.
    Sen tror jag alla dubbel är kallare ovan vatten än motsvarande enkel, så har det varit hittills på alla jag testat, ett sätt att lösa avdunstningen på dubbeldräkterna är att ha en vindjacka eller neoprenjacka när man strosar runt på stranden. Det funkar fint.

    Är det motsvarande Xcel Drylock 4.3 dräkt fast nytt namn, revolt?
    Min drylock 4.3 är jag nöjd med, på vintern är den dock för kall, då behövs underställ.

  • snej

    Medlem
    15 september, 2013 vid 17:39

    Har haft många diskussioner angående enkel vs. dubbel. Körde länge i tron om att enkel var det enda som gällde men blev trött på att jag ständigt fick revor från naglar och annat.

    Köpte en F-bomb 6/5/4 förra året och tycker att den är guld. Körde den i vintras i 15 m/s, 2°C i vattnet och 4°C i luften. Det var inga problem förutom händerna då. Flexibel är den också.

    Jag tycker inte att det är någon skillnad på enkel och dubbel när man är i vattnet och kör. Dock märker jag att dubbeln kyls ner snabbare när man går upp och vilar. Men då är det bara att dra på sig något vindtätt ovanpå.

  • bicless

    Medlem
    15 september, 2013 vid 18:38

    @Mysticpearl 716037 wrote:

    Är det motsvarande Xcel Drylock 4.3 dräkt fast nytt namn, revolt?
    Min drylock 4.3 är jag nöjd med, på vintern är den dock för kall, då behövs underställ.

    Ja typ, drylocken görs ju inte i tjockare än 4mm tror jag. Revolten görs i ännu tjockare och varmare och har för övrigt drylocks features drylock Zip och det nya flexiga snabbtorkande materialet xcel kallar TD3. Alla premiummärken har sitt namn på det nya materialet men gissar det är ungefär samma sak. De tillverkas av finfabriken Sheiko i Thailand både Oneill, Xcel och Rip curl’s finare modeller tror jag.

  • planing

    Medlem
    15 september, 2013 vid 19:55

    @Bicless 716028 wrote:

    Jag har skaffat mig en xcel revolt 5/4/3 hooded som är Xcels toppmodell, men för varmt i vattnet och luften för att testa den ännu, återkommer om nån vecka när jag vågar ha den vid surfet utan att svettas ihjäl.

    Ja, återkom gärna med en recension.

    @Bicless 716028 wrote:

    Sen tror jag alla dubbel är kallare ovan vatten än motsvarande enkel, så har det varit hittills på alla jag testat

    Nu har jag en väst med huva de dagar det är kallt, och den är tyvärr inte gjort av enkelnylon. Så med den lösningen får jag inte enkelnylon på bröst, mage & rygg ändå. Det kanske finns nån väst med enkelnylon?

  • bicless

    Medlem
    15 september, 2013 vid 20:14

    Jag är ingen fysiker men västarna värmer av nån anledning skitbra på utsidan av en dräkt även om de inte har den glatta ytan som enkel neopren har. Det blir som en extra värmesköld, speciellt de som är metaliserade, dvs glansiga på insidan tycker jag värmer superbra om man har dem på en våtdräkt. JAg har en ascan icehawk som är enkelneopren och går jag ut en riktigt jäklig dag tar jag en neopren/metalite väst på den och det blir helt klart varmare.

  • john1

    Medlem
    16 september, 2013 vid 09:07

    Vid inkøp av vilken drakt som helst. Se till att du får en drakt før windsurfing: Alltså bra med gott utrymme før underarmen. Jag tycker att flera har før trånga underermer som då ger kramp.
    Den hær ser bra ut, men utan røren før uppværmning:
    http://boards.mpora.com/features/wetsuit-guide-ianovated.html

    JJ

  • klint

    Medlem
    16 september, 2013 vid 09:44

    Jag letar ny vinter våtdräkt och funderar på XCEL Infiniti alt. Revolt eller Rip Curl Flashbomb.

    Någon som har erfarenhet av dessa dräkter och hur de fungerar till vindsurf? Ska man gå på den tjockaste varianten 6/5 eller räcker 5/4 i ovanstående för svensk vintersegling ner till 2-3 grader ?

    Andy

  • jonni

    Medlem
    16 september, 2013 vid 18:48

    Helt klart en 6/5 eller6/5/4 med huva, huvan gör dräkten mycket varmare men man kan bli trött i nacken när man vindsurfar och vrider huvudet åt sidan hela tiden. Kör själv en dubbelneopren med huva och tycker den funkar perfekt.

  • bicless

    Medlem
    16 september, 2013 vid 18:53

    Gällande huva och rörlighet. Jag har testat Tiki prodigy med huva och Xcel infiniti med huva och klart mer lättrörlig huva på infiniti viket passar vindsurf bra.

  • jester

    Medlem
    16 september, 2013 vid 19:02

    Jag hade en dräkt med huva. Efter ett tag åkte saxen fram och jag klippte bort skiten. 🙂

    Bättre att köpa en bra 5/3 dräkt och dra över en tunn väst med inbyggd huva istället. Då kan man använda den vanliga dräkten längre in på våren. My 5 cents…

  • robin

    Medlem
    17 september, 2013 vid 05:39

    @Jester 716101 wrote:

    Jag hade en dräkt med huva. Efter ett tag åkte saxen fram och jag klippte bort skiten. 🙂

    Bättre att köpa en bra 5/3 dräkt och dra över en tunn väst med inbyggd huva istället. Då kan man använda den vanliga dräkten längre in på våren. My 5 cents…

    Jag gissar att huvan är skön vid vågsegling eftersom man vid spolningar kan bli rätt vältvättad innanför dräkten. Jag har själv inte provat men vill nog ha en av det skälet. Någon som vet?

  • jester

    Medlem
    17 september, 2013 vid 06:19

    @Robin 716112 wrote:

    Jag gissar att huvan är skön vid vågsegling eftersom man vid spolningar kan bli rätt vältvättad innanför dräkten. Jag har själv inte provat men vill nog ha en av det skälet. Någon som vet?

    Om du har den tunna västen med inbyggd hyva ovanför dräkten, så får du ju samma skydd. Har man dragkedja bak, så blir det ju tom lite bättre då läckage minskar där med.
    Till saken hör att jag har ganska kraftig nacke, så det är ytterligare ett skäl att inte gilla inbyggd huva, då man inte kan dra ner huvan och fortsätta andas… 🙂

  • dr-masse

    Medlem
    17 september, 2013 vid 12:18

    Jag tycker att en dräkt med inbyggd huva är att föredra när det blir riktigt kallt, framförallt vid spolningar. Dock finns en ‘spolningsvariant’ där en inbyggd huva funkar som en stor tratt och duktiga mängder 4-gradigt vatten svalkar av hela kroppen via paketet ner till fotknölarna. Piggar upp och ger ordet ‘shrinkage’ en helt ny innebörd. Händer väldigt sällan, som tur är.

    Men precis som Jester skriver, det begränsar användningsområdet när det blir varmare. Jag har löst det med att köra en lite enklare 5/3 dräkt höst/vår och tar fram 6/5/4 vinterdräkten med huva när det är kallare än 10 i vattnet och lite busväder, typ.

  • planing

    Medlem
    17 september, 2013 vid 15:48

    @dr Masse 716121 wrote:

    Dock finns en ‘spolningsvariant’ där en inbyggd huva funkar som en stor tratt och duktiga mängder 4-gradigt vatten svalkar av hela kroppen via paketet ner till fotknölarna.

    Brukar din våtdräkt dränera ut vattnet efter en sån spolning. Jag frågar eftersom jag hade en NP 5000, och där försvann inte vattnet ut genom benen. Kanske pga mina kraftiga vader. Jag fick göra små dräneringshål vid fötterna. Om kroppen måste värma upp allt vatten som kommer in så blir man kall, så klart Har för mig att jag sett nån dräkt med dräneringsventiler vid fötterna. Det som kommer in ska ju ut fortast möjligt.

    Min nuvarande dräkt (E-bomb) är tätare, och dessutom tillbringar jag mkt mindre tid i vattnet nu för tiden. Jag har aldrig märkt det problemet med E-bomb:en.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Bästa våtdräkten 2013

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.