• Båtlaunch

    Publicerad av henrik78 på 4 juli, 2011 vid 13:00

    Tjena!

    Hjälp mig att gena i kurvorna på min väg till att kunna kajta på fler spots!
    Har funderat en del på hur man startar och landar på bästa sätt ifrån/till en båt.

    Jag flyger med foils men tekniken är väl troligen densamma även för tuber.

    Jag har förstått det som följande;
    1. Lägg ut draken på land och sortera ut linor etc.
    2. Vik ihop draken och ringla ned linorna i cirklar med slutet vid draken (så att linorna närmast bommen hamnar längst ned) gör detta i en hink fylld med vatten för att minimera risken att de trasslar sig.
    3. Kör ut till spoten med båten
    4. Lägg ut draken i vattnet och låt den driva med vinden så att linorna sträcks, mata ut linorna efterhand ifrån hinken.
    5. Lancha som en vanlig vattenstart när hela linlängden är ute

    Har jag “rätt/fel”? Fler tips och trix?

    Hur fasen landar man sedan? Är det smidigast att dra safetyn i vattnet och sedan linda upp linorna på bommen innan man blir upphämtad eller är det smart att dra ut draken klockan 3 eller 9 och någon på båten halar in draken på däck och därefter lindar jag in linorna och simmar mot båten?

    Tacksam för all hjälp! Tanken är att någon skall finnas ombord, åtminstone i början…

    Tack!
    Henrik

    Kjello svarade 12 år, 10 månader sedan 8 Medlemmar · 18 Svar
  • 18 Svar
  • acemattias

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 15:18

    Har också funderat på detta, men tycker det verkar lättare att ta ned draken än att pumpa och launcha den utan trassel från båt.
    När du ska landa, fäst chicken loopen i båten som det vore en hundkrok, ställ draken mot vattnet, tag med en tamp och simma ut till draken, tag draken i LE (Foil-vingtippen?) och dra dig in till båten i tampen (det går nog inte att simma med draken utan att tappa höjd).

  • danger

    Medlem
    4 juli, 2011 vid 17:05

    Man måste ha en sån här förstås! 😉
    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=jHeSKFW5xuY”]YouTube – ‪Boat Kite Launcher‬‏[/ame]

  • above_the_law

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 07:51
    Henrik78;661121 wrote:
    Tjena!

    Hjälp mig att gena i kurvorna på min väg till att kunna kajta på fler spots!
    Har funderat en del på hur man startar och landar på bästa sätt ifrån/till en båt.

    Jag flyger med foils men tekniken är väl troligen densamma även för tuber.

    Jag har förstått det som följande;
    1. Lägg ut draken på land och sortera ut linor etc.
    2. Vik ihop draken och ringla ned linorna i cirklar med slutet vid draken (så att linorna närmast bommen hamnar längst ned) gör detta i en hink fylld med vatten för att minimera risken att de trasslar sig.
    3. Kör ut till spoten med båten
    4. Lägg ut draken i vattnet och låt den driva med vinden så att linorna sträcks, mata ut linorna efterhand ifrån hinken.
    5. Lancha som en vanlig vattenstart när hela linlängden är ute

    Har jag “rätt/fel”? Fler tips och trix?

    Hur fasen landar man sedan? Är det smidigast att dra safetyn i vattnet och sedan linda upp linorna på bommen innan man blir upphämtad eller är det smart att dra ut draken klockan 3 eller 9 och någon på båten halar in draken på däck och därefter lindar jag in linorna och simmar mot båten?

    Tacksam för all hjälp! Tanken är att någon skall finnas ombord, åtminstone i början…

    Tack!
    Henrik

    Nästan rätt, MEN:
    Det är lättare om man är två pers kvar i båten medan den som ska kita hoppar i. En pers håller draken (kvar i båten alltså) på sidan längst bak lite i lä om båten. Den tredje kör båten snett frammåt tills linor sträckts. Båten lägger sig i rätt vinkel mot vinden med sträckta linor hela tiden och väntar på att kiten hamnar i rätt läge och startar den på vanligt sätt när åkaren har tryck i kiten och gör tummen upp:-)

    När man landar så kan man ju faktiskt styra ner kiten mot båten där en tar emot och lägger kiten på rygg. MEN säkrast är nog att den som kitar gör en sk själv-räddning (bör du fått lära dig på IKO-kursen) först och när linorna är inlindade så kan båten plocka upp både åkare och kite i lugn och ro.

    Ta det försiktigt och se till att aldrig ha linor i närheten av propellern.
    /Nicco

  • above_the_law

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 07:57

    OBS! När du gör self-rescue MÅSTE du först linda upp EN av styrlinorna på bommen och göra ett halvslag så att den linan hela tiden är en kite längd kortare än de andra medan du lindar upp resten. Vanligt fel är att man börjar linda upp linorna så dom blir lika långa räknat från kiten. Då kan det ju bli fullt tryck i kiten om man får vind iden av misstag! OK?

  • Kjello

    Gäst
    5 juli, 2011 vid 12:14

    Du har ju foil, jag såg en youtube film,
    två i en liten båt körde med god fart rakt mot vinden, en körde snurran den andra “kite”aren satt bredvid med selen på.

    Plötsligt knuffade båtföraren i kitesurfaren och kastade i en ihoprullad flysurfer psycho 3 10’a, och längre upwind slängde han i twintipen.
    kitesurfaren simmade omkring och rullade ut kiten på vattenytan med översidan neråt, leading edge bortåt,
    sen simmade han iväg från kiten upwind, till brädan, medans han lindade ut linorna.
    Kiten blev helt vattenfylld bara leading edge gick att se vid vattenytan,
    när linorna va sträckta spjärnade kitesurfaren emot med brädan på fötterna, tills kiten säkert och smidigt höjde sej rakt upp, rakt downwind, tills den va över vattenytan,
    vattnet forsade otroligt snabbt ut, sen vattenstartade han iväg.

    Såg jättesäkert och lätt ut, och han behövde ingen hjälp från båten. (tror båtföraren kastade i brädan en bra bit upwind, alltså sist)

    Det måste varit en 3’dje som filmade längre fram i båten, men syntes aldrig.
    Den filmen skulle jag vilja se igen, länge sen, svårt att hitta. (lika kite som jag har)
    Jag tror han såg till att fylla kiten rätt, med att dra ner tailingedge under vattnet, när han rullat ut den.
    du vet säkert att man inte tar loss bom eller linor från en foil, det rullas in i kiten.

  • richard-m

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 13:03

    [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=D2PCJsKf3Jo”]YouTube – ‪Flysurfer Boat Launch‬‏[/ame]

  • Kjello

    Gäst
    5 juli, 2011 vid 13:25

    Tackar ! i Nästan lika bra, inte den filmen, verkar no problem att vattenlaunscha flysurfer.
    Ser att dom sett filmen med Psycho 3 10, för dom gör samma med knuffa i och kasta i,
    Bara lite coolare att se psychon helt under vatten leading edge reser sej över vattnet tills den helt flyger, dom här rescue-fladdrade till det lite stökigare.
    Försökt hitta den men omöjligt, såg den för kanske 3-4 år sen.

    Vind längs stranden behövs inte ens båt, bara simma ut en bit, och lungt, man kan bara plaska i vattnet.
    Kanske prövar på singöfjärden, inga stränder där, troligen mer strul att avsluta,
    torka på klädstrecket.

  • acemattias

    Medlem
    5 juli, 2011 vid 23:49

    Har även sett dom launcha och hoppa med en flysurfer från en luftballong.:shocked:

  • lelleee

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 00:05

    Nicco! Hur ska du få kraft i kiten när du ligger i vattnet och plaskar??

  • Kjello

    Gäst
    6 juli, 2011 vid 06:05
    Lelleee;661287 wrote:
    Nicco! Hur ska du få kraft i kiten när du ligger i vattnet och plaskar??

    Såg inte ut att va något problem med det i psycho filmen, han höll emot med brädan, och kiten helt vattenfylld under vattnet driver inte med vinden,
    sen höjer sej hela leadingedge mer och mer upp över vattenytan, lagom jämnsnabbt, för ton av vatten forsar ut genom två begränsade öppningar i baktipparna.
    verkar som fördel att bakre delen av kiten är fast i vattnet, tills allt vatten forsat ut.
    Sen flyger den bara snabbt rakt upp genom powerzone. fullt depowrad.
    han fixade depowern med kiten kl 12, innan vattenstart.

  • milkman

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 07:05
    Danger;661141 wrote:
    Man måste ha en sån här förstås! 😉
    YouTube – ‪Boat Kite Launcher‬‏

    haha.. När han väl fått in bommen i trumman så har jag både rullat ut linorna och gått ut dom, och rullat tillbaks dom igen. Kanske den mest onödiga prylen man kan tänka sig.

  • lelleee

    Medlem
    6 juli, 2011 vid 11:38

    ok, då är det kanske bäst att kasta i kiten i vattnet vid launch

  • Kjello

    Gäst
    6 juli, 2011 vid 13:24
    Lelleee;661331 wrote:
    ok, då är det kanske bäst att kasta i kiten i vattnet vid launch

    Klart ! då kan man aldrig bli släpad mot något hårt/vasst, eller loftad (inga termic-hang-uppvindar över vatten)
    Men tror lite radicalare att simma ut långt med en tubekite, kanske rescue dragga ut då.

  • henrik78

    Medlem
    11 juli, 2011 vid 14:34

    Tackar för alla svar!

    @above the law; jo har koll på self rescue (dra safetyn, rulla upp safetyn på bommen först,sedan resterande linor tills du är framme vid kajten och kan “rulla” ihop den så gott det går, right?) Dock, är det inte säkrare att dra safetyn än att rulla in en kajtbredd av en styrlina??

    @Kjello; har inte heller hittat filmen du skriver om, men det förefaller ju smart att kanske trycka ned TE litegrand före starten. Dock känns det säkrare att låta linorna gå ut ifrån en hink med vatten än att linda ut dem ifrån bommen efterhand som i filmen. Tror det är mer kontrollerat då än att man skall hinna vira av varv efter varv samtidigt som kajten driver neråt. (Och ha en del av safetyn dragen)

    Landninsgmässigt verkar det väl smart att antingen köra selfrescue eller låta någon på båten säkra kajten och sedan linda in linor samtidigt som man simmar dit.

  • above_the_law

    Medlem
    12 juli, 2011 vid 21:24
    Lelleee;661287 wrote:
    Nicco! Hur ska du få kraft i kiten när du ligger i vattnet och plaskar??

    Lelle: Du har ju naturligtvis brädan på fötterna (som vanligt vid vattenstart) för att kanta mot vindens kraft i kiten… Dessutom håller ju en person i båten kiten på sidan som vid vanlig start på land…
    Vad är det du inte förstår egentligen?

    Har man gått en seriös Kiteinstruktörskurs med IKO så har man också fått testa detta förfarande ett antal ggr både som åkare och båtförare innan man blir certifierad.
    Funkade utmärkt!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.