Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bättre förr?

  • Bättre förr?

    Publicerad av gaastra på 6 december, 2012 vid 10:28

    http://www.youtube.com/watch?v=wy-361vW9iM

    43,63 knop på öppet hav för 20 år sen!!!! det står sig riktigt bra än idag

    vad säger ni? var det inte mer “balls” i gubbarna förr mot dagens “tyskar” som kör omkring med speed brillor och hjälmar

    om man ser mot luderitz 2012 där vattnet är som en spegel i jämförelse och vinkeln i stort sett perfekt och att man sen körde på en utrustning som är 20 år äldre än dagens så får jag nog säga att utvecklingen på speed inte har kommit så långt och antagligen inte kommer komma så mycket längre tyvärr..

    gaastra svarade 11 år, 4 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • bicless

    Medlem
    6 december, 2012 vid 10:47

    Cool film, Men nästan alla som kör speed idag var ju med 1993 också. Nåra är ju till och med i filmen. Jag gillar nostalgi men Ludderacet var riktigt kul det med. Och nu kör man över 50 avg så visst går det snabbare.

  • jester

    Medlem
    6 december, 2012 vid 11:02

    Rolig film!

    Dock håller jag inte med om att utvecklingen stått stilla. Rekordet har ju höjts med knappt 20% på 20 år! Det är ingen dålig ökning det. Är väl få sporter där ett världsrekord ökat så mycket på så kort tid.

    Och att bara höja farten med en knop kan vara nog så svårt!

  • ola-h

    Medlem
    6 december, 2012 vid 11:49

    Ja de där 8 knopen i förbättring från 92 till nu (eller vad det är) kan man nog inte fnysa åt. Det är ca 4 m/s snabbare. Dvs om man såg de två rekordseglingarna bredvid varandra skulle det bli visuellt tydligt att årets rekordseglare fullständigt kör ifrån Bielak från 92 (eller vad det var, knappa 45 knop i alla fall).

    På en 10s-strip skulle det skilja 40 meter. Tänk själv att komma 4m på efterkälken varje sekund… man skulle nog börja kolla efter tång på fenan.

  • kinetic

    Medlem
    6 december, 2012 vid 12:07

    Frågan var kanske mer om utrustningen är sååå mycket snabbare idag? Hade varit intressant att se vad tex “Dunken” hade kunnat skrämma upp prylarna han har i filmen nere i Luderitz, vågar vi gissa på 47-48 knop?

  • ola-h

    Medlem
    6 december, 2012 vid 12:24

    Som sagt är ju förhållandena i Tarifa mer oberäkneliga, men jag tror ändå att en signifikant del av utvecklingen handlar om att det är färre krascher av det slag vi så på filmen nu. Prylarna är helt enkelt mycket mindre lynniga nu. I längden gör det också prylarna snabbare. Det vore intressant att se en lista på alla “runs” från Tarifa och jämföra med en lista på alla runs från Luderitz. Låt mig gissa att alla seglare nu för tiden är avsevärt mer konsistenta. Det är också därför som 5*10s blir så pass bra. Och det är därför som så många seglare jorden över seglar så snabbt. Även sådana som, om jag får spekulera lite, egentligen är långt, långt från snubbar som Antione, Anders och Björn när det gäller ren teknik.

  • jester

    Medlem
    6 december, 2012 vid 12:37

    Tror Ola är rätt ute här. Dagens utrustning är lättare att kontrollera, seglen har större vindområde. Och glöm inte att Anders B körde på produktionsprylar som vem som helst kan köpa rakt över disk!

  • gaastra

    Medlem
    6 december, 2012 vid 13:37

    Självklart är prylarna mer lättseglade i dag och vattnet dom kör på mer lättseglat = mer balls förr 🙂
    Men jag tror att perfekta förhållanden har gjort mer än prylarna…en bra kanal för ett år sedan 49 knop en uber kanal ett år senare 52 knop, 3 knop på ett år designersarna har legat i 😉
    Å sen ser man det rätt tydligt att när vanliga dödliga helt plötsligt kör 45 knop i kanalen + att en som inte är pro till och med körde 51.
    Så frågan är vad skulle samma gamla Dunken tex köra 20 år senare i Tarifa? Å då handlar det inte om 8 knop skillnad utan om???

  • jester

    Medlem
    6 december, 2012 vid 14:04

    Anders la ju på ett par knop enbart genom att byta segel…

    Jag tyckte förhållandena såg riktigt bra ut i filmen, så nog hade dom kört betydligt snabbare idag. Men naturligtvis inte 52 knop på 500m.

  • bjornen

    Medlem
    6 december, 2012 vid 14:52

    Tror inte att det var mer “balls” förut (några kanske blivit lite försiktigare med åldern och familj. Dunken med hjälm!?) Kapathos 2009 var det såna krascher på var och varannan repa i alla fall dom värsta dagarna på grekiska mästerskapet. Luderitz ger dessutom en annan dimention med sandbanken 4-5m lä även om dom inte klotar. Tror nog att det krävs en hel del “balls” för att leverera där. Kolla Martin vM som klotade en del och förmodligen inte riktigt kunde prestera efter det (i alla fall som han själv ville) Jurjen vdN och grabbarna presterade väl fina 500m på the brace (nästan 48kn) så nåt liknande av dunken på detta ställe?

  • marden

    Medlem
    6 december, 2012 vid 15:36

    det är väl klart man hade mer ballar för 20år sen ? iaf jag känner mig märkbart “fegare” för varje år som går och det är ju samma gubbar på filmen som idag, som blivit 20år äldre .
    däremot tveksamt om det går fortare bara för att man crachar mer …

  • andersbq

    Medlem
    6 december, 2012 vid 22:01

    Jag råkade vara där och titta i Tarifa den dagen, den timmen, de åken som tävlingen gick av. Och de flesta loggade runt 35-37 knop på stora skärmen i sandstormen på 25-30 m/s. Det körde segel runt 5,5 m2 den dagen, inte så stora som på större delen av filmen. Vinden var starkare i 10-15 min intervall och när björn körde genom start gaten så kom alla på ett pärlband. Har för mig att bara 2-3 man kom över 41 knop över mätsträckan. Det som jag tyckte var värst var dels att det kom rullande vågor utifrån (ganska små, tycker jag numera sen jag själv började köra speed, men då tyckte jag det såg svårt ut) och att Björn i stort sett var den enda som kryssade tillbaka upp utan att stanna efter målet, samt j:vligt många spinouter, värst var det när en tandembräda klotade. Trodde dom drunknade!

  • faster

    Medlem
    6 december, 2012 vid 22:16

    @Mården 704362 wrote:

    det är väl klart man hade mer ballar för 20år sen ? iaf jag känner mig märkbart “fegare” för varje år som går och det är ju samma gubbar på filmen som idag, som blivit 20år äldre .
    däremot tveksamt om det går fortare bara för att man crachar mer …

    Tycker jag har mer Balle idag än för 20 år sen:wink:

  • larsd

    Medlem
    6 december, 2012 vid 22:36

    @faster 704373 wrote:

    Tycker jag har mer Balle idag än för 20 år sen:wink:

    Tyngdkraften!

  • jester

    Medlem
    7 december, 2012 vid 06:04

    @LarsD 704374 wrote:

    Tyngdkraften!

    Ja Newtons lagar kommer man inte undan…

  • marden

    Medlem
    7 december, 2012 vid 09:55

    🙂 kanske inte fler ballar , men mer fyllda bollar

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Bättre förr?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.