Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

  • marden

    Medlem
    21 februari, 2011 vid 18:17

    här är kan du få ett förslag av mig

    skaffa 4 st vinkeljärn ca 50*50*400mm (lila på ritning)
    hos närmsta smed(nästan gratis)
    slipa en radie längsmed (ala långfärdsskrsko) så rak som möjligt fast ändå med en jämn kurva så ingen del blir rak fast framför allt ingen grop i kurvningen

    runda av framtill

    slipa dom sen med en egg på 45 grader

    skaffa en plywood eller en bred bräda(röd) i lämplig bredd

    skruva fast vinkeljärnen på plyfan

    ta några träklossar (blå) och borra hål för hjulaxlarna skruva fast klossarna i plywooden.

    klart.

  • sinker

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 08:12

    Sweet.

    Är det en utopi att skruva fast vinkeljärnen (som kanske inte ska vara i vinkel längre) direkt på hjulaxeln och sen staga upp dem med en gängad stång mellan mellan t.ex spetsarna?

    /sinker

  • kris

    Medlem
    22 februari, 2011 vid 15:33

    Hellgren håller på med en sånt bygge. Funkade inte så bra under första teståket men dels satt truckens infästning något för högt upp på järnen o/el för veka järn (för mycket yta under som vek sig) och det råkade fattas en mutter på en av bakstängerna..

    Men potentialen märktes helt klart, så med ovanstående fixat borde det funka som budgetbygge!

  • sinker

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 10:27

    Precis så har jag tänkt men med ett stag, fast det blir nog två nu när jag ser bilden. Bra tips att sänka infästningen. Hur slipade ni eggen?
    /sinker

  • oaxen

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 12:35

    Det räcker definitivt med ett stag. Det finns andra trådar som tar upp sliptekniken.

  • kris

    Medlem
    23 februari, 2011 vid 15:08

    Slipade 45/45, inte för vasst. Järnen är tunna från början så det bettade lite väl mycket här faktiskt.. Beror också på hur mjuk isen är förstås. Se upp så eggen inte blir “minitaggig” heller, blir lätt det om man slipar på liten slip och med järn av taskig kvalité.

    En annan grej, som du kanske redan noterat, använd inte så höga järn som på bilden. Om man sänker infästningen för mycket så är det risk att brädan tar i järnen när man svänger.

  • solman

    Medlem
    24 februari, 2011 vid 12:43

    Jag gjorde en ritning på en “skridskomed” i 3mm rostfritt där man bockar meden 30° i längdled om jag minns rätt, då är v-slipningen överflödig samtidigt som spårvidden blir lite bredare. Meden skars ut med laser av en verkstad, för att sedan bockas. Jag tycker att det fungerar klockrent. Jag har bara kört 3 ggr. hittills men det går somsagt skitbra. När jag behöver slipa är det lätt som en plätt eftersom jag bara slipar en sida med en vanlig bandslip.

  • vindsokaren

    Medlem
    25 februari, 2011 vid 23:03

    Smart att bocka,det måste jag prova,men hur blir det i avrundningen fram där måste man väl slipa lite?

  • sioman

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 07:52

    Vslipade mina, 45-45 . Gick åt skogen, de bara skar ner i isen och agerade snarare isskrapa.. Hur skall jag göra?

  • vindsokaren

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 10:53

    Hmm hade själv lite problem då isen var mjuk och skrovlig under snön och fenan bromsade rejält på Piratebrädan.

  • marden

    Medlem
    27 februari, 2011 vid 19:00

    Gör om gör rätt .
    Här du satt medarna parallellt och i linje med varan ?

  • sinker

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 10:24
    SiomaN;647966 wrote:
    Vslipade mina, 45-45 . Gick åt skogen, de bara skar ner i isen och agerade snarare isskrapa.. Hur skall jag göra?

    Jag hade samma problem i helgen på min premiärtur. Isen var visserligen väldigt mjuk men medarna skar ner direkt och jag kom inte en meter…

    Tog en sten och “filade” ner eggen helt brutalt och då blev det mycket bättre.

    La upp lite bilder på kulingvarning.nu.

    /sinker

  • marden

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 12:38

    Ja ,alla sett är ju bra utom dom dåliga.
    Låter ju märkligt att isen var för mjuk.
    Prova att putsa upp medarna med lite våtslippapper så blir det nog glid.
    Sen det svåraste är kanske att få eggen rak som en kock kniv och inte ser utsom en brödkniv
    Jag Skulle nog satt medarna längst ut o distanserna inför.

  • solman

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 16:26

    Det är inget problem, bockningen läggs “högt upp” ganska nära hålet som axeln till truckarna går igenom. Precis så att man kan dra muttern utan bockningen är i vägen. Så det finns gott om plats för en fin radie i framkant på meden.

  • solman

    Medlem
    28 februari, 2011 vid 16:33

    här kommer en bild

Sida 16 av 17

Logga in för att svara.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing behöver inspiration till eget isbräda bygge…

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.