Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Behöver lite tipps på vad jag ska tänka på vid köp
-
Behöver lite tipps på vad jag ska tänka på vid köp
are-aret-runt svarade 14 år sedan 11 Medlemmar · 31 Svar
-
Men herregud, tror du att du kan lära dig att kita online här på steffo?? 🙂
Gå en kurs snälla!
-
Åre Året Runt;654231 wrote:Tusen tack för all information.
När jag får min kite vad är det första jag ska tänka på när jag sätter ihop den?
Finns det nån stans man kan hitta en bra guid till hur det ska gå till sökt lite på youtube på how to rig your kite/ kiteboard men inte hittat så mycket.
Har ni några tipps?det första du ska tänka på är att först gadda upp med riktigt mycket gifflar. och glöm för fan inte gainomaxen (vanilj flavour-flav) som du kan ha i pausen. därefter är det sjukt viktigt att bommen ligger i 45 graders vinkel när du trär ur linorna för annars så sprängs leading edge.
annars är det bara o köra!
avd. ta en kurs.
-
You’re damn right Sourra mannen, men man blir ju så jäkla dålig i magen av Diklo, du som norrlänning borde väl inte glömma renskav, hemkört och lingondricka för att klara en session? :laugh:
-
Tricket är ju att käka diklon tillsammans med kvällsgröten. I övrigt instämmer jag med föreslagen kosthållning.
-
Åre Året Runt;654231 wrote:Finns det nån stans man kan hitta en bra guid…
Den här är rätt bra 😀
3F2504E0-4F89-11D3-9A0C-0305E82C3301 -
Yann;654321 wrote:Den här är rätt bra 😀
3F2504E0-4F89-11D3-9A0C-0305E82C3301Det här ser mer ut som en Cd key än en länk >_< Jag hade velat gå en kurs men det blir för stort projekt att åka runt halva landet för att ta en.
Och då tänker jag att det är bättre att vara så väll förbered som det bara går istället för att jag ställer mig där ute när jag har ingen koll alls.
Så därför ber jag om hjälp. -
Som sagt, ta kontakt med Martin Mothander, vi jobbade tillsammans och instruerade kite i Australien tillsammans, han är grym, en riktigt skön kille.
-
Åre Året Runt;654323 wrote:Det här ser mer ut som en Cd key än en länk >_< Jag hade velat gå en kurs men det blir för stort projekt att åka runt halva landet för att ta en.
Och då tänker jag att det är bättre att vara så väll förbered som det bara går istället för att jag ställer mig där ute när jag har ingen koll alls.
Så därför ber jag om hjälp.Så länge det bara är du, fjället och liemannen :shocked: så ser jag inget problem i att försöka komma igång på egen hand.
Du kan säkert räkna ut hur grejorna ska sitta ihop när du ser dom framför dig, om inte fråga igen när du vet vad du har för utrustning/problem. -
Jag gick 2h teorikurs (var frånlandsvind och ingen vind de dagar praktiken var) och fick sedan 1h hjälp hur man riggade första kiten jag köpte, sen har jag lärt mig själv. Har dock kört med hjälm/skyddsväst, läst på väldigt ordentligt, övat i 5-6 m/s många gånger och aldrig utsatt någon annan för fara. Hade 4 månaders ledigt över en sommar. Idag hade jag lätt valt kurs!!! Man kommer snabbare igång och blir snabbare trygg med grejjorna, lär känna likasinnade osv… Första gången var i LA på östlig/byig vind och hade kl 12 och den ramlade rakt ner (hade lästa att kiten är stabilast och tryggast kl 12 och hade inte en blekaste om att den kunde ramla rakt ner) mot mig när vinden dog och sedan gick vinden upp och kiten gick rakt in i vindfönstret. Hade fan mardrömmar om det på natten… hade jag inte haft säkerhetstänket med alla marginaler, så hade min kitekarriär slutat där… Om du nu måste lära dig själv, så utsätt åtminstone ingen annan för fara.
Sedan är det så många situationer och parametrar som har betydelse, så ingen vill ens försöka lära dig genom ett forum. Tror ingen vill ha på sitt samvete att en galning slått sig halvt fördärvad och blivit invalid pga ett missförstånd på ett forum…
Om du ställer konkreta avgränsade frågor rörande en viss teknik eller en viss kite under rubriken Kitsurfing för dummies, så lär du dock ganska snabbt få bra svar.
Åter igen, lyssna på de erfarna rävarna (trots ironin och sarkasmen): ”offra” en långhelg på t.ex. västkusten med kitekurs, grillning och skojj, för att mycket snabbare komma igång och får snabbare kvalitetsurfning. Det är lätt värt pengarna!
-
Men om Martin har varit instruktör så kanske han kan hjälpa mig komma igång om han har tid.
Hade varit skönt och slippa åka nån annanstans och ta en kurs då min ekonomi knappt tillåter mig köpa kitepaketet men jag måste överleva sommaren på nått sätt.Sen så är det väll bättre att jag får lite tipps och trix över ett forum än att jag bara går ut efter jag kollat på lite läro filmer jag har införskaffat.
Jag förstår att ta en kurs skulle varit det ultimata och det är ert bästa tipps.
Men förutom det måste jag ju kunna göra något annat.
Jag får skapa en tråd på dummi delen tack för alla tips! -
Ja, det är det jag menar, han kan säkert ge dig en kurs i Åre om vindarna tillåter.
-
Hänger han Martin nått här på SurfZone?
Och i så fall vet nån vad han heter här? -
Du har ju nummer till Sami, hör med honom så kan han säkert guida dig vidare. Om det sen renderar i någon kurs kan jag inte lova men om det blir så kommer kursen gå på lämplig strand/insjö där uppe, och inte här på Surfzone =P.
Logga in för att svara.