Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bensinförbrukning VW T4

• Bensinförbrukning VW T4

Publicerad av gnutten på 25 december, 2005 vid 14:22

Jag funderar på att köpa en Caravelle T4 av årsm 1998.
    Undrar därför hur mycket bensin en sådan drar. Den jag titta på är en VR6.

Funder även lite på en 2,5L buss (samma mod och år). Hur mycket drar en sådan?

patrikol svarade 19 år, 4 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar
  • 12 Svar
  • karapp

Medlem
    26 december, 2005 vid 08:27

Har en 1992 års T4 transporter 2.5 bensinare.
    inte riktigt samma bil men endå…

Min drar mellan 1.1 och 1.3 ungefär, 1.1 är bara landsväg i 90-100 blås
    och 1.3 är bara stadskörning med tung högerfot.

brukar landa på 1.2 i blandad körning.

• tabi

Medlem
    26 december, 2005 vid 22:07

Kolla efter en diesel tycker jag, har 2,4 utan turbo..
    Den ligger runt 0.9 när man crusiar knappa 100 km/h.
    Sen ökar det rätt fort om man ökar hastigheten.

Turbodieseln ska tydligen vara riktigt bra, och inte alltför slö heller.

• t-b

Medlem
    27 december, 2005 vid 07:19

Tjena!
    Jag kör själv en transporter -97 VR6, och älskar den. Kör jag den lätt på gasen skulle jag tippa att den drar ca 1,2, trycker man på kan man nog få den att dra betydligt mer. Har gått ca 23000 mil nu, med väldigt få fel.
    Går väldigt mjukt i motor & låda(till&med besiktningsgubben påtalade hur bra den gick senast).
    Kanske du kan köra en diesel-buss billigare, men mina erfarenheter är att VR6 stular mindre än diesel(basserat på min och polarens (diesel)problem).
    Håll koll på rosten bara.
    Lycka till!!
    //tobbe

• surferic

Medlem
    27 december, 2005 vid 11:22

Har en -98 2,5 bensin/biogas. Har varit nere under litern på långkörning och nästan upp mot 1,2 när det har gasats rejält.
    Åker riktigt billigt när man hittar RÄTT gastankstation (tyvärr händer det alltför sällan).

• mattap

Medlem
    1 januari, 2006 vid 17:26

Har en 99:a 2,5TDI. Drar 0,73 landsväg å 0,85 stadskörning..och då kör jag ändå rätt hårt = Alltid för fort . Är supernöjd med den!!

• jonaish

Medlem
    7 januari, 2006 vid 22:54

Asså om det har varit någon liten fixar lasse framme å pillat på t.ex turbon å gjort lite inställningar på motorn m.m…. lr om den är små trimmad så kan den ju dra lite mindre än en ”vanlig” körd MAN……….

En polare till mig köpte en Boxer med turbo i å där hade någon ställt in turbon så den drog lite mindre men nu vet jag inte hur mycket och om den nu drog mindre efter det men men…

OCH VARFÖR vill alla köra en VW för ?? vad är felet på en citroen,peugeot,ford å alla de andra….???

• judo-freddan

Medlem
    7 januari, 2006 vid 23:50

Nämen där sa du ju äntligen någonting vettigt. Bra Jonaish!:smile:

• jonaish

Medlem
    8 januari, 2006 vid 14:16
    Judo-Freddan wrote:
    Nämen där sa du ju äntligen någonting vettigt. Bra Jonaish!:smile:

Man Tackar 😀

• gnutten

Medlem
    8 januari, 2006 vid 19:16

Tackar för svaren. Nu står det en ny buss på parkeringen. Synd bara att den inte är min… 🙁 Det var väl egentligen syrran som skulle köpa. Den kommer i alla fall att gå som surfbuss. Ännu en buss rädda från ett svenssonliv!

Var ju ganska skön att köra med V6. Känns ju till och med modern, jmf med min T3. Hm, kanske får börja leta själv…

Är inte Boxer (och dess släktingar) lite större än VW? Synd att Toyota inte tar in senaste modellen av HiAce till Sverige. Kom troligen i början av 2005 till Australien. Såg riktigt schyst ut.

• jonaish

Medlem
    8 januari, 2006 vid 19:37
    Gnutten wrote:
    Är inte Boxer (och dess släktingar) lite större än VW?

JO……

vad jag tycker så är Boxer å de andra ”kopiorna” mycket snyggare å går bra, vad jag hört och så har den 3 stolar fram å det är ju bra om man är några å de vanligaste VW har bara 2 fram lr hur är det med det, sen är den på runt 8- 9m2 typ å den större på 12m2??

Ni som kör runt med VW som surfbuss.. Hur är det med utrymet i bilen ??
    Vill ha lite VW vs Boxer TDI kopiorna så man vet vad som är positift å negatift mellan dom (info) ??!!? 😀

• ola_p

Medlem
    8 januari, 2006 vid 21:06

Poängen med T4orna är ju att dom är lite lagom stora… Går precis under 2meters gränsen på färjorna, och är klart trevliga att köra. Dom korta är i minsta laget, och dom långa är det rätt bra med plats i…

• patrikol

Medlem
    12 januari, 2006 vid 16:58
    Gnutten wrote:
    Jag funderar på att köpa en Caravelle T4 av årsm 1998.
    Undrar därför hur mycket bensin en sådan drar. Den jag titta på är en VR6.

Funder även lite på en 2,5L buss (samma mod och år). Hur mycket drar en sådan?

Min T4a drar 1,4 på landsväg i 130 km/h och 1,2 km/h i 100
    enda nackdelen med T4an är bensinförbrukningen.

Hade man som privat person kunnat köra diesel vilket inte är lönande om man kör mindre än 3000 mil/året

Så drar dom inte mer än 0,70

Du får en kanonbil som tyvärr drar lite soppa.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Surfbussen Bensinförbrukning VW T4

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.