Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Berit bilder i kategori speed

  • lasse-n

    Medlem
    27 november, 2011 vid 19:48

    Gick ni i vid fågelskådningsstationen ?

  • surfteo

    Medlem
    27 november, 2011 vid 19:57

    gött ingemar! blev det nån fart eller körde du inte? fick peter nån fart på sakerna då?

  • billie

    Medlem
    27 november, 2011 vid 20:38

    Man fick ställa bilen vid parkeringen och traska 300 m till vattnet. Den stunden jag var där så hade grabbarna problem med den byiga vinden. Så någon riktig speedsegling blev det inte . Utan bara mer rekande. Själv var jag bara med och rekade på lördagen och då var vinden för svag. Med facit i hand så verkar det som att det är för mycket som stör vinden på västliga riktningar

  • klang

    Medlem
    27 november, 2011 vid 21:46

    Vad jag antagit är att speed på mindre sjöar är lite klurigt, mest p.g.a. av att vinden blir opålitlig… vet inte om det har med att det finns skog/hus på landbacken, eller om det är p.g.a. att vinden vrider och bråkar längst med strandkanterna…

  • klang

    Medlem
    27 november, 2011 vid 21:47

    … men det ser ju onekligen platt o trevligt ut… kul att ni rekar nya ställen!

  • glader

    Medlem
    28 november, 2011 vid 06:13

    Det var verkligen byigare än man kan föreställa sig. När man ser det så här på bild och t.o.m. när man såg det från land så såg det helt fantastiskt ut. Trodde definitivt att vi skulle köra 40 knop. Det är helt klart en lärdom att det är nästan omöjligt att avgöra (åtminstone för mig) om ett ställe är bra eller inte utan att faktiskt segla. Kolla vänsterkanten på översta bilden. Där blåser vattnet iväg i ett vitt moln samtidigt ser det helt platt ut. Det var ett stort problem att det varierade 15m/s med några minuters mellanrum så att man ena minuten inte planade och nästa fick väja för en tromb (sant!), men mycket värre att det varierade 5 m/s (och 20 grader) med sekunders intervall. Det gick aldrig att hinna placera sig i position. Lite bättre längre ner i sjön, men då blev det ganska jobbig, krabb sjö i alla fall. Kanske kanske kan stället fungera på syd, men det hjälper nog måttligt och jag kommer inte att försöka igen. Nu är Hullsjön i alla fall avklarad. http://www.gps-speedsurfing.com/?mnu=user&val=91170&uid=1172

    Ett spännande och trevligt äventyr hursomhelst! En av höjdpunkerna var när Billie (som jag inte träffat förr) utgav sig för att vara uppretad fågelskådare. Gick på det fullständigt 🙂

    På vägen tillbaka tycker jag att jag såg otroliga dammar runt den översämmade Göta Älv, men nu får det nog vara stopp på tokäventyr på ett tag. Ju fler ställen jag provar desto bättre blir Fiskebäck.

  • glader

    Medlem
    28 november, 2011 vid 06:19

    Några kommentarer till:

    Huvudproblemet är att det är en ganska påtaglig kulle där vi gick i. Den tar alldeles för mycket vind. När man står uppe på den är vinden påtagligt jämnare. Sedan är det några träddungar som inte ser så farliga ut på kartan, men är helt förödande.

    På det hela taget är det för lite vind så här i inlandet. Det blåste 31m/s i Uddevalla när vi var ute, så det är väl i snitt en dag per år man kan segla 5.8 i Hullsjön.

  • billie

    Medlem
    28 november, 2011 vid 10:14

    Roligt det där att utge sig som fågelskådare.

    Två bilder till

  • bjornen

    Medlem
    28 november, 2011 vid 10:59

    Det där kallar jag segla med öppen dörr. Skota Peter skota!!! 😉

  • dr-masse

    Medlem
    28 november, 2011 vid 13:22

    Det är så jäkla märkligt, det där. Vissa ställen som ser väldigt lovande ut i verklighet och på kartan funkar inte alls när man väl är på vattnet och andra är det precis tvärtom med, gäller både vågor och plattvatten.

    Grymt kul att ni gav det ett försök och som sagt – det är först när man provseglat som det går att veta om och hur det funkar.

  • andersbq

    Medlem
    28 november, 2011 vid 13:48

    För att segla fort i byig vind så måste man “lifta” mellan byarna. För att segla riktigt fort så är det bra om ett par byar konvergerar (slår ihop sig). Holländarna är bra på detta när dom kör på typ Strand Horst, men det krävs både tur med timing och många rundor för att få till detta.
    Ställen som både Svarte P och Glader känner till väl, Fiskebäck och Karpathos funkar på det sättet också när det tutar i över 15-20 m/s. Käftsmällar.
    Det är många rundor per dag som måste köras för att komma över 40 knop. Teori och praktik bygger på att man först måste upp i 30 knop i första byn för att ta nästa till 35 och nästa till 40 knop. Utan dessa steg är det bara att börja om, förutsatt att man jagar något annat än en halvbra 2 sekundare. Vet inte hur många timmar ni slet i Hullsjön, men det krävs mycket när det är superbyigt. Säkert 12-15 rundor för att få till en bra.

  • glader

    Medlem
    28 november, 2011 vid 21:08

    Kloka råd, men jag tror ändå definitivt att det klokaste rådet när det gäller Hullsjön är att inte åka dit.

  • andersbq

    Medlem
    28 november, 2011 vid 21:11

    He he!
    Jag ett annat förslag knappt en mil därifrån.. Googla “Dättern”!
    Betydligt större och ostörda kanter utan träd.

  • svartepeter

    Medlem
    29 november, 2011 vid 06:15

    Kan bara hålla med Glader och det största problemet jag hade var vindvriden när byarna kom och man inte var i gång. BQ har också rätt, vi körde inte så länge och BQ som bemästrar byiga förhållande typ Karpathos på ett bättre sätt hade troligtvis kört 40 i Hullsjön i söndags. Kullen och dungen det pratas om gör att S eller SO troligtvis är en dröm där då det går att köra väldigt nära kanterna på den sidan. Extra kul med den fejkade fågelskådaren som Glader gick på totalt 😀

  • andersbq

    Medlem
    29 november, 2011 vid 07:47

    Det verkar som ni ändå hade lite kul!

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?

For IOS and IPAD browsers, Only option to install PWA is to use add to home screen in safari browser

Surfzones app (PWA) har installerats.

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Slalom, Speed & Racing Berit bilder i kategori speed

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.